Jump to content
PyroForum.nl

Zelfgemaakte 1.75" cilinderal shell

hagtingius

Recommended Posts

Posted

Ik had weer eens zin om een shell te maken. Omdat ik toch zat 1.75" shell's heb liggen, dacht ik waarom niet :P. Helaas ging hij te snel af, maar bij de volgende shell moet dat geen probleem meer zijn. Van fouten leer je tenslotte.

Ik zou zeggen, veel plezier :D.

1.75inch.wmv

Posted

Leuk ik heb net ook een shel gemaakt met 2 gram flash deze ging erg mooi (geen filmpje helaas)
Ik gebruik meestal gewoon visco fuse voor vertraging meestal 3 seconden. Dat is zekker aan te raden probeer maar eens. Verder leuke shell en ga zo door!

• 2 weeks later...
Posted

Als vertraging van shells worden meestal de volgende richtlijnen aangehouden:
2" shell - 2,5 sec.
3" shell - 3,0 sec.
4" shell - 3,5 sec.
enz.

Posted

Dat klopt niet helemaal. De aangehouden vertraging is vooral afhankelijk van de uiteindelijke diameter van het boeket en de hoogte waarop de shell moet klappen.
Voor vuurwerk binnen de bebouwde kom (wat laag afgaat) is een vertraging van ongeveer 1,5 seconden normaal bij een hoogte van 30 tot 90 meter. Vuurwerk buiten de bebouwde kom, zoals in Scheveningen wordt hoger geschoten, en dan is de vertraging langer.

Volgens jouw redenering zou een 12" shell een vertraging krijgen van 7 seconden. Dit houdt in dat de shell een beginsnelheid van meer dan 500m/s zou moeten hebben, en dat kan niet.

Posted

Hoe groter de shell, des te hoger hij de lucht in moet.
Dat wil zeggen dat hij ook later moet afgaan.

Een 12" shell moet zeker hoger komen dan een 2" shell, daarom de 2,5 sec. vertraging, na de 2,5 seconden zou hij moeten klappen (dus niet een visco stukje van 2,5 cm., want inderdaad heeft de snelheid er iets mee te maken).

Posted

Maar met die beredenering klopt er toch iets niet. Op een moment komt er een punt waarop de steeds grotere shells, met een grotere vertraging, zullen afgaan als ze alweer op hun weg naar beneden zijn. Ook komt er dan een punt waarop de shells lekker op de grond afgaan. Lijkt me niet zo leuk, of wel? :P

Posted

Maar ik denk niet dat de 12" op dezelfde hoogte komt dan de 3", ik weet het wel zeker.
Hoe groter de shell, des te hoger hij moet komen, dat is logisch voor de veiligheid en effectgrootte.
Maar als de shell ook groter wordt, krijgt hij ook meer massa, meer zwaartekracht (Fz = m.g) en meer weerstand met de lucht en zal hij niet zo snel naar boven gaan dan een kleinere shell.

Posted
Hoe groter de shell, des te hoger hij de lucht in moet.
Dat wil zeggen dat hij ook later moet afgaan.

Een 12" shell moet zeker hoger komen dan een 2" shell, daarom de 2,5 sec. vertraging, na de 2,5 seconden zou hij moeten klappen (dus niet een visco stukje van 2,5 cm., want inderdaad heeft de snelheid er iets mee te maken).

Ik zou zo en zo geen visco gebruiken voor 12 inch.
Posted

Een grotere shell heeft wel veel meer energie als deze afgeschoten wordt, en daardoor relatief minder last van luchtweerstand.

E = 0.5mv2 tegen Fw = 0.5 x rho x A x Cw x v2

E= energie in Joule
m= massa in Newton
v= snelheid in m/s
Fw= wrijvingskracht in Newton
Rho= dichtheid van de lucht
A= frontaal oppervlak in m2
Cw= constante afhankelijk van vorm object

Als Fw gelijk is aan de opwaartse kracht van de shell, dan hangt deze stil en hoort te klappen. In de praktijk hebben shells vaak nog een heetje opwaartse snelheid om veiligheidsredenen.

Doordat een grotere shell uit een langere buis geschoten wordt, is er meer mortierlengte om druk en snelheid op te bouwen, maar elke shell doet er ongeveer even lang over om het hele traject in de mortier af te leggen. Waar een 3" shell een V van rond de 50m/s heeft, heeft een 12" een V van meer in de richting van 200m/s. Een V van meer dan 330m/s is praktisch en theoretisch onmogelijk realiseerbaar, vanwege het passeren van de machsnelheid. Hierom moeten shells pas een merkbaar langere delay hebben als de theoretische V boven de 300m/s komt, maar in de praktijk wordt dat vaak om economische redenen ietsje eerder gedaan.

Samengevat: Een grotere shell vliegt harder dan een kleine, en komt daardoor bijna per definitie in dezelfde tijd op de gewenste hoogte.

