Jump to content
PyroForum.nl

Recommended Posts

Gegroet,

Ik kwam enige tijd geleden op youtube een filmpje tegen van NurdRage die zelf kaliumchloraat heeft gemaak uit chloor en dieetzout. ( Youtube ).

Er is al een korte discussie geweest over het synthetiseren van KCLO3 uit bleek. ( link ).

Nu heb ik zelf, niet al te lang geleden, deze methode geprobeerd met een beetje succes. Ik kreeg een kristalvorming in de chloor maar de opbrengst was minimaal nog geen 0.01g.

Heeft er iemand ervaring met het zelf maken van Kaliumchloraat?
Ik heb zelf de synthese geprobeerd met huismerk chloor en A-merk chloor. Huismerk gaf geen opbrengst, A-merk minimaal. Voor het zout heb ik lo-salt gebruikt, deze had het hoogste gehalte kalium die ik kon vinden.

Iemand een idee hoe ik deze synthese kan verbeteren(zonder zelf chemicalien te kopen).

Alvast bedankt.

Link to comment

De meest efficiënte manier om het te maken is door de elektrolyse van KCl maar hier heb je elektroden voor nodig die niet oxideren of kapot gaan, bijvoorbeeld platina of MMO (multi metal oxide). Grafiet zou ook werken maar die slijten vrij hard waardoor je veel koolstof vervuiling in je kaliumchloraat krijgt. Het koken van hypochloriet uit bleek is totaal inefficiënt en ook niet geheel risico loos, maar om je toch wat op weg te helpen: achter op de flessen staat de hoeveelheid chloorbleek middelen (hypochloriet) dit is meestal <5% maar misschien is er ook wel een die meer heeft. Succes en voorzichtig

Link to comment

Heeft er iemand ervaring met het zelf maken van Kaliumchloraat?

... Daar is al een 23 pagina's tellend topic over. Ik zou zeggen lees die eerst eens.. Probleem van bleek is de opbrengst maar er zit vaak ook verdikkingsmiddel in dat roet in het eten gooit.

Ik denk dat er members zijn die je onmiddelijk voor kewl zullen uitmaken en ik heb die neiging ook omdat je gewoon niet goed gezocht hebt hier op het forum, maar aan de andere kant vind ik het prutsen met OTC middelen ook leuk, denk dus dat je op zoek moet naar bleek zonder toevoegingen. Zwembad benodigdheden winkels hebben dit geloof ik. Edited by pdfbq
Link to comment

Ik ben het eens met Timishier, het is zonde van je tijd om te klooien met bleek, het beste kun je gelijk met KCL beginnen in een electrolyse opstelling.
Zoek op internet naar MMO-anode en als kathode SS-316 of SS-321 RVS en zet hier ongeveer tussen 4 a 6 V op.

Of zoals pdfbq zegt: lees het bestaande topic even door.


Gr Dewpoint.

Link to comment
×
×
  • Create New...