Jump to content
PyroForum.nl

Het vervaardigen van MgAl.


danny db

Recommended Posts

Onder het moto wat je zelf doet, doe je beter. Daarom heeft Weirdo vandaag een batch MgAl gemaakt.


Mg scrap 500 gram


Alu in de smeltkroes ook 500 gram


Let hier op een mooi detail: de Mg wordt opgewarmt op de kolen.


De luchtaanvoer


Als de Alu gesmolten is het mg toevoegen.


Ja dit lijkt me niet de bedoeling, de smeltkroes is doorgebrand


Redden wat er te redden valt.


Het eindresultaat. 800 gram MgAl.


Wat men niet zag was: protectieve gear, potje zwavel, en een deksel om de kroes af te sluiten.

Edited by danny db
Link to comment

Kijk dit qou ik ook al een hele tijd doen MgAl maken,

Ik ga even lastig doen en veel vragen stellen :blush: :

Gebruikte je een emmer als casing voor de kolen?
Wat gebruikte je als casing voor de Mg/Al
Waar had je de Mg vandaan (ik wou puntenslijpers gebruiken)?
Gebruiktje je Al-folie als Al-bron (denk van niet maar toch...)?
Waar ga je de Mg/Al voor gebruiken?


Zo ik ben klaar zo je astublieft de moeite willen nemen een aantal vragen te beantwoorden, ik ben echt heel benieuwt,

Hans,

Edited by Hanzzz
Link to comment

Je emmer en je casing moet van een materiaal zijn met een hogesmelt temp. Zoals een stalen emmer en blik.

Puntenslijpers lijken me nogal duur voor dit, voorts is het niet zuiver genoeg. Ik ben niet zeker of je alu papier er voor kan gebruiken.

MgAl wordt gebruikt voor, enkele kleuren composities, Flash en in strobe.

Edited by danny db
Link to comment

Liever lui dan moe :blush:

Dat klopt, een tikje met de hamer is al genoeg om het te verbrijzelen, dat maakt het ook zo aanlokkelijk het zelf te maken omdat je dan onderandere je eigen meshwaardes kan bepalen. Alufolie kan je niet als Al bron gebruiken, dit is zo dun, dat verbrand als je het probeert te smelten. Mijn Al was van de rook-gas afvoer van een VC ketel. Als smeltkroes heb ik een RVS tafelprullenbakje gebruikt, was 1,50 bij de kringloop. De kringloop is echt een pyro's best friend :blush:.
De Mg was een bootanode, ookwel een offeranode. toen ik die had gekocht was die 22 euro, maar op het moment zijn de prijzen aadig omhoog geknalt. Op ebay hebben ze zo nu en dan hele mooie aanbiedingen.


Het gat in de smeltkroes.


Gat aan de andere kant.


De MgAl in een mooi pot.

Edited by Weirdo
Link to comment
  • 4 months later...
  • 2 weeks later...

Ik had er 1 van 30 euro volgensmij en dat was 1,3 kilo volgens de beschrijving. Maar ik had ong 1,4-1,5 gekregen. Ze nemen het niet zo nauw met die kilo's :). En dat mesh maken valt mee hoeveel werk het is, maar het is idd niet zoon heel fijn werkje.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...