Jump to content
PyroForum.nl

Candy propellants

RSDZ

Recommended Posts

Posted

Ik was aan het denken over propellants na aanleiding van dit topic, hierin hadden mensen het over honing toevoegen aan de propellant e.d. En het viel me op dat er eigenlijk nog helemaal geen topic is over verschillende soorten Candypropellants en de verschillende resultaten die ze opleveren.
Misschien is het ook leuk om eens een PDF'je te maken puur over candy propellants.
Ik krijg als het goed is vandaag of binnen een paar dagen een rocket tool binnen, ik ben van plan om dan eens te experimenteren met candy propellant met honing en candy propellant met druivensuiker.
Misschien mensen die nog meer varianten voor candy propellant weten?

Posted

Als we onder 'candypropellant' KNO3/Suiker verstaan zijn er best veel variabelen. Ten eerste de geruikte suiker, en ten tweede bijvoorbeeld de verhouding oxidator/reductor. Ik heb zelf geen ervaring met deze mix als stuwkracht, wel ik heb er enkele malen een fikse rookbom mee gemaakt. :P

De gebruikte suikers verschillen van elkaar op meerdere gronden. De twee belangrijkste zijn het smeltpunt, en de verbrandingswaarde.

De verhouding oxidator/Reductor heeft temaken met de hoeveelheid O2 die er uit de lucht moet worden opgenomen om tot een volledige verbranding te komen, en indirect dus met de brandsnelheid. Ik beweer dus niet dat de suiker altijd volledig verbrand, omdat dit juist de grote hoevelheid rook verklaart.

Ook de mate, en wijze van vermenging van de stoffen heeft invloed op de eigenschappen van het mengsel. Ook de karamelisatie zal ongetwijfelt van invloed zijn. En dan hebben we het nog niet eens over de toevoeging van catalisten/additieven.

Nouja, dat is de theorietsche kennis die ik er van heb, iemand die wel ervaring heeft? :D

Posted

Haah! Mijn persoonlijke favoriet sinds een paar dagen: 100 gram KNO3, 30 gram sacharose, 20 gram dextrose en 2 gram alupoeder.
Ik heb daarmee vanmiddag nog 2 raketjes in hogere sferen gebracht, prachtig! Ze waren niet meer te zien!
Mits je niet met PVC werkt zoals ik zou ik aanraden om een core van 2/3 vd lengte te boren, de liftoff die je dan krijgt is écht snel.

Een paar procent rood ijzeroxide kan ook absoluut geen kwaad voor de brandsnelheid. :P

Posted

Ja jezus, wat een kracht zit er achter die raketjes... Met die 5/8" PVC buizen kan je al raketten maken die makkelijk een shell van 50 gram de lucht in heisen naar toch zeker wel 200 meter. Bedenk dan maar wat je kan maken met een 1" pvc buis (dat is die grijze die om een 3/4" past).

Ik ga morgen wel een stukje daarvan kopen. Dan moet ik alleen nog een geschikte rammer vinden.

• 2 months later...
Posted

Ik maak ook geregeld raketjes op basis van kaliumnitraat en suiker. Maar ik heb er nog nooit een 200 meter hoog gekregen.

Smelten jullie de brandstof samen (met een beetje water als toevoeging?) of vermalen jullie het tot een fijn poeder en rammen het dan in een huls?

Posted (edited)

Hier, is al een topic over bij foto, video als ik het goed heb. Treelover heeft hier een prachtig topic over. Ik vermaal het tot fijn poeder, maar smelten geeft meer kracht. Is dus subjectief.

Edited by danny db
Posted

ik vermaal het ook meestal, maar ik ga het toch is smelten. Ik ga wat koolstofpoeder toevoegen voor een wat mooiere staart want deze vind ik nogal tegenvallen bij kaliumnitraat/suiker raketten.

Posted

Ik heb vandaag erg goede raketbrandstof gemaakt!
100 gram kaliumnitraat 48 gram suiker 12 gram honing en een paar procent Mangaandioxide (ik heb gelezen dat dit een katalytische werking heeft)

Dit bij elkaar gevoegd rond de 300ml water toegevoegd en ingedampt. Dit geeft een zeer mooie grijze kleiachtige substantie.

Ik heb 2 raketjes gemaakt met 12mm ID pvc de een was 6cm hoog en de 2e 4,5cm hoog. Ze vlogen erg mooi en zeer hoog. Alleen het boren van de core was wat moeizaam omdat het een beetje een kleffe troep is de core niet een mooie lange tunnel. Dit was ook te zien bij de start naar een paar keer sputteren gingen ze goed aan en vlogen in een mooie verticale baan omhoog!

• 4 months later...
Posted (edited)

Vandaag heb ik "R-candy" gemaakt. ik heb 80 gram suiker en 120 gram KNO3 ingedampt. Dit leverde een erg krachtige prop op! Mijn nozzle eindstop was er uit geknald ( was ongeveer 2cm dik en een nozzle van 5mm).
morgen maak ik er een met een nozzle van ongeveer 6mm! ik hoop dat het wel gaat doen

Edited by jobby
  • 1 year later...
Posted

Ik ben ook al een tijdje bezig met candy rockets maar ik snap een ding niet. Als jullie dat samen karameliseren en dan in een huls gieten. Moeten er dan ook nog eindstoppen in of niet?

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.
  • Create New...