Jump to content
PyroForum.nl

Max. lengte buis i.v.m. aanschaf (tafel)raamwerkpers.


Boem

Recommended Posts

Omdat het rammen van mijn fonteintjes toch wel veel lawaai maakt (voor de buurt) heb ik besloten een raamwerkpers te kopen (een lijmklem vind ik maar aanmodderen). Ik heb gekozen voor een 10 of 12 ton model omdat degene met lagere getallen geen manometer hebben (voor zover ik heb kunnen vinden; iemand?). Ik heb er twee uitgekozen met dezelfde specs alleen is één ervan een tafelmodel.

En nu zit ik te twijfelen: het 'gewone' model heeft als nadeel dat ie extra ruimte inneemt in de schuur, de tafelmodelen hebben een max. werkruimte tussen de 32 en 34 cm. ... en ik wil natuurlijk (als ik later groot ben) een fontein maken die groter is dan dat.

Dat is een makkelijke keus dan zou je zeggen, maar de vraag komt in me op: hoe groot kan je een fontein (of driver voor een wheel, waar ik later aan wil beginnen) eigenlijk maken. Ik kan me voorstellen dat een buis van 80cm die half is leeggebrand steeds minder gaat spuiten, dat er een soort kritische grens is qua lengte om toch een volledig effect te blijven behouden. En terwijl ik nu zit te schrijven stel ik me voor, en ik overdrijf even, een buis van 2 meter moet het gewoon kunnen doen als de ID maar groot genoeg is (en de wand natuurlijk). 

Om nog even verder te mijmeren, kan je vanuit economisch standpunt niet beter 2 fonteinen maken van 25 cm. en die doorlussen i.p.v. 1 van 50 cm. omdat daar verhoudingsgewijs minder sas in gaat door de kleinere benodigde ID? (Dit laatste geld lijkt me sowieso voor drivers i.v.m. gewicht van de buizen?).

Blablabla, long story short, is er een maximale reëele lengte voor een buis van een fontein?

Ben benieuwd naar ideeën, opmerkingen, suggesties.

 

Thx in advance!

Link to comment

@ R, dank voor je antwoord, het is genoeg voedsel voor morgen de komende maanden!

@T eg nie   :P   

 

My mission for now, hoe lang het ook mag duren (net als Clark's Giant): gerb's x wheel =

 

WauW

And for now, thx again and sleep well.

Link to comment

Op de site van HBM-machines staat een 'HBM 4 Ton Hydraulische Werkplaatspers / raamwerkpers'.

Deze is aan de bovenzijde van de perscilinder uit te rusten met een manometer. Draad hiervoor is G 1/8"

Als je op ebay zoekt naar 'hydraulic manometer 1/8' dan is er genoeg te krijgen vanuit china voor maar een paar euro.

Zo kun je voor weinig geld een leuk hydraulisch persje hebben, maar de maatgevingen zijn inderdaad wel aan de kleinere kant (Tafelmodel)

Link to comment

@ThaYankee  dank voor het meedenken. Heb i.v.m. flexibiliteit besloten geen tafelmodel te kopen.

@VanHout  hoezo downscalen ...  :)  Heb er al aan zitten denken zelf iets te maken met een potkrik, maar heb niet echt ervaring met metaal bewerken. Maar deze is heel goed te doen (op de gaten boren in die u-balken na):

 

En dan met 3 platen zodat je stabiel tussen 2 platen kan persen (i.p.v. tussen plaat en potkrik), zoals deze: clarks08.jpg .

 

Het rekenwerk is simpel, zelfbouw is goedkoper, en belangrijker, DIY is leuker. Drawback is dat er geen potkrikken lijken te bestaan met manometer; ik maak een aantal identieke buizen, vul ze met sas uit dezelfde batch, en wil zien wat die doen bij verschillende aantal kilo's druk qua prestatie ... meten is weten (die heeft een baard, i know) of staar ik me nu blind, komt het niet zo nauw bij een pokrik van 2 ton met een paar draadeindjes (M20 heb ik in gedachten?) en een zwaar frame van houten balken?

 

 

Link to comment

Ik heb het jaren gedaan met een potkrik, 3 metalen plaatjes en draadeind van 18mm.
18mm moeren erop om alles vast te zetten en de hoogte te variëren. Worked like a charm.
Had geen frame oid. Ook geen meter, ik deed het door aantal slagen te tellen. En het gekraak van het geheel.

Doordat ik hem wat verbouwd heb om mijn schuur op te krikken zijn de draadeinden verbogen. (duh)
Toen maar een echte pers gekocht. Maar om te beginnen is het een hele goede optie. gewoon lekker DIY pielen.

Link to comment
On 2/16/2017 at 11:24 PM, Tyneman said:

 ... ik deed het door aantal slagen te tellen. En het gekraak van het geheel.

 ... Maar om te beginnen is het een hele goede optie. gewoon lekker DIY pielen.

Door deze woorden was ik eigenlijk om maar heb me weer bedacht na wat rekenwerk. 18 of 20mm draadeinden (1 meter) 35€, moeren en ringen 15€, potkrik (2 ton) 10€, multiplex (20mm, 3 lagen op elkaar) 50€, lijm/schroeven 8€ ... zit al ruim over de 100€ zonder verzend- of reiskosten.

Voor 100€ meer heb je een raamwerkpers van 12 ton die ook nog eens weerbarstige eiken houtblokken aankan, die waarschijnlijk m'n leven lang meegaat en een manometer heeft (en bovendien krijg ik 'm als kadootje van m'n meissie   B)).

Maar nu eerst de schuur uitmesten en een mooie werkplek creëeren.

Iedereen bedankt voor het meedenken.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...