Jump to content
PyroForum.nl

Afsteken Vuurwerk Alleen Oudejaarsnacht!

j&j

Recommended Posts

Posted

Mochten mensen nu graag iets 'op willen blazen', loop eens lang de lokale oliebollenkraam met oudjaar. Vaak hebben ze daar bergen met olieblikken waar ze toch vanaf moeten. Daarmee krijg je hetzelfde effect als een verkeersbord. Maar dan zonder overlast en grote kosten voor de gemeenschap.
Ik doe het regelmatig, vind het er erg leuk uitzien zo'n uitgescheurd stuk blik.

Posted

Dit laatste heb ik ook gezien in netwerk. link

Ik ben tegen, omdat ik het zelf leuk vind om overdag te knallen, en ik het mijn kinderen later ook wil gunnen.
ik zou juist zeggen, maak vuurwerk-kopen het hele jaar legaal. Mijn mening is dat je het zo juist minder aantrekkelijk maakt om het te kopen, omdat het dan toch altijd mag. Maak ook het afsteken heel het jaar door legaal, het zal echt niet zo zijn dat iedereen elke dag vuurwerk gaat afsteken :P

Posted

Punt is dat je zoiets niet in één keer kunt legaliseren. Het zou geleidelijk moeten gaan. Als je namelijk vandaag zegt dat iedereen vuurwerk mag afsteken, is morgen de 112 al zwaar overbelast. Natuurlijk neemt dit snel af, maar dan is veel kwaad al geschied.

Je zou bijvoorbeeld eerst afsteken tijdens de verkoopdagen kunnen legaliseren, dan de verkoopdagen opkrikken tot een week voor oud en nieuw, etcetera. Op die manier komt het veel minder impulsief aan, en creëer je geen chaos.

Posted (edited)

Juist door het voor het in onze ogen "gewone volk" minder aantrekkelijk te maken los je de problemen die ze nu willen verhelpen met een algeheel verbod, op een betere manier op.

Bovendien zal de drang tot het massale vuurwerk afsteken om 00:00 misschien wat afnemen zodat het KNMI geen smog meldingen meer hoeft af te geven. Op die manier gaan die geitenwollensokken figuren ook wat minder piepen.

Edited by Amateur
  • Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.
  • Topics

• Hey Boem, Goed weer wat van je te lezen. Wat ik nog doe zie je hierboven. Maar het stelt weinig meer voor. Achja, binnenkort mag er helemaal niks meer. We gaan het wel meemaken. Blijf rustig je ding doen, een leuke fontijn zonder strafblad is veel beter dan een dikke shell met.
    • Wat Tyneman zegt: zo klein mogelijk maken met een hamer. Ik zou een hand-moker-tje gebruiken vanwege het gewicht en het relatieve grote slagoppervlak. Daarna door de zeef, z.n. nogmaals 'hameren', weer door de zeef, en dat herhalen zo vaak als nodig, voor je eigen gevoel. Dan drogen, dan in de ballmill. Het zal overbodig zijn te zeggen dat je het spul niet binnenshuis in een oven wil drogen die je ook voor maaltijdbereiding gebruikt, hoewel dat een persoonlijke keuze kan zijn. Ik denk dat (als het probleem niet al is opgelost) wanneer het spul mechanisch tot (zo klein mogelijke) 'deeltjes' is gereduceerd, een dag in de brandende zon, komend voorjaar, uitgespreid in een dunne laag, het nu en dan omscheppend, voldoende is alvorens het de mill in gaat. Het is overigens niet zo dat barium nitraat erg hygroscopisch is (waarmee ik niet zeg dat het niet vochtig kan zijn, wanneer niet goed opgeslagen). De hoofdreden dat het spul 'klontert' is door agglomeratie. Het spul zakt onder zijn eigen gewicht in elkaar. Om een analogie te gebruiken: doe je ogen dicht, ga terug naar je kindertijd en voel het 'zachte zand' van het strand onder je voeten. Graaf je kuil: de dichtheid van het zand wordt 20-30cm dieper al snel groter; uiteindelijk wordt 'zacht zand' (zand)steen. Het feit dat de ball mill 'kleine harde balletjes' produceert kan ook te maken hebben met hoe die geladen is (zowel met de hoeveelheid media, als de hoeveelheid 'spul', als de mill-tijd, als de rotatiesnelheid). Een goed functioneerde ball mill zou geen probleem moeten hebben deze 'kleine harde balletjes' weer tot stof te reduceren.
    • Ehm, ... de beste wensen, alsnog, mede liefhebbers (in deze bizarre tijden)! Lang geleden dat ik hier geweest ben. Ben hier eigenlijk al met al niet lang geweest, destijds; ik kwam te laat, met alle restricties m.b.t. chemicaliën die toen al hun intrede hadden gedaan. Ben (een beetje) met de hobby opgehouden. Het een 'misdadiger' zijn gaf me (uiteindelijk) alleen maar stress, wat niet de bedoeling kan zijn van een hobby. Opgehouden trouwens in die zin dat ik niets meer 'in de lucht' doe, of dingen die geluid maken: geen vuurpijlen met header, geen 2 en 3" ball shells, geen mines meer; 'knallers' om de knallers heb ik nooit gemaakt, hebben/hadden niet mijn interesse. Geen zin meer om als een dief in de nacht naar het natte bos te gaan. Heb 'alles' de deur uit gedaan; alles in die zin de dingen die je niet in bezit mag hebben, ik slaap er beter om. Heb nog wel KNO3 en S bewaard en wat metaal 'poeder' om een paar keer per jaar een fontein en sterretjes te kunnen maken; houtskool komt uit de houtkachel, zolang je die 'in dit land' nog mag gebruiken, maar dat terzijde. Blablabla. Voor wie dit leest, en nog wat 'erover' wil babbelen: wat doe jij nog?
    • Duvel! Goed te zien dat je nog leeft man!
  • Who's Online (See full list)

• There are no registered users currently online
  • Create New...