Jump to content
PyroForum.nl

Break charge


pdfbq

Recommended Posts

Ik heb vanavond MCCC gemaakt. (meal coated corncob)
Dit is gemalen mais met een korrelgrootte van 1 tot 1,5 mm.



Ongeveer 15 gram in heet water laten weken.
10g meal plus 0,5g dextrine gemengd, en in een bak gestrooid.
De geweekte corncob gedroogd tot ze niet meer aan je vingers blijven plakken.
Daarna bij de meal gedaan en even heen en weer geschud.



Het staat nu boven de verwarming te drogen.
Morgen het resultaat.

Link to comment
  • 1 year later...

Misschien stel ik wel een belachelijk stomme vraag nu en als dat zo is dan mogen jullie me gruwelijk hard uitlachen, zolang ik maar niet het stempel 'K3ewl' krijg :-/

Komt ie: ik las op het forum dat het eigenlijk vrij weinig uitmaakt wat er gebruikt wordt als 'filler' in een break charge, zolang het maar goed te coaten is, niet te zwaar is en min of meer luchtig genoeg is voor een snelle verbranding.
Ik weet dat er vaak rice hulls gebruikt worden en nu lees ik hier over corncobs...

Nu is mijn vraag... is gepofte mais, popcorn dus, ook te gebruiken als filler voor een break charge? Deze is lekker licht, makkelijk zelf te maken en als je de popcorn blendert dan kun je de grootte van de stukjes op een goed formaat krijgen als filler.

Iemand?

Link to comment

Volgens mij heeft iemand hier er wel eens mee getest.

MCCC gebruik ik graag in canshells als een vervanger voor rough powder omdat het lekker stevig is ,en makkelijk verwerkt.
kurkgranulaat zou zo'n beetje dezelfde eigenschappen hebben, wel lichter denk ik.
Verder coat het makkelijk, alsof je sterren aan het rollen bent.
het zal wel duurder zijn als MCRH dus als MCCC niet nodig is gebruik ik die niet.
voor 2" pak ik meestal meal coated grass seeds.

Link to comment

grass seeds? Als dat gewoon graszaad is, dan is dat ook wel een duur geintje toch? Voor de consument kost 1 kilo graszaad al snel 10 euro.

Ik ga eerst ff opzoeken wat rough powder is.

Waarom worden er voor verschillende shell formaten ook verschillende fillers gebruikt en niet gewoon voor elke maat shell hetzelfde?

Link to comment

Ja, vroeger deed ik alles met grasseeds, ook 6 inch, weet niet meer waarom ik toen die zak gekocht heb.
En dan heb je nog steeds die zak seeds liggen.
Tegenwoordig aleen in 2 inch en tussen petals die erg dicht op elkaar liggen of zo, grasseeds zijn lekker klein, je kan ze overal tussen friemelen.
Ik heb eigenlijk nooit hulls in een 2" gestopt.
Ik neem wel aan dat een groter formaat filler in een grotere shell zorgt voor een betere verspreiding van het vlamfront.

Edited by High Density
Link to comment

ok, duidelijk en bedankt voor je antwoorden. Zodra mijn kogelmolen klaar is en ik de benodigde spullen heb ga ik ermee aan de slag, dan kan ik ook zelf dit soort dingen uit gaan proberen.

Graszaad heb ik nog genoeg dus daar kan ik dan alvast eens mee beginnen.

Link to comment

Graszaad is duur, je kunt dan beter gewoon rice hulls kopen bij n pyro webshop.

Popcorn kan gecoat worden, rocketier heeft daar ervaring mee volgens mij.

Mja waarom moeilijk doen als t ook met rice hull's kan die sowieso werken?

Ik heb geen idee waarom je grotere fillers gebruikt bij grotere kalibers. Wss om de hoeveelheid meal die je nodig hebt te beperken. Maar voor de meeste kalibers werkt mcrh prima.

Rough powder is een soort pulverone

Link to comment

Omdat ik las dat sommigen verschillende keuzes maken voor fillers dacht ik dat daar een speciale reden achter zat wbt de kwaliteit van de break charge. Maar het maakt dus niet zo gek veel uit maak ik op uit jullie antwoorden.

Ik ga het sowieso proberen met graszaad, heb nog kilo's overjarig weilandgras staan wat niet meer bruikbaar is.

En die popcorn ga ik uit nieuwsgierigheid ook eens proberen om te zien hoe dat werkt.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...