Jump to content
PyroForum.nl

Tools 3D-Printen


sueno

Recommended Posts

Hallo mensen,

Ik ben al een poosje niet meer actief in de pyrotechniek en op dit forum, wel een tijdje geweest maar helaas geen tijd meer voor.

Kreeg zojuist een leuk ideetje. Jullie zijn waarschijnlijk wel bekend met 3D printen. Nu dacht ik, wat als we nou 5 jaar geleden zo'n apparaat zouden hebben, dan hadden we zoveel meer mogelijk kunnen maken.

Nu ken ik iemand die een 3D print bedrijf heeft, en die voor best wel spotprijsjes dingen als rocket tools of, wat je ook wilt, kan maken. Dat materiaal is best sterk, heb er zelf ook al aardig wat handige dingen laten maken wat in de winkel niet verkrijgbaar is.

Als je overweg kan met autodesk inventor, solidworks of programma's als tinkercad en sketchup kan je super easy je CAD bestanden laten printen. Voor een rocket tool is dat niet eens nodig denk ik, een scan van een handtekening met maten/toleranties is denk al voldoende. Als jullie interesse en het is toegestaan, deel ik de link wel even, anders moet je maar pm'en ofzo.

Link to comment

3D printen is helaas geen optie voor rockettools en andere tools die onder grote druk komen te staan.

Blijft toch een betere optie om zelf een mooie staaf RVS op de draaibank te spannen :D

Wel lijkt het mij wellicht een optie om bijvoorbeeld ster sorteerplaten te printen of andere kleine niet te zwaar belaste onderdelen.

Wat zouden de kosten bijvoorbeeld zijn om één ster sorteerplaat te laten printen en zelf de tekeningen aan te leveren?

Niet dat ik nu om een offerte vraag, maar eerder een indicatie van de kosten.

Edited by boutnek
Link to comment

Ik gebruikte destijds gewoon houten rods voor vuurpijlen dus lijkt me dat het plastic sterk genoeg is.

Heb zelf nooit met starplates gewerkt dus kan me zo even niet voor me halen hoe het eruit ziet. Je moet even uitgaan van 35 cent per cm^3 geprint materiaal en 5 euro opstartkosten geloof ik. Voor hele sterke parts zal het misschien niet geschikt zijn maarja,dat weten we niet voordat iemand het getest heeft :P.

Kan misschien wel even vragen voor een sample.

Link to comment

Met 3d printen gaat de innovatie super snel, inderdaad kun je met een thuis printer waarschijnlijk alleen abs en nylon printen.

Maar industrieel ook titanium en brons, dus daar ken je echt wel tools van laten printen.

Hoewel ik denk dat zo'n bedrijf je dan niet serieus neemt,, het gewoon draaien van zulke simpele tools is natuurlijk veel efficienter.(sneller en goedkoper)

Link to comment
  • 2 weeks later...

Op shapeways.com kan je in verschillende metaalsoorten printen en zullen je heus wel serieus nemen, het wordt alleen niet te betalen. Ik heb nu toch ook maar een 3d printer aangeschaft bij umake.nl want zo'n ding is toch wel echt handig en ik merk dat ik het vaak nodig heb. En het is niet eens moeilijk ofzo, ik heb meer problemen met de inktprinter als met dat 3d apparaat.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...