Jump to content
PyroForum.nl

Wisselende Brandsnelheid Rocket-candy


Recommended Posts

Een paar dagen geleden heb ik R-Candy gemaakt en getest.
Verhoudingen: 3:1:1 KaliumNitraat:Sucrose:Glucose ...

Omdat dat hete goedje niet echt handig is (aardige knoeiboel altijd) ga ik het waarschijnlijk op de langdurige manier doen. (Oplossen in water)

Ik snap alleen niet waarom deze 2 samples een verschillende burn-rate hebben, er zijn voor mij 2 mogelijkheden:

1. De diameter was anders en verbrande daardoor anders
2. Het was niet massief, er zaten hier en daar gaten aan de buitenkant..

Of allebij natuurlijk, kan iemand zeggen waarom dit zo is?



PS: Het was ZEKER goed gemixt, na 3 minuten in 40ml roeren...

R_Candy.wmv

Edited by gamekeeper
Link to comment

Alle propellants moeten onder de druk getest worden die ze normaal in het device zelf ook zouden hebben. Je hebt weinig aan een getal als de brandduur van een staafje KNO3/suiker aangezien de verbranding in een motor met een ziel zo'n 10x zo snel zal gaan. Als je iets zinnigs wil zeggen over het vergelijken van propellant in kracht, zul je static test moeten uitvoeren waarbij een een gestandaardiseerde motor op een weegschaal zet om de thrust en nog veel meer data (totale thrust, piekdruk, brandduur, acceleratie etc) te meten, zoals de echte pro's als Ricard Nakka en James Yawn dat doen.

Daarnaast is het natuurlijk logisch dat een stuk propellant met de grooste oppervlake/massa verhouding het snelste brand. Hierbij dragen luchtgaten ook weer bij aan het totale brandoppervlakte, welke de brandduur verkort.

Link to comment
  • 4 months later...

Hallo, ik had een vraagje over het glucose gedeelte van r-candy, wat gebruik je hiervoor? (ik post het hier omdat het een beetje onzin is om hier een nieuw topic voor te maken dacht ik) Ik heb wel filmpjes op youtube gezien, en op google gezocht, maar dat is in het engels en dan hebben ze het over corn syrup of karo syrup, wat is dit in het Nederlands en waar kun je het halen?? Dat kon ik niet op google vinden. Alvast bedankt

edit: zal het ook gaan met honing? heeft iemand dit een keer geprobeerd?

Edited by kpotmake
Link to comment

Ik snap het zelf ook nog niet helemaal hoe het nou zit met die siroop.
Ik heb gewoon druivensuiker gebruikt, zonder toegevoegde smaakjes uiteraard.
Naar mijn mening verhoogt dit de kwaliteit wel, aangezien de kleur wit blijft.

Tegenwoordig gebruik ik de watermethode: oplossen in water en vervolgens indampen.
Naar mijn mening het beste.

Edited by Hardcore Bob
Link to comment

Siroop en honing zijn niet zo heel handig. In nederland is zoiets vergelijkbaars te koop als suikerstroop of esdoornsiroop. Het feit dat deze brandstoffen beter vloeibaar blijven ligt veel meer aan het feit dat deze behoorlijke hoeveelheden water bevatten, dan dat deze uit suikers met een lager smeltpunt bestaan. Voor gekristalliseerde candy maakt dat niets uit aangezien je het water er toch uitdampt, maar voor droge mengsels of onvoldoende uitdampen is dit zeker niet aan te raden. Je krijgt het vocht er namelijk nauwelijks meer uit op de verwarming.

Sorbitol is IMO als brandstof superieur omdat het niet aanbrand, een laag smeltpunt heeft, en een paar uur bewerkbaar blijft na smelten. Daarna zou dextrose een optie zijn, met als laatste keus sucrose.

Link to comment

Ik was dus van plan om het als volgt te maken: 400 gram kno3, 200 gram suiker, 400 ml water en 80 gram waarschijnlijk sorbitol omdat leander zei dat dat beter was dan bv. druivensuiker. Dan in een pan laten pruttelen tot al het water eruit is en het mengsel droog genoeg is. Zijn dit de goede verhoudingen?

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...