Jump to content
PyroForum.nl

Statische Elektriciteit


OXYGEN

Recommended Posts

Hallo allemaal, wat doen jullie om je te beschermen tegen ontlading van statische elektriciteit?

Ikzelf heb een staaf massief koper van 8mm doorsnede in de grond zitten die raak ik aan voordat ik ergens mee begin.
En natuurlijk geen statische kleding dragen.

Ik ben niet zo thuis in de elektriciteit dat is ook de reden dat ik dit topic begin, misschien dat mensen me nog wat tips kunnen geven hoewel ik toch denk dat er niet veel meer is wat je kunt doen... mocht iemand hier anders over denken ik hoor het graag.

Ik heb een keer een verhaal gehoord over iemand die zijn vingers/hand? verloor aan een lading zilverkruit door statische ontlading, toen ben ik er toch wat meer over na gaan denken. Er wordt niet al te veel over gesproken over het algemeen.

Er is ook geen topic over bij deze...

Link to comment
Er wordt niet al te veel over gesproken over het algemeen.

Er is ook geen topic over bij deze...

Er is inderdaad wel veel behoefte aan wat meer aandacht over dit punt.
Zelf raak ik altijd mijn radiator even aan voordat ik iets aanraak, maar ik wil eigenlijk liever een permanente aarding, dus misschien is een anti-statisch armbandje die je aan een aardingspunt moet aansluiten de uitkomst.
Verder heb je nog antistatische matten en antistatische spray.

Het wordt ten zeerste afgeraden om met een luchtvochtigheid onder de 60% compo's te maken, omdat het dan veel waarschijnlijker is dat je een statische ontlading krijgt dan wanneer het boven dit percentage is.
Link to comment

Eergisteren was ook wel leuk, toen was de lucht zo droog dat m'n haar bijna recht omhoog stond en dat het hoorbaar knetterde. Gezien ik geen verwarming in mijn werkplaats heb, en de ramen vrijwel altijd op een kiertje staan is de luchtvochtigheid redelijk hoog. Voor statische elektriciteit ben ik dan ook niet bang, tenzij het flash betreft. Daar heb ik een mooie bus anti statische spray voor staan, en die gebruik ik dan graag ondanks de stank. Het is van dat spul wat normaal gesproken voor elpees wordt gebruikt, en dat werkt echt bizar goed.

Link to comment

Het beste lijkt me inderdaad dat je in je werkplek of toch in de buurt van je werkplek een geaard voorwerp hebt waar je je even kan aan ontladen voor je begint met werken. Verder is het logisch dat je zoveel mogelijk het gebruik van materialen die makkelijk statische elektriciteit opwekken mijdt. (Denk aan kunststoffen, kleding uit wol en nylon, en nog veel meer.)

Als je dan toch gedwongen bent om met dergelijk materiaal te werken kan je er best voor zorgen dat je jezelf verbindt met het voorwerp zodat er geen potentiaalverschil kan ontstaan.

Het wordt ten zeerste afgeraden om met een luchtvochtigheid onder de 60% compo's te maken, omdat het dan veel waarschijnlijker is dat je een statische ontlading krijgt dan wanneer het boven dit percentage is.

60% valt echt nog goed mee hoor en ga je niet teveel verschil merken. ;) Echt 'gevaarlijk' wordt het pas als het <30% is of in die buurten wat toch vaak bereikt wordt in de winter. Wat niet wil zeggen dat je niet voorzichtig moet zijn! Voorkomen is nog altijd beter dan genezen!
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...