Jump to content
PyroForum.nl

Grondbloem


crimpson

Recommended Posts

Hey,

Ik heb net ff gezocht naar een paar verschillende namen voor dit stukje vuurwerk, maar niet gevonden wat ik zocht.

Heeft iemand hier al eens zelf een grondbloem gemaakt die het deed? En dan bedoel ik niet de knaltol die op gamekeeper staat, maar gewoon een grondbloem helemaal zelf gemaakt (koker + sas).

Ik heb gister geprobeerd er 1 te maken (met als sas gewoon BP, alleen om ff te testen), maar deze knalde uit elkaar. Ik dacht dat het ongeveer zou zijn als een vuurpijl (kokertje met aangestampt sas, en ipv een uitlaat aan de onderkant, een uitlaat aan de zijkant).

Kan iemand mij meer vertellen over het maken van een perfecte grondbloem? Of heeft iemand een PDF'je

Crimpson

Link to comment
http://www.wfvisser.dds.nl/EN/buzzbombs_EN.html

Denk het houten stokje erop weg, want dat zorgt dat ie de lucht in vliegt.

Zie ook dit topic.

http://pyroforum.nl/index.php?showtopic=30&st=20

Er zijn veel meer sites die een gedetaileerde beschrijving geven van het maken van een ''grondbloem''
Vond ze ff niet zo snel.

Ik zal zo nog ff zoeken.

EDIT:Hier nog een, again denk de source van de lift weg, de ''vleugeltjes''


Lttrrzz
Link to comment
  • 2 months later...

Hee ik heb er verschillende gemaakt .
Andere namen zijn spinners buzzers ,flowers enz .
Die met een stokje is geen grondbloem , want die stijgt op .

Zelf maken is goed te doen
Het belangrijkste is dat je een dikke behuizing hebt . Hoe dikker hoe makkelijker dat je succes hebt .
Je moet namelijk een uitspuitopening erin kunnen boren die excentrisch zit en een beetje diepgang heeft waardoor er een smalle vuurstraal uitkomt . Bijvoorbeeld bij een te dunne wand word de uitspuitstraal niet genoeg bij elkaar gehouden. Deze uitspuit opening is het allerbelangrijkse voor een spinner.
IKzelf boor altijd van te voren dus voor het vullen met een sas. ook aan de kant waar de uitspuitopening zit sla ik de bentoniet hol weg . dus met een stamper met ronde kop. Vullen lont erin verder vullen en afsluiten ... klaar. ( tip . probeer de lont zo min mogelijk naar binnen te duwen , een lange lont in de behuizing geeft ook snel een ontploffing, omdat het verbrande lont een holle ruimte achterlaat waardoor er ook te snel te veel sas verbrand)

De vulling.
Bijna elke sas van drivers en vuurpijlen is geschikt om te gebruiken, het belangrijkste hierbij is dat je echt moet rammen en of persen afhankelijk van de gebruikte sas omdat het anders knalt. De keuze voor de grote van de uitspuitopening is ook afhankelijk van welke sas je gebruikt. Ik kan wel vertellen dat een sas zonder metaal poeder een veel minder mooi resultaat geeft , met metaal poeders word het effect op de grond vele malen groter.

@ crimpson.. die met bp van jou is geknald : omdat of de sas niet genoeg geperst was , of omdat de uitspuitopening te klein was. Ik heb de kokers nooit succesvol zelf gemaakt om eerlijk te zijn. beter is iets kopen. Een optie zou wel kunnen zijn om een stevige koker te voorzien van een dikkere wand door met a4-tjes en behangselplak de wand te verdikken.
Laatste tip maak ze niet te lang kort en dik is succesvoller dan lang en dun.

M.V.G. Jason

Link to comment
  • 3 months later...

Nee, een Hummer is een buis gevuld met een sas, vaak meal, dat aan beide einde is gesloten.
Het gat voor de aandrijvende kracht is precies in het midden, aan de bovenkant van de meal lading geboord.
Dát is een Hummer.
Een grondbloem is gewoon een grondbloem.

TIP: LEES het gedeelte over deze devices op Alan Yates' site.

Edited by Duvel
Link to comment

Mensen,

Anders maar een nieuw topic aanmaken over Hummers, en niet over grondbloemen?

In ieder geval, na dit allemaal gelezen te hebben heb ik ook maar een paar hummers gemaakt :P . Best grappige dingetjes moet ik zeggen. De 15mm ID maken een wat zwaarder geluid, vind ik persoonlijk niet zo mooi. De 10mm ID zijn wel érg leuk.
Zie het filmpje.

Ik had het gaatje alleen een beetje schreef geboort en ik had hem rechtopgezet dus deze ging vliegen :D .

Groetjes, Yellowcard

EDIT: Owja en voor kees :Dhttp://www.youtube.com/watch?v=8NgwWBCzeYw

10mm_ID_Hummer_EDITED.wmv

Edited by yellowcard
Link to comment

Dat heet het toch geen hummer meer ? Dan is het een z-bomb, tourbillion of zoiets dergelijk.
En hummer heeft 1 rechtgeboord gat, schuin op de huls. Het kan dan niets anders dan spinnen. Als je het gaatje echter een beetje schuin boord, dan heb je spin en lift. En dán gaat 'ie vliegen. Maar als het gaatje recht zit, zoals bij een officiele hummer, dan draait 'ie alleen en gaat de hummer niet vliegen. Als het gaatje schuin zit kun je het geen hummer meer noemen.

Zo zit het volgens mij, voor zover ik tot nu toe weet :P .

ps. Kom is online ik kan je wel helpen met die strobe stars denk ik, ben ik nu ook mee bezig.

Edited by yellowcard
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...