Jump to content
PyroForum.nl

Multistage Vuurpijlen


Recommended Posts

Heeft er iemand ervaring enige met multistage vuurpijlen? ik heb hierover nog niets gevonden op het forum.
Ik zou binnenkort een vuurpijl willen maken met 2 niveaus.
Het lijkt mij niet al te moeilijk :
1 gewone kno3+suiker motor
2 kleine/geen delay
3 wat black powder of meal, om de 2 raketjes te scheiden en de 2de core te ontsteken
4 nog een kno3+suiker motor, met eindstop/payload
Nu vraag ik me af wat ik best zou gebruiken om de raketjes te scheiden. Ik had ook een idee om ze aan de binnenkant aan elkaar te bevestigen met ontstekingspapier, wat me de beste oplossing lijkt.
Ik heb wel nog nooit getest welke payload mijn vuurpijlen aankunnen, want ze moeten minimum hiervoor hun eigen gewicht 2x kunnen tillen. Zou gewone rcandy volstaan?

kno3+suiker motor: (gewichtsverdeling)
57 % kno3
29 % suiker
13 % honing
1 % Fe2O3
Samen gesmolten m.b.v. 30 % water in een gewone pan

Edited by shithousekiller
Link to comment

Mischien moet je dan is eerst testen hoeveel ze kunnen liften? En dan zo is een 2stage testen, en dan mischien een payload gebruiken. Anders ga je te veel chems in de vuilbak gooien.

Ik heb ooit al een 2 stage gemaakt met BP rakketjes, de eerste een stevige coreburner en de 2de een rustige endbruner.
In de bovenkant van de eerste heb ik een gaatje geboord, meal geramd en in de 2de wat meal in de nozzle (of zelfs wat visco). En dan gewoon opelkaar geplakt. De stok moet je aan de bovenste vast maken, zodat als je 2de in werking schiet de 1ste er gewoon afvliegt. Ik heb ze getest op weegschaal en het werkte, dus heb nog geen idee of ze werken in de lucht.

Edited by danny db
Link to comment

Ik heb danny db's methode ook meerdere malen met succes gebruikt. Hoewel een multistage niet echt meerwaarde heeft ziet er er wel grappig uit. Het is echter wel nodig om coreburners te gebruiken, aangezien met endburners tussen het moment dat de tweede pijl ontstoken word en de eerste helemaal uit is, het totale device plat kan gaan liggen. Niet dat het wat uitmaakt, maar op die manier win je natuurlijk geen hoogte. :o

Link to comment

Ik kon het niet laten om een in de lucht te testen, het werkte zoals het moest. Wel in de eerte poging was mijn onderste motor net iets te zwak.
De 2de motor, een endburner deed ik voor het geluid, en als je snelle meal en een lange stok gebruikt gaat hij niet fel afbuigen.

Nog een raad voor shithousekiller, gebruik vanonder een heel krachtige want die moet veel tillen, en vanboven een kleine. Zoals 1inch van onder, en 16mm vanboven. Maar ja dat was wel logisch zéker?

Link to comment

1 inch lijkt me toch wel sterk overdreven voor een 16 mm te tillen vind ik ... of bedoel je buitendiameter?
Onderaan zou ik gewoon 16 mm gebruiken met bijna volledige core (ø6mm) en bovenaan core van ø 4 mm en minder diep, ook 16 mm pvc.
Op youtube zie je dat lukken, dus waarom niet?
Ik deed een tijdje terug een test om de kracht van een 1 inch te meten, het was een kolos van 15 cm ofzo en die gaf een 3 tal seconden een meting van ongeveer 1.5kg (ik had hem in 3 keer gemaakt, telkens verschillende doseringen en de middelste lading - die 1.5 gaf - was echt goed gemaakt, en sindsdien gebruik ik altijd die verhoudingen) :huh:. Dus ik twijfel sterk of het wel nodig is een 1 inch te gebruiken om een raketje + stokje van samen maximum 200 gram in de lucht te krijgen :D

Praktisch probleem: hoe bevestig je je 1 inch aan een 16 mm buisje en hoe hang je er een stokje aan? Aangezien de diameter van de onderste groter is kun je toch niet zomaar je stokje recht aan de bovenste hangen :o ?

Link to comment

Jij gebruikt candy toch?
Ik gebruik nu HQ wilgen meal, en mijn 16mm geeft een piek van 1.6kg. En ik kan je zeggen dat is echt niet genoeg om 200 gram te liften hij had daarnet toch HEEl veel last van het gewicht :o .
En omdat ik geen andere maten gebruik spring ik direct naar een 21ID met piek van 5killo. Dat kan die 200 gram op een HELE mooie hoogte brengen. En dat is toch het punt van een 2stage, de hoogte?
Daarbij betwijfel ik het tenzeerste dat je met een candy die een piek van 1.5 geeft 200 gram kunt liften.

Praktische problemen zijn er om opgelost te worden toch. Ze gewoon appart vast tapen en de lift van de 2de blaast dat wel weg. Of gewoon 2, 21ID'tje.

Ps geef die youtube is.

Link to comment

Twee heel verschillende zaken dus, een meertrapsraket is voor de kijkers net of dat ie gewoon even stilvalt.
Mooier is, met een vuurpijl zoals ook eerder gezegt om te scheiden met een payload en dan een tracer(gillende keukenmeid achtige vliegbewegingen) met een staart de andere kant uit schiet met weer een leuk eind effect eraan.

Deze opbouw is dan ook simpel.. Bijvoorbeeld met je pvc pijpje een motor aan een stok , op de motor schuif je de tracer met payload bijvoorbeeld met behulp van een mof. en die mof vul je op met een andere payload.
Effect: de pijl gaat de lucht in die knalt met een effect dan schiet er nog iets weg en heb je 20 of 30 meter verder weer een effect bv.
En je moet de tracer niet te groot en te krachtig maken natuurlijk , anders haalt ie in een gek geval de grond nog voordat de 2e payload ontstoken word.

M.v.g. Jason.
Zo'n constructies zijn wel de leukere dingen in de pyro vindt ik.

Edited by Jason
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...