Jump to content
PyroForum.nl

korte krachtig vlam


snk21

Recommended Posts

hoihoi,

ik ben op zoek naar producten om in een metalen emmer een mooie vlam te krijgen (die eruit ziet alsof een frietketel in brand staat),
maar die maar enkele seconden brandt. het is voor een openlucht theatervoorstelling, maar die emmer zal al een tijdje op scène staan dus geen
dingen die snel vervliegen.
hopelijk kunnen jullie mij hier helpen.

groeten,

Lees a.u.b. eerst de regels eens door en pas deze toe! Posts gelijk deze gaan je warnings opleveren. (Prophet)

Link to comment

dan zullen we inderdaad een andere oplossing moeten zoeken. we hadden al gedacht de emmer te blussen met een natte dweil. maar dan zoeken we nog steeds iets wat snel een mooie vlam oplevert. lampolie of wasbenzeen... iemand een voorstel?

Zelfde opmerking als hierboven. (Prophet)

Link to comment

Dat is toch niet zo moeilijk. :)
Als je zoiets als een brandende frietpan wilt pak je een metalen emmer met een heel klein beetje lampolie.
Om het aan te maken vlak van te voren een scheutje benzine in de de lampolie en een vonk van de aansteker erbij...voila!

En om het uit te maken een natte handdoek erover zoals je zelf al zei.
Kijk uit dat de emmer niet omvalt als hij brand. :)

Link to comment
Dat is toch niet zo moeilijk. :D
Als je zoiets als een brandende frietpan wilt pak je een metalen emmer met een heel klein beetje lampolie.
Om het aan te maken vlak van te voren een scheutje benzine in de de lampolie en een vonk van de aansteker erbij...voila!

En om het uit te maken een natte handdoek erover zoals je zelf al zei.
Kijk uit dat de emmer niet omvalt als hij brand. :D
Lampenolie (C5-21) heeft een vlampunt van >61 graden celsius en heeft dus een lont nodig om goed te ontsteken. Benzine op een podium in de fik steken is theatertechnisch absoluut niet tolereerbaar, omdat het geen controleerbare vlam geeft.

Geen idee wat het budget is, maar ik zou liever kijken naar veilige oplossingen zoals (wettelijk goedgekeurde) vlammenwerpers op propaan. Denk aan dingen zoals hier, die zijn ook wel te huur. Vergeet ook niet om even met de lokale brandweer te overleggen ivm. vergunningen.
Link to comment

Miech, ik denk eerder dat lampenolie niet grotere ketens dan C5 tot C8 bevat. grotere molecuulen vormen al gouw moeilijk brandende stoffen, welke maar moeilijk vervluchtigen, bovendien als je nog langere ketens hebt dan bijvoorbeeld C20, spreek je al gouw over vaste stoffen met een hoog kookpunt.

Maar dat terzijde, ik ken wel wat pyrocomposities die langere tijd branden met een zeer hoge lichtopbrengst welke ook op kleinere schaal goed werken, echter heb je daarvoor dan weer magnalium, kaliumperchloraat en dergelijken nodig. Niet echt iets voor iemand zonder ervaring...

Link to comment
Miech, ik denk eerder dat lampenolie niet grotere ketens dan C5 tot C8 bevat. grotere molecuulen vormen al gouw moeilijk brandende stoffen, welke maar moeilijk vervluchtigen, bovendien als je nog langere ketens hebt dan bijvoorbeeld C20, spreek je al gouw over vaste stoffen met een hoog kookpunt.
Lees de MSDS maar eens door :D .
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...