Jump to content
PyroForum.nl

SGRS maken


Kauyon

Recommended Posts

Afgelopen dagen heb ik het forum goed door kunnen lezen (buikgriepje :)) en mijn interesse werd gewekt door SGRS.
Aangezien mijn dextrine bijna op is was het toch tijd om een nieuw bindmiddel te maken, dus ben ik aan de slag gegaan met SGRS.

Als eerste methode heb ik het rijst vermalen in een blender zodat er een meel ontstaat.
Deze meel moet worden gekookt in water en dit 15 minuutjes laten sudderen.
Hierna wordt de pap uitgesmeerd over een plaat om te drogen.
De vaste koek die ontstaat wordt vermalen voor de SGRS.

Een enorm nadeel van deze methode is dat de meel enorm (!!) veel water opneemt.
Hierdoor heb je veel nodig om het mengsel überhaupt te laten koken.
Dat vele water heeft als gevolg dat de droogtijd enorm lang duurt.
Daarnaast heb ik het gevoel ik geen goed resultaat mee te verkrijgen.
Dit kan uiteraard liggen doordat jet mengsel nog niet nat genoeg was zodat het niet goed heeft kunnen uitkoken.
(300 gram gemalen rijst nam ruim 1,5 liter water op (pan was toen vol) en toen was het nog een dikke stugge pap)

Ten tweede heb ik de methode geprobeerd indien er nog rijst over is van het avond eten.
Deze kook je helemaal kapot en je laat het meeste water verdampen tijdens het koken.
Hierna giet je de pap wederom uit en laat je het drogen.

Hier verkrijg je wederom weer een nat mengsel.
Maar deze is niet zo nat als de eerste methode en doordat de rijst al veel water heeft opgenomen tijdens het bereiden van het avondmaal,
hoeft er minder water worden toegevoegd tijdens het kapot koken.
Met deze methode behaal ik tot nu toe het beste resultaat.

Als derde ben ik ook nog Shimizu in gedoken.
Hij gaf als methode een week laten weken in koud water, vervolgens stomen, kneden, drogen en verpulveren.
De rijst staat momenteel te weken dus ergens volgende week zal ik hierover een update geven.

Als alle drie de soorten SGRS klaar zijn ga er wat proef sterren meet maken en zal ik jullie de resultaten bekend maken!

Edit : Leesbaarheid verbeterd :P.

Edited by Kauyon
Link to comment

Waarom kook je het 15 minuten? Het lijkt mij dat het gekookt moet worden zodat de rijstkorrel uit elkaar valt en zodat het zetmeel heet genoeg wordt en op zo'n manier verandert dat het überplakkerig wordt. De rijstkorrel is al uit elkaar gevallen door 'm te vermalen. Het probleem met het verhitten was dat er teveel water bij moet om het in een pan te kunnen laten koken. Ik heb daarvoor twee oplossingen bedacht:

1. Minder water: Kook geen pap, maar kook een deeg. Doe er minder water in en doe het in de magnetron. De magnetron is vooral goed in het verhitten van water, omdat water dipool is(zetmeel zal minder snel verhit worden). Het water wordt 100 graden en verhit de omgeving van zetmeel, waardoor de reactie plaats vindt. Met deze manier heb je veel minder water nodig, omdat het in een magnetron veel minder snel aanbrand(misschien is het wel onmogelijk om het aan te laten branden) dan met een vuur(het water wordt immers maar 100 graden en zonder water wordt het bijna niet verhit). Dat maakt het drogen ook weer makkelijker.
2. Geen water: Op deze manier maken sommige mensen dextrine, namelijk met de oven. De rijst vermalen(niet nat maken), op een plaat in de oven en af en toe omscheppen.

Ik zie geen reden waarom deze methodes niet zouden werken en ze lijken zeker minder moeite te vergen dan eerder genoemde methodes in dit topic. Kom maar op met de kritiek.

Link to comment

Aangezien het proces van SGRS al 100 jaar onveranderd is in Japan lijkt het me dat het niet zoiets simpels is als het verkregen meel van het rijst te pyrolyseren.
En dat het water wel degelijk een essentiële functie heeft.

Daarnaast kan je een deeg nooit goed egaal verwarmen.
Zelfs in een magnetron heb ik mijn twijfels.
En als het water inderdaad een essentiële functie heeft, heb je in een deeg nooit genoeg water.

Dit is echter allemaal speculatief.

Wat wel het geval is, is dat de maizena al bewerkte zetmeel is.
Normaal zit het zetmeel in granules en wordt met behulp van zwaveldioxide vrij gemaakt.
Het kapot koken kan hierin een functie hebben.
Wat je dus niet gaat bereiken met het verhitten van een deeg of enkel de rijstmeel te verhitten.

Edited by Kauyon
Link to comment

Ik denk dat je gelijk hebt wat betreft het water. 100 Jaar geleden waren er al molenstenen en ovens. Aangezien ze dat niet deden zal het water er wel iets mee temaken hebben. Over de magnetron en de onmogelijkheid om een deeg egaal te kunnen verwarmen ben ik het niet eens, maar die discussie kan alleen met een experiment beslecht worden. Ik ben zelf niet van plan het uit te gaan voeren, maar als iemand het op een goede manier heeft weten te testen hoor ik het graag.

Link to comment

Hey Kauyon,
Hoe vergaat het met je testen van SGRS?
Van de week met boodschappen doen heb ik een pak met Bambix rijstebloem babyvoeding meegenomen.
Dit is oplosbaar in water. Je kan het door de flesvoeding van de kleine doen..................die van mij zijn het gelukkig ontgroeid. :)

Ik heb er een test mee gedaan! Eerst een papje koken lekker dik laten worden. Die zooi plak dan al rete goed.
Daarna het papje op een vel bakpapier in de oven laten drogen. Vermalen in de koffie grinder. Ik heb de poeder weer nat gemaakt met spiritus/water.
Kleverige bocht en dat is wat het moet zijn. Ik heb het nog niet door een mix heen geslingerd omdat ik geen chems wil vrkltn. Wat vind je van dit idee?
Je hoeft dan iig geen rijst meer tot pulp te koken. Het was in tijd van 2,5 uur gemaakt! Wat ik ook eens wil doen is de rijstebloem direct in de mix doen.
Dit omdat het op zich al goed oplosbaar is droog en het plakt eigenlijk gelijk als je het nat maakt. Dan zou Bambix wel eens de nieuwe source zijn voor SGRS.

Edited by Rocketier
Link to comment

De SGRS is af, enkel nog niet aan de testen begonnen.
Tentamen leren en ben bezig met een canister, druk druk druk :) .


Klinkt zeer belovend die rijstebloem.
Ik heb gelukkig nog geen kleine, maar ken het wel (vakkenvullen :P ).
Wordt het ook goed hard?
De SGRS die ik via de shimizu methode heb gemaakt kreeg ik bijna niet kapot in de koffie molen.
Misschien dat ik morgen tijd heb!

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...