Jump to content
PyroForum.nl

Recommended Posts

 Hee lui!

 Ik ben de laatste tijd o.a. bezig geweest met home made Firefly aluminium.

Het leek mij wel interessant om te zien of dat lukt met huishoud folie. Het schijnt niet zo simpel te zijn om een goed resultaat te krijgen volgens welke een Firefly star zou moeten geven.

Na de aluminium flakes op grote te hebben gezeefd en gecoat te hebben met boorzuur.

Heb ik de volgende compo gebruikt om te testen.

Firefly Chrysanthemum:

38 Kalium nitraat

40 Houtskool (pine)

7 Zwavel

8 Aluminium Flake (home made) (10 - 18)

7 Dextrine

Star dimensions 10 x 10 mm geperst.

Link to comment

Het nadeel van grovere stukje Al is dat het slecht ontsteekt. In je video zie je wel degelijk dat het effect er in zit, best leuk overigens.
Ik gebruik zelf de willow white compo. Hierin zie je dat er naast de Al-AS91, ( Ik gebruik Al van een lintzaag) het grovere Al, ook Aluminiumblack (GD like) wordt gebruikt.
De ervaring leert dat met een beetje GD in je compo het net even heter wordt en daarmee onsteking van de grovere delen zekerder wordt.
Ik zou van de Firefly Compo 10 Houtskool afnemen en 10 GD toevoegen. Dit om te testen of het dan wel ontsteekt. Wel dan 1% boorzuur toevoegen.
 

Willow White

KCLO4 35
Bariumnitraat 15
Aluminiumblack 15
AL-ATOM.(100m) 10
AL-AS91 O DIPAL 200 micron 10-15
Redgum 9
Dextrine 4
Boorzuur 1
Edited by Rocketier
Link to comment

Thx,!

Het was een eerste test en zal nog wel e.e.a. gaan experimenteren.

Ik zal je advies eens uitproberen.

Dus volgens jou moet het heter om het effect te triggeren.

De geballmilde flakes waren zo licht, dat toen ik de compo samenstelde dat er meer volume aluminium in ging dan goed zou zijn. Maar na enige tijd mengen werd de massa steeds donkerder.  Zat er juist aan te denken om het daarom wat zwaarder te maken uit dikker folie wellicht.

Dit is het resultaat na +/- 3 uur ballmillen

Verder zie je (behalve dan op Skylighter) heel weinig over het firefly effect en de grondstof firefly Al het is ook niet even te koop (behalve dan op Sky...)

Vandaar dat ik dit heb gedaan.

Ik zou wel meer vergelijk willen zien van het firefly effect. Iemand?

Want die pijl op skylighter heb ik nu wel gezien.;)

 

Link to comment

Er staan zat filmpjes op de youbuis van firefly shells.
Ze zijn best goedkoop en een leuk effect.

Je Al ziet er wel nog wat grof uit, zelf voor firefly.
Ik meen ooit eens gelezen te hebben dat firefly Al bestaat uit een mengeling van grof tot relatief fijn (100 mesh ?) Al.

Enkele voorbeelden:

 

 https://www.youtube.com/watch?v=jpsZNWsgoJs 

 

EDIT: Als iemand kan verklaren hoe ik dat youtube venster weg krijg, ik hoor het graag.

Link to comment

Dat lijkt maar zo! Wat je ziet is een mengeling van groot en klein. Veel kleine deeltjes waren al airfloat.

Ik heb geen koffiemolen gebruikt... die zou de folie eerst tot zwaardere stukken ineen slaan om vervolgens het spul tot poeder te vermalen. Dat wilde ik voorkomen.

Ik heb een andere techniek gebruikt om de folie te versnipperen.

Maar idd, er zijn veel variabelen in flake Al en dito effect.

Die van Skylighter 10-18 mesh en dat is zichtbaar herkenbaar.

Thx

 

 

 

Link to comment

Hmm oke dan, kon ik niet zien.  Skylighter heeft 2 verschillende soorten firefly, 10-18 mesh en 10 - 325 mesh voor wat zij een "rijker effect" noemen. Jij hebt volgens mij wel de laatste, duss misschien eens mine maken om het effect beter te zien ?

Link to comment

Ik heb het gezeefd door een grove keuken zeef en daar gaat ook fijn spul doorheen maar wat jij ziet is overgrote deel 10-18 mesh bij benadering. En dat mag je best grof noemen.

Maar ik heb er geen nagemeten hoor! ;)

 

Hier 2 quotes uit een skylighter page over het firefly effect:

1) What is the Firefly aluminum effect? Firefly is an interesting effect. It is also called transformation. It is generally a firework star or a comet whose effect consists of variations of charcoal orange (even red) mixed with twinkling silver flashes. The description "transformation" comes from the tendency of some firefly aluminum firework stars to begin as one color (orange from charcoal) and then to "transform" into twinkling silver. This delayed action ignition of the firefly aluminum powder is caused by the firefly aluminum powder particles being so large that it takes them awhile to get going.

2) "The Firefly aluminum powder effect results from the synthesis of aluminum carbide and its combustion in the air. A simple test is to use your Firefly aluminum powder in a mix like the following. Burn a loose heap on a tile - and while it's still glowing, but not flaming, flick some into the air with a piece of flat metal. You will see those pesky little fireflies come to life...

Eind.

Dat is ook toevallig zeg, ben ik juist een mine aan het prepareren. moet alleen nog een bodem stop in, dan kan ik wel wat laten zien.

Even geduld nog..

 

Link to comment
  • 4 weeks later...

Probeer ook eens fireflies on cocaïn.

Staat ook op skylighter voor deze comp gebruik je 30 mesh  magnalium. Ik heb deze compo een aantal jaar geleden getest en vind hem vele malen beter dan de aluminium variant. Langere hang time en veel voller

Link to comment

Dat kan ik best geloven, maar ik heb al ondervonden dat grof MgAl zeer moeilijk te vinden is, tenzij je het zelf maakt. Dat is niet voor iedereen weggelegd. Firefly Al daarintegen is zeer makkelijk te vinden/maken. Ik heb in een plaatselijk Al verwerkingsbedrijf een grote zak vol gekregen, helemaal gratis. 

Link to comment

Probeer ook eens fireflies on cocaïn.

Staat ook op skylighter voor deze comp gebruik je 30 mesh  magnalium. Ik heb deze compo een aantal jaar geleden getest en vind hem vele malen beter dan de aluminium variant. Langere hang time en veel voller

​Vandaar de naam ....on cocaïne. Word dat ook niet  -flaming shit on your head- genoemd?

Mijn voorkeur heeft wat ik ook probeer te benaderen een meer subtieler effect:

 

 

 

Link to comment
  • 2 months later...

Hmm oke dan, kon ik niet zien.  Skylighter heeft 2 verschillende soorten firefly, 10-18 mesh en 10 - 325 mesh voor wat zij een "rijker effect" noemen. Jij hebt volgens mij wel de laatste, duss misschien eens mine maken om het effect beter te zien ?

Om met een mine de firefly tstars te testen, moest ik uiteraard eens een mine construeren. In dit geval een 2 inch baggie mine  met winokur.

Het is mijn eerste baggie mine, alleen nog niet met een firefly comp. MIjn volgende zal met firefly al zijn... gezien ik met dit resultaat wel verder kan experimenteren.

2Inch_baggiemine_winokur.jpg 

 

  • Upvote 1
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...