Posted
(...)these numbers are a starting point for further adjustment by the worker.
Dit zijn richtlijnen voor beginnende pyroërs die het nog niet voor elkaar krijgen de V hoog genoeg te krijgen. Bij professionele shells ligt de delay zelden hoger dan 3 seconden, omdat de vuurwerkshow dan te moeilijk te timen zou worden. Bij shells vanaf 6" wordt meestal wel een langere delay gebruikt, maar dat is om economische redenen (spaart liftcharge uit).

Edit: Misschien kan een mod van de laatste posts een apart topicje maken?
Guest Richard
Posted

Het lijstje dat Duvel twee maal noemt, klopt. Dat is niet voor beginnende pyro's. Dat lijstje zie je overal. Dat wordt juist in de professionele wereld gebruikt, maar een beginnende pyro kan dat wel als richtpunt gebruiken.

En wat is het verschil tussen een delay van 3 seconden en een delay van 7 seconden voor een vuurwerkshow? Het ontsteking systeem activeert/ontsteekt gewoon 4 seconden eerder de shell. Geloof me die delay's kloppen wel, het staat zelfs in het opleidingsboek 'Groot vuurwerk'. Dat is een Nederlandse opleiding tot Groot vuurwerk deskundige. Na het behalen van je diploma voor die opleiding mag jij je eigen vuurwerkshow ontwerpen, aanvragen, opzetten en afsteken.

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.
  • Topics

• Hey Boem, Goed weer wat van je te lezen. Wat ik nog doe zie je hierboven. Maar het stelt weinig meer voor. Achja, binnenkort mag er helemaal niks meer. We gaan het wel meemaken. Blijf rustig je ding doen, een leuke fontijn zonder strafblad is veel beter dan een dikke shell met.
    • Wat Tyneman zegt: zo klein mogelijk maken met een hamer. Ik zou een hand-moker-tje gebruiken vanwege het gewicht en het relatieve grote slagoppervlak. Daarna door de zeef, z.n. nogmaals 'hameren', weer door de zeef, en dat herhalen zo vaak als nodig, voor je eigen gevoel. Dan drogen, dan in de ballmill. Het zal overbodig zijn te zeggen dat je het spul niet binnenshuis in een oven wil drogen die je ook voor maaltijdbereiding gebruikt, hoewel dat een persoonlijke keuze kan zijn. Ik denk dat (als het probleem niet al is opgelost) wanneer het spul mechanisch tot (zo klein mogelijke) 'deeltjes' is gereduceerd, een dag in de brandende zon, komend voorjaar, uitgespreid in een dunne laag, het nu en dan omscheppend, voldoende is alvorens het de mill in gaat. Het is overigens niet zo dat barium nitraat erg hygroscopisch is (waarmee ik niet zeg dat het niet vochtig kan zijn, wanneer niet goed opgeslagen). De hoofdreden dat het spul 'klontert' is door agglomeratie. Het spul zakt onder zijn eigen gewicht in elkaar. Om een analogie te gebruiken: doe je ogen dicht, ga terug naar je kindertijd en voel het 'zachte zand' van het strand onder je voeten. Graaf je kuil: de dichtheid van het zand wordt 20-30cm dieper al snel groter; uiteindelijk wordt 'zacht zand' (zand)steen. Het feit dat de ball mill 'kleine harde balletjes' produceert kan ook te maken hebben met hoe die geladen is (zowel met de hoeveelheid media, als de hoeveelheid 'spul', als de mill-tijd, als de rotatiesnelheid). Een goed functioneerde ball mill zou geen probleem moeten hebben deze 'kleine harde balletjes' weer tot stof te reduceren.
    • Ehm, ... de beste wensen, alsnog, mede liefhebbers (in deze bizarre tijden)! Lang geleden dat ik hier geweest ben. Ben hier eigenlijk al met al niet lang geweest, destijds; ik kwam te laat, met alle restricties m.b.t. chemicaliën die toen al hun intrede hadden gedaan. Ben (een beetje) met de hobby opgehouden. Het een 'misdadiger' zijn gaf me (uiteindelijk) alleen maar stress, wat niet de bedoeling kan zijn van een hobby. Opgehouden trouwens in die zin dat ik niets meer 'in de lucht' doe, of dingen die geluid maken: geen vuurpijlen met header, geen 2 en 3" ball shells, geen mines meer; 'knallers' om de knallers heb ik nooit gemaakt, hebben/hadden niet mijn interesse. Geen zin meer om als een dief in de nacht naar het natte bos te gaan. Heb 'alles' de deur uit gedaan; alles in die zin de dingen die je niet in bezit mag hebben, ik slaap er beter om. Heb nog wel KNO3 en S bewaard en wat metaal 'poeder' om een paar keer per jaar een fontein en sterretjes te kunnen maken; houtskool komt uit de houtkachel, zolang je die 'in dit land' nog mag gebruiken, maar dat terzijde. Blablabla. Voor wie dit leest, en nog wat 'erover' wil babbelen: wat doe jij nog?
    • Duvel! Goed te zien dat je nog leeft man!
  • Who's Online (See full list)

• There are no registered users currently online
  • Create New...