Jump to content
PyroForum.nl

Het Nut Van Een Geperforeerd Tussendiafragma


Murtali

Recommended Posts

Het nut van een geperforeerd tussen diafragma.

Door Murtali

Iedereen die wel eens een compartiment van een commerciële chinese cakebox heeft ontleedt, is ongetwijfeld gestuit op een kartonnen schijfje tussen de bombette en de uitstootlading. Dit schijfje is altijd voorzien van een klein gaatje in het midden. Het effect van dit ogenschijnlijk onbelangrijke schijfje is echter zeer groot voor de werking van de cake. Als men de bombette uit 1 compartiment van een cake haalt, ziet u
aan de onderkant een dikke druppel (kleur)sas die verantwoordelijk is voor het lichtspoor dat u ziet wanneer een bombette gelanceerd wordt. Soms is de kleursas geprimed met BP en rode gom, maar ook dan is het oppervlak erg glad en vrij groot, welke moeilijk aan te vuren is. Wanneer de verbrandingsgassen van de uitstootlading gelijkmatig over het gehele oppervlak verdeeld zouden worden, is de kans heel groot dat de bombette het vuur in die korte periode niet overpakt. Voor dit probleem heeft men het geperforeerde
tussendiafragma bedacht. Wanneer de uitstootlading aan de brand raakt door het lontje, worden de ontstane
verbrandingsgassen korte tijd opgesloten tuseen de bodemstop van de pijp en het diafragma. De enige aanwezige opening is het gaatje in het diafragma. Voor een korte tijd (<0.02sec.) stroomt er gloeiend heet gas door dit gaatje met geweld naar boven: precies boven het gaatje bevindt zich de bombette met haar kleursas. Omdat alle energie geconcentreerd wordt op 1 heel klein puntje ontbrandt dit vrijwel meteen, en snel genoeg voordat de druk zo hoog oploopt dat het geheel naar boven geblazen wordt, en uit de pijp. Daarnaast zitten bovenop de bombette vaak nog 1 of 2 diafragma's die het geheel nog even langer ''vasthoudt''.

Ook voor de hobbyist is dit effect goed te gebruiken bij zijn eigen bombette's of kometen. Een komeet die normaliter zonder goede priming niet aan de brand zal geraken, zal dit met behulp van een geperforeerd tussendiafragma moeiteloos doen. Zo zie je maar weer, niets is wat het op het eerste gezicht lijkt!

Groeten, Murtali

Edited by Richard
Link to comment

Ik heb dit ook weleens in mijn "commercieel vuurwerk autopsie" periode gedaan. Ik heb ook ontdekt toen dat eerst de payload wordt aangestoken door de lont en door de vlam van de tail ging de liftcharge aan. Daar zat, zover ik mij kan herinneren, geen schijfje met gat, ik wist wel dat dit tegenwoordig wel zo was allen wist ik dan weer niet waar het voor was. Daarom dank ik jou voor de informatie murtali :P.

Link to comment

Murtali, mijn dank is groot.
Dit is weer eens éen van de belangrijke dingen die je kan leren op dit forum. Ik kende het hele systeem nog niet (ik heb er wel eens iets vaags over gelezen in een ander topic, maar dat werd met niet helemaal duidelijk).
Als de theorie inderdaad klopt is voortaan dit een techniek die Duvel altijd gaat gebruiken :P

Btw: zelf bedacht, of ergens gelezen en verder zelf uitgevogeld, of wat ?

Edited by Duvel
Link to comment

Wordt dat tussendiafragma vastgelijmd, of gewoon los erin gekwakt, want volgens mij moet dat niets uitmaken.
En die bovenste diafragma, die wordt volgens mij wel vastgelijmt, want dit zet meteen de hele boel vast om te voorkomen dat het eruit valt als je het op zijn kop houd. Ik heb namelijk wel eens in een cake gekeken, en daar zag ik een rond plaatje zitten (pastte er net in) en je kon zien dat hij was vastgelijmt.

Edited by Duvel
Link to comment

Ik heb wel eens Shocks, knock outs, thunderkings, ect. uit elkaar gehaald. Voor de duidelijkheid: Dit zijn kleine enkelschots, voorgemonteerde mortiertjes. Hierin kun je deze diafragma's goed zien.
Dit is ook een handige manier om gegarandeert de kleine (hopelijk gebruik ik nu de goede term) bombette weg te schieten, want het plaatje zorgt al voor de drukopbouw. Zelf hebben we dit ook wel eens gedaan, met een te kleine 'bombette' voor de mortier. Werkt perfect! (Qua lift dan in ons geval :P )
Ook hebben we wel eens een vierkanten katoenen doekjes gebruikt met een gaatje in het midden om volgens hetzelfde principe een huls met sierlading weg te schieten. Deze huls paste niet perfect in de mortier, dus is door het katoenen doekje nog wel voldoende druk op te bouwen voor een goede lift.

@ Murtali: Leuk dat je dit nu aanhaalt als een techniek, want wij gebruikten het eigenlijk om zogezegd te 'smokkelen', omdat we moesten improviseren om deze hulzen in de lucht te krijgen:D.
Diaframa: leuk gevonden trouwens of is dit de officiele benaming?

Edited by xxxjanusxxx
Link to comment

Diafragma is de officiële benaming.

Dit is denk ik een zeer nuttige ontdekking voor de cakebouwenden onder ons. Het voorkomt ook meteen de migratie van lift tussen de bombette en mortier, iets waar ik in het verleden wel eens problemen mee ondervonden heb.

Link to comment
Wordt dat tussendiafragma vastgelijmd, of gewoon los erin gekwakt, want volgens mij moet dat niets uitmaken.
En die bovenste diafragma, die wordt volgens mij wel vastgelijmt, want dit zet meteen de hele boel vast om te voorkomen dat het eruit valt als je het op zijn kop houd. Ik heb namelijk wel eens in een cake gekeken, en daar zag ik een rond plaatje zitten (pastte er net in) en je kon zien dat hij was vastgelijmt.


Het tussendiafragma wordt er klem ingedrukt, maar meestal niet vastgelijmd. Dat doen ze meestal wel met de bovenste schijf, maar je komt ze ook wel eens gewoon geklemd tegen. Het maakt niet veel uit hoe hij vast zit, als hij maar op zijn plaats blijft.
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...