Jump to content
PyroForum.nl

Schijvensnijder


Guest Richard

Recommended Posts

Guest Richard

Eén van de meest beroerde karweitjes is wel het maken van al die kartonnen schijven voor een cilinder shell.

Ik zit een beetje in het techniekwereldtje en kwam zodoende een paar jaar terug een heuse schijvensnijder tegen. Deze is normaal bedoelt voor in bijvoorbeeld de autoindustrie. Hij wordt gebruikt voor het snijden van gaten in pakkingen.

Het tooltje kost rond de €20,- en is te krijgen voor verschillende maximale diameters. Hij is instelbaar binnen het bereik dat jij hem besteld! Ik had er eerst één gekocht van echt goede kwaliteit, maar die werd gelijk weer van me afgekocht door een kameraadje :)

Vervolgens ging ik een week later weer heen om twee nieuwe te bestellen, paar dagen later zijn ze binnen voor dezelfde prijs. Ze zien er beter uit maar de messen die er bijzitten zijn om te huilen. Ik zet hem op een plaat karton met een houten plaat eronder en bij beide messen ging het puntje dubbel! :S

Maar goed niet huilen, met een las apparaat, haakse slijper, boormachine en handtap heb ik dit verkregen, nog beter dan de voorganger. :)

Met het aangepaste plaatje kan ik er gewoone stanleymessen op monteren. Deze zijn overal te koop, een stuk scherper, makkelijk te vervangen en gaan veel langer mee! Het tooltje snijdt in 3 rotaties met een bod mes door 4mm karton heen! Een aanrader dus!





Het onderdeel dat op het laatste plaatje te zien is heb ik zelf gemaakt. Normaal krijg je er twee messen bij (geen stanleymessen).

Je kunt er zelf naar op zoek gaan, maar om het jullie makkelijk te maken. Informeer bij: Bus

Zei verkopen daar tevens holpijpjes. Per 1mm oplopend. Dit is idiaal voor het ponsen van gaten in je hemi's waar vervolgens je spoulette of time fuse door heen kan!

Dit zijn holpijpjes: Holpijpje

Per holpijpje betaal je gemiddeld 3 - 4 euro. Dit hangt van de diameter af.

Link to comment
Guest Richard

Iedereen die kan draaien en frezen, kan dat. Maarja hoeveel zijn dat er in deze branché? Tevens staan die €20,- niet tegenover het aantal uren die jij ervoor nodig hebt. Als ik echter in bezit zou zijn van een draai en freesbank, zou ik het alsnog zelf doen. Mijn uren zijn immers eigenlijk gratis! :)

Link to comment

Technisch gezien zijn jou uren niet gratis. Je had in die uren namelijk ook betaalde arbeid kunnen verrichten en dan wél geld verdiend. Daarbij moet je de verslijting van je gereedschap en de stroomkosten nog meerekenen...

Haha, maar nee, ik ken dit soort gereedschappen wel maar dan vanuit een andere branche. Voor mij is het niet meer dan normaal dat er een standleymesje op zit... Ik zal wel eens gaan informeren bij moeders waar die dingen vandaan komen.

Kees.

Link to comment
  • 1 year later...
  • 3 weeks later...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...