Jump to content
PyroForum.nl

Compositie voor een groene vlam


Recommended Posts

Hallo allemaal,

Ik ben opzoek naar de compositie om een mooie groene vlam te kunnen maken voor siereffecten.
Kan iemand mij helpen aan de compositie hiervan ?
Ik kan de compositie zelf niet vinden en hoop dus dat iemand mij hiermee wil en kan helpen.

Alvast bedankt voor de moeite.


Met Vriendelijke Groet,

Pyro_Freak

Link to comment

Nou op de site van gamekeeper staan heel wat compo's deze database vindt ik zelf heel goed http://come.to/pfp, verder staat het internet vol met compositiedatabases die je met www.google.com kan vinden, ik zou zeggen zoek en gei zult vinden. Verder is het wel belangrijk te kijken naar de toepassingen van de compo, brandsnelheid kan je vaak nog wel aanpassen door iets meer of minder feul toe te voegen in verhouding met de oxidator.

Edited by pyrobass
Link to comment
Guest Mijndikkemoeder

Emerald Green met een nc lak papje gieten in je overgebleven ruimte , paar uur wachten en knallen ?:P
hoeft niet veel te zijn maar het moet denk wel werken.

Link to comment
  • 1 month later...

Emerald green

Barium nitrate...................50
Potassium perchlorate.........8
Parlon..............................18
Magnalium (-325 mesh).....12
Charcoal (airfloat)...............5
Sulfur................................5
Red gum...........................2
Dextrin..............................5

Link to comment

Deze is ook leuk:

65 Bariumnitraat
10 Aluminium (-325# bright)
20 Parlon
04 Zwavel
02 Boorzuur

Hij ontsteekt wat lastig, dus step primen is wellicht een goed idee. Als je hem rood wilt hebben vervang je de bariumnitraat door strontiumnitraat. Deze is eventueel ook toepasbaar als een best heel goede ster, maar extreem primen is dan wel noodzakelijk.

Edited by miech
Link to comment
Deze is ook leuk:

65 Bariumnitraat
10 Aluminium (-325# bright)
20 Parlon
04 Zwavel
02 Boorzuur

Hij ontsteekt wat lastig, dus step primen is wellicht een goed idee. Als je hem rood wilt hebben vervang je de bariumnitraat door strontiumnitraat. Deze is eventueel ook toepasbaar als een best heel goede ster, maar extreem primen is dan wel noodzakelijk.

Jongens ,hartelijk dank voor deze informatie,dit is zeer constructief en dit geeft juist de kracht aan dit forum.
Ik ga dit zeker proberen.Hopelijk kunnen we dan terecht komen bij een compositie die gelijk is bij knallers waarbij eerst
een gekleurde vlam komt.
Laat de bijdragen toestromen.
Link to comment
  • 2 weeks later...

Na wat gezoek ed. ben ik op DE compositie gekomen voor de groene vlam vooraf.Nogmaals veel dank aan degenen die een
bijdrage hebben geleverd.Welnu als volgt:
Barium Nitrate 28,3%
KCLO4 47,2%
Parlon 4,7%
Red Gum 14,2%
SGRS/Dextrin 5,6%
Het geheel met een weinig alcohol binden(net genoeg dat het aan elkaar plakt)en in je huls brengen.
Success.

Link to comment

Ik denk dat je ook wat water toe moet voegen aan de alcohol, anders werkt de dextrine niet. Als je met de parlon wilt gaan binden kan je de dex weghalen, en met aceton bevochtigen.

De mooiste rood en groen komen, naar eigen menig, van Emerald green:
Emerald green

Barium nitrate...................50
Potassium perchlorate.........8
Parlon..............................18
Magnalium (-325 mesh).....12
Charcoal (airfloat)...............5
Sulfur................................5
Red gum...........................2
Dextrin..............................5

en Ruby red.
Emerald green

Strontium nitrate...................50
Potassium perchlorate.........8
Parlon..............................18
Magnalium (-325 mesh).....12
Charcoal (airfloat)...............5
Sulfur................................5
Red gum...........................2
Dextrin..............................5

Link to comment
Ik denk dat je ook wat water toe moet voegen aan de alcohol, anders werkt de dextrine niet. Als je met de parlon wilt gaan binden kan je de dex weghalen, en met aceton bevochtigen.

