Jump to content
PyroForum.nl

Waterstraalpomp


sjeef1

Recommended Posts

Helaas heb ik geen vacuumpomp ter beschikking (is nogal duur ook) en heb ik op mijn werkplaats geen waterkraan voor mijn waterstraalpompje. :/ Het zal dus nog ff zoeken zijn naar een goedkope vacuumpomp. Enorm handig zo'n ding.


Proph, wat je ook zou kunnen doen is een vat met een dompelpomp er in die water uit het vat door je waterstraalpomp terugpompt in het vat. Ik zag volgens mij iemand op SM die het zo deed en ben zelf ook van plan het op deze manier te doen (zelfde kraanprobleem). Dompelpomp kost je mischien 4 tientjes en een vat mischien 2 tientjes. Volgens mij kun je zelfs het vacuum nog verhogen door het water te koelen met ijs.

grtz. Sjeef
Link to comment

Hmm, dat is inderdaad geen slecht idee. Neemt wel wat ruimte in maar het moet te doen zijn. Ik heb net wat rondgekeken en nieuwe dompelpompen kosten wel iets teveel precies, maar een tweedehands dompelpomp is waarschijnlijk wel makkelijker te vinden dan een tweedehands vacuumpomp. :)
Met een simpel waterstraalpompje aangesloten op een kraan haal je al snel <20mbar.

Link to comment
Met een simpel waterstraalpompje aangesloten op een kraan haal je al snel <20mbar.

Ja en ik denk dat een dompelpomp zeker meer waterdruk geeft dan je huis-tuin-en-keuken-kraan.. Sorry voor de off topic, ik ga weer in "lees-en-bewonder"modus :)
Link to comment

Volgens mij gaat het niet zo makkelijk Sjeef1. Ik vond specs van een waterstraal pomp:
190 l/h bij 3.5 bar geeft 24 mbar bij 20C (Ik neem aan dat het om 3.5 bar overdruk gaat).
Waterleidingbedrijf geeft gemiddeld zo'n 2.5 bar, afhankelijk van je verdieping :)

Specs van de dompelpompen die ik vind geven zo'n max 5 meter hoogteverschil (0.5 bar of doe eens gek max 1 bar)
Da's echt te weinig lijkt me.
Je hebt denk ik iets van een pomp nodig die weinig water maar dan wel bij een hoge druk kan afgeven.

Overigens verdient deze echt een topic in de sectie 'tools' dus wie is de eerste?

Edited by pdfbq
Link to comment

Mijn badkamer setup :

IMG_0453.JPG
Normaal staat de afzuigkolf op een tafeltje of in de wasbak maar dit is een wat beter plaatje


IMG_0454.JPG
Gardena is your friend :) , waterstraalpomp heeft 3/4" schroefdraad (female) / 3/4" (male) gardena koppeling / gardena adapter voor waterkranen binnenshuis

IMG_0455.JPG


In de planning is een gesloten systeem met een reservoir en een dompelpomp want eigenlijk is dit zonde van al dat schone water, the price to pay for filtration zullen we maar zeggen :)

Link to comment

Hmm, een dompelpomp zal dan misschien geen sterk genoeg vacuüm creëren om er echt gebruik van te kunnen gaan maken bij een destillatie. Maar voor te filtreren met een buchner zal het wel voldoende zijn. Ik gebruik daar momenteel mijn pipetpeer voor en zelfs dat werkt eigenlijk goed. Er rijst alleen de vraag of het de moeite is om alleen voor dat een dergelijk grote opstelling te gaan maken.

Op school halen we trouwens 16mbar bij ~22°C met een waterstraalpompje. :)

Link to comment

@ pdfbq ; Volgens mij werkt een waterstraalpomp niet primair op de waterdruk maar op de hoeveelheid water die erdoorheen stroomt.

Een kleine dompelpomp pompt zo'n 3600 l/pu dus dat is al een grote hap meer dan uit een kraan komt (190 l/pu) en exacte drukken heb ik niet maar ik kan me zo voorstellen dat het onder een flink hogere druk door de waterstraalpomp gaat en dus het vacuum ook hoger/groter zal zijn.

Maar de proof of the pudding is natuurlijk in the eating.

Link to comment
@ pdfbq ; Volgens mij werkt een waterstraalpomp niet primair op de waterdruk maar op de hoeveelheid water die erdoorheen stroomt.
Een kleine dompelpomp pompt zo'n 3600 l/pu dus dat is al een grote hap meer dan uit een kraan komt (190 l/pu) en exacte drukken heb ik niet maar ik kan me zo voorstellen dat het onder een flink hogere druk door de waterstraalpomp gaat en dus het vacuum ook hoger/groter zal zijn.
Ben toch echt bang dat het niet gaat lukken. Een waterstraalpomp perst er op 3.5 Bar in één uur 190 liter doorheen (ongeacht de hoeveelheid die de kraan kan leveren).
Met 0.5 Bar zal dit echt een stuk minder zijn.

Probeer met je vinger maar eens een openstaande kraan tegen te houden (ff handoekje bij de hand :)) Ditzelfde truukje uithalen bij een dompelpomp is een eitje.
Ik zou het eerst inderdaad even proberen ergens voordat je een dompelpomp aanschaft. Edited by pdfbq
Link to comment
  • 2 months later...
  • 2 months later...

Dit is mijn waterstraalpomp.
Is eigenlijk een dubbele waterstraalpomp, met een motor erbovenop die het water door de waterstraalpomp heen pompt en met de bak water eronder verspil je geen water, alleen als je nog dieper vacuum wilt af en toe ijsklontjes erin gooien om het goed koud te houden.

Het vacuum dat je hiermee kunt bereiken is 6mbar.

Motor levert 2850 rpm en is 75W.

Edited by dna
Link to comment

Ziet er mooi uit, ik snap nog wel niet helemaal hoe het werkt. Ik heb het principe wel door hoor, maar ben benieuwd hoe het technisch juist helemaal in elkaar steekt.
Gebruik je tussen je destillatie opstelling en je pomp nog een soort filter? Omdat je het water circuleert zullen de dampen anders opgenomen worden door het water. Dit zal niet altijd even vriendelijk zijn voor je pomp en motor.

Link to comment

Meestal gebruik ik geen gaswasfles of een wolfsche fles ertussen, omdat je toch een grote hoeveelheid water hebt waar de gassen in oplossen, maar als het echt iets corroderends is wat ik destilleer dan natuurlijk wel.
Maar bij alcohol of ether of andere oplosmiddelen afdampen van mijn rotavap dan niet.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...