Jump to content
PyroForum.nl

Schoolproefjes


Bernardijn

Recommended Posts

Geachte forumgebruikers,

Even in het kort gezegd, ik zit op het 5 VWO en volg na mijn "normale lessen" ook nog naschoolse "science lessen".
Met deze lessen hebben we de afgelopen jaren al verscheidene thema's behandeld van wijnbereiding tot het isoleren van DNA. Deze thema's hebben altijd wel raakvlakken gehad met de vakken biologie/scheikunde/natuurkunde. En nu zijn we beland in: laat nu maar eens zien wat je tot nu toe op school hebt geleerd. En hierbij is het de bedoeling om in 2-tallen leuke/bijzondere experimenten te laten zien.

Zo zijn we op het idee gekomen om iets "pyrotechnisch" te maken. :blush: Eerst dachten we aan een whistle maar de school bezit geen benzeen structuur zuren. Na wat verder gezocht te hebben hadden we een idee om een simpel fonteintje te maken en later nog misschien zouten er aan toe te voegen voor kleureffecten.

Na even wat op het internet gezocht te hebben dachten we een goede compositie gevonden te hebben, namelijk een KNO3/C (7:3) mengsel. Na dit gemaakt te hebben en dit mengsel in een klein kartonnen huls gestopt te hebben hadden wij hier grootste verwachtingen van. Met een lucifer vastgetaped aan een spatel probeerden wij dit aan te steken met een exotherme reactie in gedachte. Maar er gebeurde niks, alleen in een open vlam hoorde je het mengsel sissen en een paar kleine vonkjes kwamen er van af, teleurstellend dus. Nu is mijn vraag dus: weet iemand wat wij fout hebben gedaan, of iets beters weet. Onze leraar kwam op het idee, omdat wij geen "normaal" lont hebben, magnesium lont te gebruiken in de huls om het erna met het mengsel te vullen en zo dus de endotherme(?) reactie te voeden.

Wij hebben het hele school laboratorium samen met de stoffen tot onze beschikking. :blush:

Dus wie advies, ideeën of tips heeft ik hoor het graag ;)

Edited by Bernardijn
Link to comment

7/3 KN/C zou vrij snel moeten branden. Je hebt waarschijnlijk iets niet goed gedaan. Normaal gesproken verwerk je een dergelijk mengsel in een kogelmolen, aangezien beide stoffen als zeer fijn en droog poeder vermengt moeten worden. Dit kan eventueel ook met een mortier en vijzel, maar dat is wel wat meer werk.

Verder gebruikt men in fontijnen vaak een vernauwde opening, ook wel 'nozzle' genoemt, waarmee de druk in het kokertje word opgevoerd en daarmee ook de brandsnelheid. Zonder nozzle doen de meeste fontein composities weinig spectaculairs.

Link to comment
7/3 KN/C zou vrij snel moeten branden. Je hebt waarschijnlijk iets niet goed gedaan. Normaal gesproken verwerk je een dergelijk mengsel in een kogelmolen aangezien beide stoffen moeten als zeer fijn en droog poeder vermengt moeten worden. Dit kan eventueel ook met een mortier en vijzel, maar dat is wel wat meer werk.

Verder gebruikt men in fontijnen vaak een vernauwde opening, ook wel 'nozzle' genoemt, waarmee de druk in het kokertje word opgevoerd en daarmee ook de brandsnelheid. Zonder nozzle doen de meeste fontein composities weinig spectaculairs.


Hmm de KNO3 die wij gebruikte was niet echt fijn maar de koolstof was een heel fijn poeder (in mijn ogen) die ook uit het potje "rookte/walmde". Ik zal iets proberen te verzinnen om een "nozzle" te kunnen maken en zal het de volgende keer uitproberen. Maar moet dan nog steeds een lont door de huls lopen of hoeft het alleen aan de bovenkant aangestoken te worden?
Link to comment

Om een mooie vonken regen te krijgen heb je misschien meer C nodig.
Ik weet niet of jullie zwavel ter beschikking hebben, zowel dan kunnen jullie de Tiger Tail of de chrysantemum composities eens uitproberen misschien.

Het is ook wel leuk om een C gebaseerde compositie te gebruiken met kleine kleuren compositie stukjes erin.

Link to comment

Met jou idee ga je weinig opschieten Maniak, allereerst zou zoiets simpels als dit moeten werken, wat het dus niet doet! Ook doet het maken van een nozzle er nog niet toe omdat het mengsel ook goed zou moeten branden zonder opgesloten te zitten.

Mag ik trouwens vragen wat voor koolstof jullie gebruiken, niet in de zin van wat voor soort hout maar eerder de afkomst, zoals een lab leverancier (gelieve geen namen te noemen).

Edited by lennard
Link to comment
Ik zal iets proberen te verzinnen om een "nozzle" te kunnen maken en zal het de volgende keer uitproberen. Maar moet dan nog steeds een lont door de huls lopen of hoeft het alleen aan de bovenkant aangestoken te worden?