De mooiste rood en groen komen, naar eigen menig, van Emerald green:
Emerald green

Barium nitrate...................50
Potassium perchlorate.........8
Parlon..............................18
Magnalium (-325 mesh).....12
Charcoal (airfloat)...............5
Sulfur................................5
Red gum...........................2
Dextrin..............................5

en Ruby red.
Emerald green

Strontium nitrate...................50
Potassium perchlorate.........8
Parlon..............................18
Magnalium (-325 mesh).....12
Charcoal (airfloat)...............5
Sulfur................................5
Red gum...........................2
Dextrin..............................5

Hartelijk dank voor deze bijdrage.Ik ga dit zeker ook uit proberen.Waar het mij omging is een zo eenvoudig mogelijke
compo te maken.Een leuke groene spuiter vooraf en daarna een ramentriller.Nogmaals bedankt.
Link to comment
  • 2 weeks later...
De mooiste rood en groen komen, naar eigen menig, van Emerald green:
Emerald green

Barium nitrate...................50
Potassium perchlorate.........8
Parlon..............................18
Magnalium (-325 mesh).....12
Charcoal (airfloat)...............5
Sulfur................................5
Red gum...........................2
Dextrin..............................5

en Ruby red.
Emerald green

Strontium nitrate...................50
Potassium perchlorate.........8
Parlon..............................18
Magnalium (-325 mesh).....12
Charcoal (airfloat)...............5
Sulfur................................5
Red gum...........................2
Dextrin..............................5


Kun je in deze compo's de magnalium vervangen door PVC?
Ik weet verder niet wat magnalium en PVC doen met de kleur van de vlam.
En zijn deze compo's ook te gebruiken voor stars?
Link to comment

Of je hebt een aardige bui en legt het hem even uit in plaats van bijdehand te gaan doen. Een beetje vriendelijkheid is immers nooit weg, en ik weet zeker dat jij een paar jaar geleden het verschil ook niet geweten had.

Om dus de daad bij de letter te voegen, vervolg ik bij dezen mijn verhaal. Magnalium is een alliage (legering) van aluminium en magnesium, voorkomend in verschillende verhoudingen. De meest voorkomende verhouding binnen de pyrotechniek is 50:50. Het voordeel van het gebruik van magnalium boven aluminium danwel magnesium, is dat magnalium grofweg de voodelen van beiden combineert maar niet direct de nadelen. Dat houdt concreet het volgende in. Het ontsteekt makkelijk, heeft een hoge lichtopbrengst wanneer het verbrand wordt, is resistent tegen oxidatie (ietsje genuanceerder dan dat overigens), houdt de vlamkleuring goed in stand en heeft tot slot een hoge calorische waarde. Magnalium wordt toegepast als brandstof in sterren, omdat het daarmee de helderheid van de ster verhoogt en de ontsteekbaarheid verhoogt. Tevens wordt de brandtemperatuur van de copmpositie verhoogd, waardoor de kleuruitzendende deeltjes makkelijker in de zogenaamde aangeslagen toestand komen (zoek eens op 'emissie' en 'aangeslagen toestand').

Om nu mijn verhaal te vervolgen met PVC, dit is een polymerisatieproduct van vinylchloride (chloroetheen), wat de brutoformule (C2H3Cl)n heeft. De n geeft aan dat dit een keten van niet nader bepaalde lengte is. Deze stof is voornamelijk in gebruik als een zogenaamde chloordonor binnen de pyrotechniek, en heeft als bonus ook nog enige verbrandingswaarde. Composities met enkel PVC als brandstof zullen echter zeer slecht branden, omdat de aanwezigheid van chloor in het molecuul verbranding inhibiteert. Composities op basis van PVC zullen daarom vaak magnesium, magnalium of aluminium als hoofdzakelijke brandstof hebben.
Bij de verbranding van PVC komt zoals eerder genoemd chloor vrij. Dit chloor zorgt voor het makkelijker emitteren van licht van kleurzouten, waardoor de kleuring kan competeren tegen het achtergrondlicht van de andere brandende componenten in een ster.

Ik ga er vanuit dat ik het hiermee voldoende uitgelegd heb, volgende keer mag je zelf zoeken :lol: .

Link to comment
Schellak oplossen in wat hete alcohol, dan je bariumchloraat erbij en roeren.
Daarna pumpen of cutten. Let wel dat je niet veel te veel alcohol neemt, dan word het een papje. Maar die word vanzelf dikker naarmate de alcohol verdampt.

Hartelijk dank voor deze informatie,ik ga dit ,uiteraard,proberen.Het is gewoon TOP dat op deze manier ,via dit forum,we
steeds meer de pyropuzzel in elkaar aan het zetten zijn.Dikke KUDOOS.
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...