Jump to content
PyroForum.nl

Nieuw Type Shell (disc Shell)


Jaspertjuh

Recommended Posts

Ik vind het altijd erg leuk om nieuwe producten te ontwerpen, en ik heb een tijd met het idee rondgelopen om een nieuw type shell "uit te vinden".
Na lang puzzelen ben ik tot het volgende gekomen:



Het is dus een zogenaamde disc shell die in de lucht een cirkeleffect moet weergeven.
Het voordeel van deze shell is dat hij makkelijk door te verbinden is.
Je kunt ze door een gaatje te maken in de bovenkant, zo door"klikken" totdat je een grote multibreak shell krijgt (met een cylindrische vorm).
Deze shell heeft ook een nadeel: de earodynamica is minder dan bij spherische shells en cylindrische shells.
Dit is mogelijk op te lossen dmv. een dop, net als op een vuurpijl.
Ook loop je het risico dat de cirkel niet mooi rond wordt geprojecteerd in de lucht.

Wat vinden jullie van deze "nieuwe" shell?
Zou het werken?

gr. Jasper

Edited by Jaspertjuh
Link to comment

Ik denk dat je op de eerste plaats moeite gaat krijgen om het goed de lucht in te krijgen met een normale hoeveelheid lift. De massa is te laag ten opzichte van de luchtweerstand.
Daarbij kun je een mooie ring ook gewoon met een sferische shell maken, zonder heel veel moeite of moeilijk gedoe. Het voordeel is dan natuurlijk die stapelbaarheid, maar dat zou je uit moeten proberen.

Edit: je vern**kt de lay-out wel een beetje met dat plaatje...

Edited by miech
Link to comment

Bedankt voor de link, maar de website werkt hier niet :P

En ik wil de disc shell gewoon van kraft maken.
Ik knip 2 kartonnen schijven uit die ik als boven en onderkant gebruik.
1 schijf knip ik groter dan de andere schijf, en bij de grote schijf maak ik inkepingen in de zijkant.
Dan vouw ik de inkepingen omhoog en knip een strook kraftpapier.
Die strook (is even hoog als de shell wordt), en daar doe ik lijm op. Dan plak ik de strook op de inkepingen zodat ik een soort bakje heb.
Daar kan ik dan vervolgens sterren etc. indoen. Vervolgens plaats ik de tweede schijf bovenop de sterren.
Ik vouw de inkepingen een stukje over de bovenste schijf, en lijm ze vast.
Dan pak ik het zaakje in met kraftpapier. ;)

Ik wil binnenkort wel even een "dummie" maken.
Een echte shell kan ik niet maken, omdat ik geen houtskool heb (en mag maken), en omdat ik geen kogelmolen heb (en ik geen kogelmolen kan maken).
Dus ik zit tijdelijk zonder pulverone :)

Link to comment
Op een vuurpijl zal dat ook HEEL veel luchtweerstand geven.
Als je daar bang voor bent, zet je een hoedje erop. ;)

Jaspertjuh, je idee komt vrij zwak over. Ik zou eerder denken aan twee houten (hardboord) schijfjes, met daartussen de stars. Op deze manier scheurt de zijkant met zekerheid, en blijven je boven- en onderkant intact. Dit is wat je zoekt bij een cilindrische ring-shell.
Link to comment

Keesthemad spreekt tot u, door het lichaam (uhm, de account) van mr.Stijntje.

Dat lijkt me een goede manier, je moet dan echter wel dun hardboard vinden 3mm maximaal, anders gaat het veel te hard met je gewicht. Een ander leuk idee zou zijn om er een raketmotor op te zetten een de zijkant, dus dat je hem omhoog laat gaan als zo'n bij, maar dit is erg lastig om te doen. Eigenlijk is dit principe niet anders dan een gewoon canister alleen dan met maar één laag sterren, bij een canister heb je ook een vrij vlakke break, je zou ook een canister kunnen maken met tussen iedere ster een geperforeerd hardboard plaatje met daarin sterren, waarbij je dus wel je vlamfront laat penetreren maar je sterren er maar aan één kant uit kunnen.

Kees.

Link to comment

Daar zit wat in, alleen wilde ik in de eerste instantie niet met hout werken, omdat het toch behoorlijk gevaarlijk is om een stuk hout op je kop te krijgen (of op een auto) na het afsteken.
Persoonlijk denk ik dat een schijf van dik karton ook zal werken (of enkele lagen dik karton) maar dat is iets wat getest zal moeten worden.

Ik kan hier nu niks testen, omdat de buurt klaagt over vuurwerkoverlast (terwijl ik geen vuurwerk met storende geluiden als knal, fluit of knetter afsteek).
Wel heb ik 2 raketmotoren gemaakt, en ik zal het principe binnenkort in de polder uit testen.
Jullie horen nog van de resultaten!

Link to comment
  • 1 month later...
Guest Richard

Hartelijk dank voor de 3 topic bumps, je hebt hier in januari ook al een keer een warning voor ontvangen. Die keer van Tyneman, deze keer van mij!

Warned!

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...