Jump to content
PyroForum.nl

World's Toughest Jobs


superman21

Recommended Posts

Waarom, in godsnaam, steken ze alles met de hand af? :rolleyes:

Ze steken elke lont allemaal apart aan met de hand? Waarom linken ze het niet door of waarom niet überhaupt van een afstand? Eerst laten ze niet hoe gevaarlijk het is en daarna dat ze alles met de hand afsteken. (?)

Als ze alles maar aansteken om een show te maken, zit er toch totaal geen ritme in? In Europa gaat dat volgens mij heel anders, zo selecteren dan alles lijkt mij.

Maar wel vet inderdaad, ik had het al gezien op tv.

-B.

Edited by -.B.-
Link to comment

Ja dat is ook wat ik bedoelde, Ik ben een paar keer bij voorbereidingen geweest van spaanse shows. Daar gaat alles electrisch. Maar dat was ook omdat het op ritme van muziek ging.
Dit is echt heel link want soms krijg je ook wel eens een mortarburst, Als dat gebeurt met een 3 Inch Saluteshell en je staat er een paar meter af, dan weet je wel hoe het met je afloopt.

Link to comment
Dit is echt heel link want soms krijg je ook wel eens een mortarburst, Als dat gebeurt met een 3 Inch Saluteshell en je staat er een paar meter af, dan weet je wel hoe het met je afloopt.

Ik denk dat deze gevallen nog wel mee vallen, maar zoizo is het link om dicht bij een mortier te staan als er geschoten word en dan steken hun er ook nog eens een heleboel af. Zo heb je dus totaal geen controle in wat je doet. Je zou maar perongeluk met je achterste boven een mortier hangen... :rolleyes:

-B.
Link to comment

@-B-: dat zou inderdaad niet fijn zijn...

In Europa gaan de meeste show's inderdaad electronisch, een tijdje geleden was er bij ons in de stad een vuurwerkshow, daar werden enkele stukken wel met de hand afgestoken, de rest(98%) werd electronisch gedaan..

Het zou wel een vet beroep zijn, zeker als je de prijs ziet die je er 250$ per dag voor krijgt :rolleyes:
Heeft iemand enig idee waar je pyrotechnic kan "studeren"? Ik weet wel dat er ergens in duitsland een "school" voor is maar ik vind niet direct terug waar...

Gr33tzz

Link to comment

Met de millenniumwisseling was ik bij een vuurwerk waar alles met de hand afgestoken werd. Hier stonden echter alleen een soort enorme cakes, en geen mortieren. Dat was veel minder risicovol dan op dat filmpje. Ik denk niet dat na Enschede met de hand afsteken überhaupt nog toegestaan is, aangezien sinds dien de regels hier absurd streng geworden zijn. Ik zou in ieder geval een goeie afstand nemen als ik iets met de hand ontsteek.

@Dieselpower: je kunt hier in Nederland een cursus pyrotechniek volgen, waarna je tegen een hongerloontje een aantal jaar stage zult moeten lopen voor je uiteindelijk examen kunt doen. Pas als je examen gedaan hebt mag je professioneel vuurwerk zelf schieten, daarvoor is het vrijwel alleen mortieren laden en dergelijken. Als je dan je examen gehaald hebt, krijg je een vergunning waarmee je alléén in Nederland vuurwerk mag schieten. Met een internationale vergunning mag je dan weer overal behalve in Nederland vuurwerk schieten. Verder is pyrotechnicus in Nederland niet echt een goed verdienend beroep, en bovendien krijg je voor elke kleine overtreding een aantekening op je strafblad en een boete van duizenden euro's.

Link to comment
  • 2 months later...
  • 2 weeks later...
Ik denk niet dat na Enschede met de hand afsteken überhaupt nog toegestaan is, aangezien sinds dien de regels hier absurd streng geworden zijn.

