Jump to content
PyroForum.nl

Eigen whistle compositie


Sobrero

Recommended Posts

Een tijdje geleden heb ik paraftaalzuur gemaakt (tereftaalzuur, 1,4-benzeendizuur) door saponificatie van PET (polyethyleenglycoltereftalaat), adhv deze pdf van Chromium (SMDB member): terephtalic acid from PET
Ik gebruikte btw gewoon (blauwe) antivries ipv zuivere ethyleenglycol.

Nu heb ik geprobeerd om er whistle mee te maken, als volgt:
Kaliumchloraat............71%
Tereftaalzuur..............29%
Ik heb deze percentages bepaald door het gemiddelde te nemen van de reactievergelijkingen waarbij het mengsel nu eens CO/H2O-gebalanceerd is, dan CO2/H2O-gebalanceerd:

3C6H4(COOH)2 + 7 KClO3 --> CO/H2O
C6H4(COOH)2 + 5KClO3 --> CO2/H2O

Een nogal empirische werkwijze maar het resultaat mag er zijn!

whistle.wmv

Het brand redelijk snel en residuloos 'in the open' en geperst in een buisje kan het wel aardig fluiten :) .

Link to comment

Netjes hoor!
Helemaal voor een zelfgemaakt organisch zuur.
Ik zal deze compo ook eens uitproberen. Volgens mij heb ik nog een potje tereftaalzuur staan ergens diep in de kast.

Gediaperd of in molen gemengd?
Die fluiter aangestampt/ramt/perst?

Gr33tZ

Link to comment

Elk van de stoffen heb ik goed verpoederd mbv mortier & stamper, dan bij elkaar gemengd met behulp van een telefoonkaart, op een glazen plaat :) .
De whistle heb ik in het buisje heel stevig aangestampt/geduwd, mbv een 7mm boortje.

@Tyneman hieronder: die commentaar had ik al verwacht :P. Nee hoor ik ben 100% clean...

Link to comment

Als hij af gaat in dat buisje, lijk ik wel een hele oscilatie te horen, maar dat zal vast aan je microfoon liggen. :P
Maar, ziet er lekker uit. :)


Lttrrzz

Link to comment
Guest Rico
Damn... heb je meer 'witte'hobbies? :P

:)

@ Chembro
Lijkt me normaal dat je daarvan baby pijltjes kunt maken.

Die fluit is echt mooi :P
Link to comment
×
×
  • Create New...