Jump to content
PyroForum.nl

Spud Guns


Recommended Posts

hallo

dit is mijn grootste interesse en hobby: Spud guns.
ik hoor je denken: spudguns?! WTF?!
wel, het zijn hele gave dingen.
ze worden in het algemeen gebruikt om stukken aardappel ongeveer 700 meter ver te schieten.
je kan ze op lucht-druk bouwen, maar ook op bijvoorbeeld op propaangas.
als je er een op propaan hebt is dat een hybrid cannon, dat wil zeggen je laat gas in de 'combustion chamber' lopen en je ontsteekt het met bijvoorbeeld een gemodiviceerde stungun.
de ontsteking werkt al volgd, de chamber is van PVC (het hele kanon trouwens) daat zitten schroeven door heen geboord, aanvankelijk van hoeveel vonken je wilt hebben en als je die serie aansluit op de stungun heb je de ontsteking.

ik weet het niet helemaal zeker maar volgens mij kan je dat principe van die onteking ook op bommen gebruiken maar het is maar een idee :wink:

Grasmaaier.

Link to comment
  • Replies 124
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • Root Admin

Valt wel mee....
...hoewel er natuurlijk altijd een paar zijn die uit elkaar spatten, bijv. door vastzittend projectiel, met alle gevolgen van dien.

@grasmaaier
Heb je ooit wel een SpudGun gemaakt? Want of je heb een probleem met het inschatten van afstanden, danwel dat je nog nooit met zo'n ding geschoten hebt. 700 meter is niet te halen met een huis-tuin-en-keuken-spudgun. Misschien wel met de betere: HDPE-wanden en echte projectielen (geen aardappels?!).

Link to comment
@grasmaaier  
Heb je ooit wel een SpudGun gemaakt? Want of je heb een probleem met het inschatten van afstanden, danwel dat je nog nooit met zo'n ding geschoten hebt. 700 meter is niet te halen met een huis-tuin-en-keuken-spudgun. Misschien wel met de betere: HDPE-wanden en echte projectielen (geen aardappels?!).


ik heb er 2 staan, en ik heb er ongeveer 700 meter mee gehaald met die op propaan.
PVC is prima materiaal om ze mee te bouwen, je hebt ook mensen die gaan nog een stap verder; ze bouwen een spudgun van ijzer.
ik schiet ook niet met aardappels (wel een tijdje gedaan trouwens) maar met projectielen van ijzer of aluminium (hangt er vanaf wat ik nog heb liggen)
Link to comment
  • 4 weeks later...

ik wil zelf ook een spudgun gaan maken maar ik heb nog een paar vraagjes bijv. als ik nou een campinggas bus jeweetwel van coleman ofzo aansluit op een koperen leiding en die aan mijn spudgun en er een gaskraantje aan, is dat dat relatief veilig of zal ik mezelf opblazen als ik hem test.
en ik heb ook nog een vraagje voor de ontsteking, ik weet dat je het beste een BBQ igniter kan gebruiken maar weet iemand ook mischien nog of je die zelf kan maken en dan ook graag hoe :?:

alvast bedankt

Link to comment

die dingen zijn echt leuk :(
ik heb er een paar dagen 1 gemaakt en hij werkt best goed 8)
ik heb hem gemaakt zoals op http://spudgun.orcus.nl/index.php?sbj=3
beschreven wordt. ook heb ik een beetje zitte leren voor me examens en toen kwam ik de volgende formule tegen: W = F x s
F is de kracht (als je een loopt hebt met een straal van 12.5mm is en je bijvoorbeeld een knikker(18g) erin doet dan heb je een oppervlankte van 5 cm2 waar die druk (bij mij 1 bar) op uitgeoefent wordt. dat is dus een kracht van 50 N
s de lengte van de loop (0.8 m)
W is de arbeid (40 J)
en dan na wat reken werk krijg ik een snelheid van 240 km/h :D
dus hoe langer je loop hoe harder dat ding gaat.(als je tank groot genoeg is)
maar weet iemand of dit klopt???? want om er nou meteen nog een te bouwen vond ik ook een beetje duur (€ 50)

Link to comment
  • Root Admin

De druk wordt lager naarmate de knikker door de buis beweegt (totale volume wordt groter, hoeveelheid gas blijft het zelfde). En je heb natuurlijk ook wrijving en gaslekken.

Als je alles groter/hoger maakt -> tank, loop, druk etc. wordt de uiteindelijke snelheid ook groter (grotere kracht werkt langer op de knikker).

De eenheid van druk is trouwens pascal (newton per vierkante-meter), niet bar (SI-eenheden)!

Link to comment

ik heb ff een vraagje voor iemand die er verstand van heeft
als ik nou een 125mm expansiestuk met een lijmsok en draaidop als loop gebruik, kan ik dan het beste een loop van 60mm of van 80mm gebruiken :?:

Link to comment
  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...