@Dieselpower: je kunt hier in Nederland een cursus pyrotechniek volgen, waarna je tegen een hongerloontje een aantal jaar stage zult moeten lopen voor je uiteindelijk examen kunt doen. Pas als je examen gedaan hebt mag je professioneel vuurwerk zelf schieten, daarvoor is het vrijwel alleen mortieren laden en dergelijken. Als je dan je examen gehaald hebt, krijg je een vergunning waarmee je alléén in Nederland vuurwerk mag schieten. Met een internationale vergunning mag je dan weer overal behalve in Nederland vuurwerk schieten. Verder is pyrotechnicus in Nederland niet echt een goed verdienend beroep, en bovendien krijg je voor elke kleine overtreding een aantekening op je strafblad en een boete van duizenden euro's.


Jawel hoor, bommen schieten mag nog altijd met de hand. Er wordt echter wel aan gewerkt via de arbo wetgeving om dit te verbieden. Je kunt in Nederland een opleiding vuurwerkdeskundige volgen, maar het geldige certificaat krijg je pas als je kan aantonen dat je werkzaam bent bij een vuurwerkbedrijf, en minimaal 23 professionele shows meegedraaid hebt. Je mag dus proff. schieten voor je opleiding, maar alleen onder toezicht van een gediplomeerd pyrotechnicus. Als je veel bekendheid vergaart, en levert kwaliteitsshows dan is er zeker wel goed je brood mee te verdienen. Je krijgt geen aantekening op je strafblad (waarom zou je die die al hebben dan?) maar een gewoon proces-verbaal van de controleur van de desbetreffende Provincie waar je op dat moment aan het bezigen bent.

EDIT: en in Nederland worden veel shows met de hand geschoten omdat de budgetten niet toereikend zijn voor electrisch schieten. Vergelijk Spanje o.i.d. niet met nederlandse showtjes! (qua geld en regels)
;) Edited by Murtali
Link to comment

Zoals er in dit tv programma geschoten word, heb ik nog nooit ergens gezien. Kan me niet voorstellen dat je zo een fatsoenlijke show in elkaar kan zetten door shell voor shell te schieten. Ik moet er trouwens niet aan denken over wat er gebeurd in het geval van een muzzle break.

Link to comment

Ik heb nu ik er over na denke ook wel aardig wat showtjes gezien in nederland die wel met de hand worden gedaan. Shows zoals op Koninginedag en ook 5 Mei worden de shells en cakes met de hand afgestoken.
Vaak staan er dan dingen door gelont, en word het van 2 kanten tegelijk aangestoken. Hiervoor gebruiken ze van die soort bengaalse fakkels ofzo.

Link to comment
Zoals er in dit tv programma geschoten word, heb ik nog nooit ergens gezien. Kan me niet voorstellen dat je zo een fatsoenlijke show in elkaar kan zetten door shell voor shell te schieten. Ik moet er trouwens niet aan denken over wat er gebeurd in het geval van een muzzle break.



Klopt, als het losse bommen betreft is het niet het meest handige om te doen. Eigenlijk worden hele rekken altijd allemaal doorgelont met tijdlont, dus je steekt rek voor rek aan. Soms gebeurt het dat meerdere rekken gekoppeld worden, zodat het bijna ''automatisch'' weggeschoten wordt. Het gevaar hierbij is echter een bom die in de pijp gaat. Dan worden meestal de omringende buizen/rekken weggeslingerd, welke al wel doorgelont zijn. En eenmaal in de brand dan hou je er niks meer aan. Electrisch schieten is natuurlijk in bijna alle opzichten superieur aan handfakkelen, maar bij de bulderende pijpen staan is wel mooi... en dat mis je met electrisch schieten. ;)
Link to comment

Ik heb zelf wel vaker zo'n beetje naast de buizen gestaan bij shows als er vlak voor de show wat met de hand aangestoken moet worden. Het geeft je idd echt een kick, maar als er iets fout gaat ben je zwaar de lul. Het gevaarlijkste bij half doorgelonte shows is idd als er een rack uit elkaar vliegt of om valt. Dit is ook de reden dat bij vrijwel alle shows de normale racks (zonder shape) met de smalle kant naar het publiek worden gezet. Mocht er iets omvallen dan valt het meestal van het publiek af. Als een rack uit elkaar vliegt valt hier natuurlijk niks aan te doen, maar om de racks zo te zetten, zodat de buis aan de kant van het publiek eerst gebruikt wordt, is deze kans ook weer wat kleiner.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...