Jump to content
PyroForum.nl

Schuimende WC's


pauluzz

Recommended Posts

Dat truukje is niet zo moeilijk, je hebt in feite 2 waterreservoirs. Eentje om de pot mee te spoelen en eentje in de pot zelf. Je vult het ene reservoir met waterstofperoxide en iets van zeep, zolang het maar schuimt, de ander vul je met een katalysator. Kalium-/natriumjodide of mangaandioxide werken wel goed denk ik. Zodra de katalysator contact maakt begint de reactie ''2 H2O2 (l) -->2 H2O (l) + O2 (g)'' op gang te komen (ok, hij is al bezig, alleen nu een stuk sneller).
Ik heb alleen geen flauw idee hoeveel waterstofperxoide er achterblijft in het schuim, omdat geconcentreerd H2O2 op je huid absoluut geen pretje is. Als je genoeg katalysator gebruikt zal er ook daarvan in de schuim opgelost blijven, dus dan zal het schuim niet zo erg meer op je huid vreten denk ik.
Vergeet verder niet dat waterstofperoxide een bleekmiddel is en dus ook je kleding kan verpesten, verder is het wel zo veilig om contact met huid en ogen te vermijden. En als laatste, maar die weet je zelf ook wel, zal de schooldirectie het absoluut niet zo grappig als jij vinden

Wat wel een leuke demonstratie is, is om dit in een grote maatcilinder te doen. Je vult hem met een beetje 30% H2O2 (eentiende of eentwintigste is al ruim voldoende denk ik) en zeepsop. Hierna voeg je een katalystor toe (opgelost in weinig water) en je neemt een paar stappen achteruit. Als het goed is krijg je nu iets wat lijkt op een gigantische marshmallow. Maar zoals altijd, veiligheid voorop, expimenteer eerst met wat kleinere hoeveelheden, want het laatste wat je wilt is een fontein waarbij het bijtende H2O2 je om de oren vliegt.
Met wat kleurstof voor voedingsmiddelen kan je gekleurde 'marshmallows' maken.

Link to comment
Maar zoals altijd, veiligheid voorop, expimenteer eerst met wat kleinere hoeveelheden, want het laatste wat je wilt is een fontein waarbij het bijtende H2O2 je om de oren vliegt.
Met wat kleurstof voor voedingsmiddelen kan je gekleurde 'marshmallows' maken.


Je kan het toch met een lange buis erin gieten ? :) Of een stellage maken waardoor je alleen het spul erin hoeft te doen en weg kan rennen :)
Link to comment
  • 1 month later...

Wat ook leuk is(ik wou het niet in apart topic plaatsen), is een halve liter flesje cola... open maken, daar 3 mentosjes in doen en dan wegrennen. Het gaat dan hard spuiten :lol: Komt natuurlijk omdat suiker reageert met cola en er zit veel suiker in mentos :lol: Ik ga het binnenkort proberen.

Link to comment

Ik heb het dus vandaag geprobeerd, het is niet zo spectaculair als je denkt. Ik had er drie mentosjes snel achter elkaar ingegooid. Het spuit niet zo hoog uit, ik denk 10 tot 20 cm en niet eens zo hard :lol: Er komt meer een bobbel op en dan houd het op. Ik probeerde toen het ophouden er nog een paar in te doen maar dat heeft geen nut... En de cola is niet meer zo lekker nee :lol:

Link to comment
Ik heb het dus vandaag geprobeerd, het is niet zo spectaculair als je denkt. Ik had er drie mentosjes snel achter elkaar ingegooid. Het spuit niet zo hoog uit, ik denk 10 tot 20 cm en niet eens zo hard :lol: Er komt meer een bobbel op en dan houd het op. Ik probeerde toen het ophouden er nog een paar in te doen maar dat heeft geen nut... En de cola is niet meer zo lekker nee  :lol:


Je moet er ook geen 3 in gooien maar een hele rol. Dan pas doet hij 't goed


7up + pepermuntje = bruis-effect ;)  

Dit is volgens mij hetzelfde als met de cola en mentos. Suiker + frisdrank (volgens mij alleen met de CO2) => reactie .
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...