Een nozzle is redelijk makkelijk te maken door simpelweg de bovenkant dicht te maken en er vervolgens een gat in te boren. Met een klein beetje zoekwerk kom je ook nog een heel eind. Als het mengsel fijn gemalen is hoef je waarschijnlijk ook geen lont helemaal erdoorheen te doen.

EDIT: dit gaat dan wel over vuurpijlen dus je zou de maat van de nozzle misschien moeten aanpassen maar het idee is hetzelfde. https://pyroforum.nl/index.php?showtopic=4&...hl=nozzle+maken Edited by mercurius
Link to comment

Waarschijnlijk heb je gebruik gemaakt van actieve koolstof en dit is niet zozeer geschikt voor pyrotechniek. Het lont hoeft niet door heel de koker te lopen, het principe van pyrotechnische mengsels is dat er genoeg energie vrijkomt om de reactie op gang te houden. Maak gebruik van airfloat (heel fijn) houtkool en maal ook de KNO3 zo fijn als lukt in de vijzel.

Link to comment
Met jou idee ga je weinig opschieten Maniak, allereerst zou zoiets simpels als dit moeten werken, wat het dus niet doet! Ook doet het maken van een nozzle er nog niet toe omdat het mengsel ook goed zou moeten branden zonder opgesloten te zitten.

Mag ik trouwens vragen wat voor koolstof jullie gebruiken, niet in de zin van wat voor soort hout maar eerder de afkomst, zoals een lab leverancier (gelieve geen namen te noemen).

Alle stoffen komen van 'n lab leverancier, ik ga er dus ook vanuit dat het het hele zuivere stoffen zijn.
Link to comment

Heb je er enig idee van wat de deeltjesgrootte van de koolstof?
Want daar zal de reactiesnelheid voor een groot deel afhankelijk zijn.

EDIT: Deze topic gaat iets te snel, maar goed, geactiveerde koolstof is ook te gebruiken in de pyrotechniek, althans volgens Pyroguide.com.

Edited by lennard
Link to comment
Waarschijnlijk heb je gebruik gemaakt van actieve koolstof en dit is niet zozeer geschikt voor pyrotechniek. Het lont hoeft niet door heel de koker te lopen, het principe van pyrotechnische mengsels is dat er genoeg energie vrijkomt om de reactie op gang te houden. Maak gebruik van airfloat (heel fijn) houtkool en maal ook de KNO3 zo fijn als lukt in de vijzel.

Hmm het is een mogelijk probleem maar eerder onwaarschijnlijk. Meestal worden filtreer proefjes door de onderbouw uitgevoerd en gebruiken ze hier "Norrit" tabletjes voor. Maar ik zal hier morgen eens naar vragen.

edit
Heb je er enig idee van wat de deeltjesgrootte van de koolstof?
Want daar zal de reactiesnelheid voor een groot deel afhankelijk zijn.

EDIT: Deze topic gaat iets te snel, maar goed, geactiveerde koolstof is ook te gebruiken in de pyrotechniek, althans volgens Pyroguide.com.

Ik zal de exacte antwoorden morgen wel allemaal navragen maar wat ik heb gezien was het echt een heel fijne stof, het zweefde uit de maatcilinder terwijl het stil op de tafel stond. Edited by Bernardijn
Link to comment
Met jou idee ga je weinig opschieten Maniak, allereerst zou zoiets simpels als dit moeten werken, wat het dus niet doet! Ook doet het maken van een nozzle er nog niet toe omdat het mengsel ook goed zou moeten branden zonder opgesloten te zitten.


In commerciële fonteinen word ook vaak gebruik gemaakt van een soort van mini kleurensterren in combinatie met een houtskool mengsel, geeft een gaaf effect.
Maar goed dit soort dingen komen later wel, eerst maar eens zorgen dat je een brandende compositie kunt maken :blush:
Link to comment

Ik gebruik regelmatig labgrade aktieve kool voor pulverone enzo. Werkt beter als BBQ houtskool IMO. Maar is dan idd wel airfloat uit de zak.
Ik denk dat de KNO3 veeeel fijner moet, langer mengen, dan moet het lukken.
Mijn 5e klassertjes is het ook gelukt. Met een mortier en stamper.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Vandaag hebben we een nieuwe poging gedaan om zwavelloos buskruit te maken. Wij hebben opnieuw de verhouding 7:3 gebruikt en dit keer 30~45 min in een mortier geroerd/geplet. Als het in een openvlam terecht kwam brande het traag maar dit was al een hele verbetering met de vorige keer. Hiermee hebben geprobeerd een fontijn te maken inclusief de "nozzle"maar dit mislukte. Na mengel los aangestoken te hebben met een brander was er gedurende 1 seconde reactie die gelijk weer stopte. Als laatste redmiddel hadden we nog magnesiumpoeder er aan toegevoegd en dit gaf een verrassend effect. We denken dat er veel meer geroert/gemaald moet worden. Of weet iemand anders nog misschien nog een makkelijker mengsel dat we kunnen maken?

1337Gr33tz

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...