Jump to content
PyroForum.nl

Harde knal


Heinrich

Recommended Posts

doe eens kaliumcobit in een fles, en kap er water op. Fles afsluiten, en vooral NIET SCHUDDEN !!! Da spel ontploft redelijk snel. Polleke kwijt dan. Zet die fles rap weg, en loop weg. Zorg dat er niemand inde buurt staat, zit of ligt.

Link to comment
  • Root Admin

Volgens mij onstaan er bij het ontploffen van een colafles geen (levens-)gevaarlijke fragmentatie. Je moet er natuurlijk niet naast gaan staan of het toevallig in je oog (is altijd een stuk kwetsbaarder) krijgen.

Het lijke me dat na een korte afstand (aantal meters) de stukjes plastic (dun = laag gewicht = lage kinetische energie) al zo veel energie verloren dat ze nauwelijks nog diep het lichaam kunnen binnendringen. Zoals wel met de uit metaal bestaande fragmentatie van COB's en pijpbommen, zie foto:



Scheurt een colafles niet open? In plaats van grote hoeveelheid fragmentatie stukken.

Link to comment

Ik heb wel een fles opgeblazen (wel meer dingen). Ze scheuren bijna allemaal open. De slappe flessen dan. Alleen pet flessen willen nog wel eens in stukken uiteen vliegen. Het ligt er wel aan wat er in doet: vuurwerk, explosieven, mengsels die gas maken of lucht druk (geen gas alleen lucht)

Je kan toch ook wel met andere spullen een harde knal krijgen. Niet met bommen bedoel ik.

Link to comment

Ik heb iets gevonden

Mix 4 grams of dry potassium nitrate and 2 grams of dry potassium carbonate
in a mortar and pestle. Grind together to a fine powder.

2. Weigh out 4.5 grams of the above powder and add 1 part of sulfur. Grind carefully together.

When the powder is molten upon an iron plate in its uncompressed form, it first turns brown and then it detonates with a loud "bang".

Potassium carbonate = kaliumcarbonaat potash K2CO3

Potash (baking powder) = bakpoeder, potas

Alleen snap ik niet hoeveel zwavel ik nodig heb. Met die plaat metaal is het beste om met een hamer een deuk in te slaan. Het te verhogen met een paar bakstenen. Een thee kaarsje er onderzetten. Aansteken en afstand nemen.

Link to comment

Wat hier beschreven wordt is zogenaamde ''yellow powder''. DDT gaat misschien een beetje ver, maar het schijnt wel in een flits te verbranden.

Ikzelf werk liever niet met dit soort mengsels boven een vuurtje, maar het moet wel te doen zijn. Beste is om eerst de zwavel en de kaliumcarbonaat te smelten en te mengen en daarna de kaliumnitraat opgelost in water toevoegen.

De zwavel verkleurt wel behoorlijk tijdens het smelten, maar dat is normaal.

Link to comment

Ik had wat Koolstof en Zwavel op een lepeltje gesmolten boven een kaars, zoveel als een halve erwt of een ganse ik weet het ook niet meer.
Toen dit een dikke vloeistof was heb ik er voorzichtig wat kaliumnitraat bij gedaan en eerst deed dit niks en toen ik er wat meer bijdeed was ineens alles ik een knal weg. Het was zeker geen gewone verbranding maar echt een knal.

BP smelten gaat niet nee maar zoals ik dit gedaan had wel

Link to comment
  • 3 weeks later...

ik heb een vraagje wat hier redelijk bij aansluit, bij het topic dan (kweetet, tis kewl-achtig :oops: )

wat kan je eigenlijk het beste maken?

droogijsbom:

colafles, wat water erin (hoe meer water, des te sneller de ontploffing, des te zachter de knal), droogijs erbij, dop erop en maken dat je wegkomt

droogijs kan zorgen voor brandwonden van de kou

croftybom:

crofty wc-ontstopper pakken, in een fles met water mieteren en een paar zilverpapierballetjes erbij, dop erop

dat spul in de fles kan je ogen uit je oogkassen smeulen (heb ik gehoord...L)

nogmaals excuses voor het kewl-gehalte :oops:

Link to comment

Ik zou geen van beide maken. Je weet nooit hoevceel tijd je hebt. En ga er nooit mee schudden. Ik vind dit behoorlijk kwel achtig

Hoewel ik ook wel eens bommen maak, ga ik mijn hier niet aan wagen. Wil je wel knalen maar niet op pyro manier doen, heb ik ik hier eentje voor je. Dit ''proefje'' heb ik tijdens scheikunde gedaan.

Je pakt een flim rol doosje. Je prikt er in de onderkant een gat. Daar doe een lange lont door heen. Je vult hem met 20 gram buskruit. Geen flash, geen H3 of een ander mengsel. De overige ruimte vul je op met zand. Doe de dop er op. aansteken en afstand nemen.

Je krijgt een harde knal zonder vlammen of vonken

Link to comment

tja, alles wat gewoon in de supermarkt/tuincentrum enz. te krijgen is he... :oops:
kben al eens bij een apotheek langs geweest, maar kben net 17, en hij wou me die spullen niet verkopen... kheb niet eens alles in eens gevraagd, gewoon 1 product per keer zodat het niet opviel...
kl**tzak... :evil:

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...