Jump to content
PyroForum.nl

Broodje Pyro Pyro


Duvel

Recommended Posts

Ik was een tijd geleden op de kermis, en daar verkochten ze broodjes Piri Piri.
"Kevin, what the fack is dat ?!"
Nou, dat is gewoon zo'n langwerpig broodje (wij noemen ze witte puntjes), opengesneden en stukjes kip er tussen gedaan, met wat kruiden (lijkt een klein beetje op Shoarma).
Maar.. dan zou het pittig moeten zijn, maar dat was het dus totaal niet.. :lol:
Dus.. zelf aan de slag.
Gewoon stukjes kip warm gemaakt en tussen zo'n broodje gestopt.
En in plaats van die mietjes-kruiden, heb ik er maar een flink schepje Sambal Oelek (ja, dat is die hete) bij gepleurt.
Lekker en dit keer wél pittig.. B)
"Hoe noemen we het, Kevin?"
Broodje Pyro Pyro natuurlijk..! B)

Als men nog andere lekkere recepten heeft (qua voedsel :D ), dump ze hieronder!

Have fun!
Duvel

Link to comment

Recepten he? Ik ken er nog wel een paar, alleen zijn die wel aardig uitgebereid... Hoewel als ik meestal kook doe ik gewoon op intuitie dingen bij elkaar... Ik bak, stoom kook, of grill het totdat ik het wel goed vind, soms nog een saus en klaar is kees. En het mooiste is dat bijna iedereen het nog lekker vindt ook.

BTW:
Piri piri is kip, geen rosbief. In heet portugees betekent piri namelijk kip. Je hebt bij ons ook zo'n restaurant in de buurt, best goed te vreten die piri piri onbeperkt. :lol:

Link to comment

Jaah, geflambeerde pannekoeken natuurlijk he!
(Nee, niet met flash, gewoon met vodka of whiskey of zo :lol: )

Ook leuk, maak een kersen-abrikoos-pudding (kers (rood) beneden, abrikoos (oranje) boven) en giet er vanillesaus (geel) overheen. PyroPudding. (En nog lekker ook. :D )

Dat maakte ik toen ik eens een toetje moest maken van mijn moeder. B)

Link to comment

nou roer eitje natuurlijk: 4 eieren met hetzelfde volume aan melk en een scheutje zonnebloem of olijf olie, alles goed mixen en in een grote voorverwarmde koekenpan gieten, dan gewoon roeren met veel peper en zout en door roeren tot het bruin word en klaar is kees..... eet smakelijk :lol: B)

Link to comment

Ik kook om de vrijdag thuis (de andere vrijdag doet me broertje), dus ik heb al de nodige ervaring B) .
En piri piri is eigenlijk een hete saus, die vaak bij kip wordt gegeten (ben afgelopen woensdag teruggekomen van 2 weken Portugal, dus dat weet ik vrij zeker).

Afijn, makkelijk mexicaans:

Verwarm de oven voor op 200 C

Neem een blik kidney beans en gooi die in de blender of een ander dergelijk apperaat en maal de bonen tot een papje. Voeg hieraan naar smaak, een hoeveelheid salsa saus (of soortgelijke saus) toe, ongeveer een kwart is wel voldoende, voeg tevens enkele teentjes knoflook toe.

Neem een ovenschaal en bedek de bodem met een laagje nacho chips (die driehoekige). Schenk hier de inhoud van de blender overheen en bedek het geheel dan met een royale laag geraspte kaas. Meteen (!) in de oven voor ongeveer 10 minuten. Als je daar namelijk te lang mee wacht wordt de chips slap. Meteen serveren.

Het gerecht kan je zo eten of tussen een wrap steken met sla. Het recept is eigenlijk een basis, zo kan je bijvoorbeeld varieren met de toevoegingen in de bonensaus of wat voor nacho-chips je neemt.

Tevens is het nog lekker om een restje van de chips met de salsa-saus apart te serveren, zodat de gasten/eters nog apart kunnen dippen.

Ook is het aan te raden een bakje knoflooksaus er bij te hebben staan.

Dit klinkt misschien groot, maar het is in feite erg makkelijk en erg snel te doen.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nog een simpel gerecht dat ik in Portugal heb gegeten (in een tapas-restaurant), alleen moet ik deze nog zelf uitproberen (wat zeer waarschijnlijk vandaag gaat gebeuren).

Snij een tomaat in stukken en verwijderen alle pitjes, snij daarna (of dat heb je meteen gedaan) de tomaat in kleine blokjes.

Neem wat olijfolie en voeg hier een beetje zout en fijne knoflook aan toe. Leg wat tomaat op een geroosterd stukje brood en giet hier wat van de olijfolie overheen (er mag best wat knoflook meekomen). Je kan nog een klein beetje basilicum eroverheen strooien.

Ook hier niet te lang wachten met serveren/opeten, want het brood wordt na een tijdje zacht door vocht uit de tomaat.


Ik post nog wel meer als ik nog meer geschikte recepten vind/bedenk. :lol:

Link to comment

Een baguette in de oven doen totdat die krokant is, dan overlangs opensnijden,kaas vanonderen, dan pittasalade erboven(die pikante) en dan nog een laagje spek en in de oven totdat de kaas gesmolten is.

Heerlijk en simpel, ideaal als je eens alleen thuis bent ofzo.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...