Jump to content
PyroForum.nl

(haard/barbeque)as


Recommended Posts

Volgens mij voornamelijk uit zouten die de plant in zijn leven uit de bodem heeft gehaalt.
Deze blijven in het hout achter als het water verdampt en zelfs als het hout verbrandt.

Het bruinige kan komen door zouten die ontleden of beetjes koolstof die er nog tussen zitten. :(

Link to comment

Waarom is den dan zó vastgestelt?

Lang niet elk zout lost op, er zijn legio zouten. Ik ga denk ik eerst een mengsel bekijken door een brandtest (kijken naar kleur en residu), daarna zal ik het proberen op te lossen, en daarna zie ik wel weer (neerslagracties, redox, ontledingen, enz.).

Link to comment

Ik gebruik inderdaad altijd BBQ houtskool, maar ik weet niet wat er precies inzit. Het is natuurlijk niet 100% koolstof, anders zouden je resultaten niet zo slecht zijn met BBQ houtskool.
Ik ben nu van plan om zelf houtskool te gaan maken omdat de resultaten met een betere houtskool in je compositie's stukken beter zullen worden denk ik :( ( nouja weet ik wel bijna zeker ).

Even kijken of ik nog ergens een leeg verfblik heb en even met mijn vader een mooi wilgje uitzoeken en ik kan aan de slag :D .

Link to comment

Asrest ligt er totaal aan van wat voor boom je houtskool komt en waar die gegroeid heeft.
Het zijn de minerale resten uit de plant die overblijven welke de witte as geven. Zwarte stukjes zijn koolstof resten.
Welke mineralen er in de plant zitten heeft alles te maken met de binnengekregen voeding tijdens de groei.

Mineralen in deze zijn idd zouten, waarvamn de meesten niet zullen oplossen.

Gr33tZ

Link to comment
  • 4 years later...

Ik meende dat er veel Kaliumcarbonaat (K2CO3) in as zat / berkenhout,eikenhout,wilgenhout.
Heb dit zelf nog getest, heb berkenhout verbrand as verzamelt en in een koffiefilter gedaan toen er heet water door laten lopen.
Later heb ik de oplossing ingedampt en bleef een wit poeder achter wat dan (K2CO3) moest zijn.
Ik heb dit in een blauwe gasvlam gehouden en de vlam kleurde violet dus dat betekend dat het een kalium zout moet zijn.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...