Jump to content
PyroForum.nl

Nitroglycerin, slight return


Recommended Posts

Ik ben terug, toekijkend vanaf de zijlijn. Ik heb nog steeds mijn besluit genomen omtrent energetica, echter niet over mijn totale chemische wetenschappen, onderzoeken en experimenten. Na een tijd mijn chemische leven hebben gecleaned - nee, ik ben niet zomaar een tijd weggeweest. Ik heb de boel eens stevig onderhanden genomen. Ik heb maatregelen getroffen en voldoe nu voor 95% (onderander bekeken uit Tyneman's pdf over veiligheidseisen van chemicalien opslag) van alles aan de professionele veiligheidseisen van dit land.

Zuurkast komt eraan, zelfbouw, maar het prototype voldoet tevens aan het overgrote deel van de veiligheidsaspecten. Ik heb een plofkast (technisch gezien een chemische kluis) die op een paar kleine puntjes is afgekeurd. Het lab staat op een goede(lees: Legale) afstand van huizen of erfgrenzen, plofkast bevat goede opvangbakken et cetera. Ik ben nu bijna volledig legitiem, zoniet overlegitiem, gezien dit de voorwaarden voor bedrijven zijn. Er zijn nog een aantal dingen waar ik wat tijd in moet steken, waaronder bijvoorbeeld het maken van een chemicalien database valt. Schriftelijk in drievoud en in digitale vorm. Je kan zeggen dat een beetje afgekeurd gewoon totaal afgekeurd is, maar zo denk ik niet. Alle beetjes helpen, en zo is het. Hierbij is het logisch dat men in procenten rekent. Bijvoorbeeld een kleine afkeurende deuk in de zijkant van de kluis, dit maakt hem nog niet zo onveilig dat hij uit elkaar valt bij een vlam van een aansteker.

Hierbij voel ik mij ook genoodzaakt te vermelden dat ik deze eisen niet alleen heb gesteld als "angst voor de AIVD". Ik heb voor mijn eigen veiligheid een apart lab weten te construeren, waardoor ik vrijuit kan werken. Gezien alles - behoorlijk onverwachts - aan zo hoge veiligheidseisen voldoet wil ik ook de puntjes op de 'i' zetten door bijvoorbeeld een database c.q. register en dergelijke.

Enfin. Ik zal vanaf de zijlijn toekijken, hier en daar de helpende hand zijn, tevens wat energetica betreft. Er zijn ook andere kanten van de chemie die ik zal belichten en zal toewijden aan verdieping en onderzoek.

Voor zover mijn evaluatie en beginpost.

Groeten,
Nitroglycerin.

Link to comment

Nouja, welkom terug dan. :)

Er is inderdaad nog genoeg te experimenteren en te ontdekken in de chemie buiten de hoog energetische of pyrotechnische onderwerpen. En met theorie kan je je altijd wel bezig houden. Spijtig dat je van die dingen afstand moet doen maar wegens omstandigheden kunnen zulke situaties gebeuren. Nu telt Nederland gewoon weer een amateur chemist extra, wat niet slecht is.

Hou ons op de hoogte van je proefjes en resultaten! En post misschien wat foto's of informatie van je mooie nieuwe lab en opslag van chemicaliën. Aangezien er onlangs een topic is geopend over veilige opslag van chemicaliën zal je daar ongetwijfeld nu wel wat tips kunnen neerpleuren.

In ieder geval terug veel plezier toegewenst! :P

Link to comment

Welkom terug.
Wat ik me hierbij trouwens af zit te vragen is of het ok is als je gewoon alles zo veilig hebt, of dat het er dan toch nog niet toe doet omdat het niet gekeurt is of dat je geen echte vergunning hebt o.i.d.
Want als je bijvoorbeeld wel kan autorijden heb je nog steeds een rijbewijs nodig.

In ieder geval goed je terug te hebben, ik hoop dat je weer flink aan de slag kan in de chemie.

En ik ben ook wel geïnteresseerd in foto's van je lab :)

Link to comment

Erg goed bezig Nitro!!

Idd veiligheid op de eerste plaats. 100% voldoen aan alle regels zal thuis nooit lukken. Maar dat je al zo ver bent daar neem ik n petje diep voor af!
Jij werkt straks veiliger als ik op mn werk. :)
Een vergunning heb je niet idd, maar je bent al verder dan menig lab MET vergunning.

Keep it up, show some pics.
Gr33tZ

Link to comment

Aah, daar blijft nitro!
Ik las gisteren het RDX topic nog eens door en ik vond het al lang geleden dat nitro nog iets had gepost, was het dan ook helemaal vergeten dat hij er even tussen uit was geglipt.
Heel tof dat we eens een member hebben die echt een serieus lab heeft gebouwd, ik speel ook al een week of twee met dat idee. Mijn ouders willen een zwembad en bijbouw bouwen en ik heb gevraagd als ze daar niet 4 vierkante meter over zouden hebben, ze zeiden dat ze daarvoor gingen kijken. Ik ben van plan een zelfbouw zuurkast te plaatsen, een bureau, waar ik ook het pyrowerk kan doen, en gladde muren omdat ik met mijn pyro hobby veel last heb van stof.
Nitro, echt cool zo'n lab, ik ben ook geïnteresseerd in foto's, en als je leuke experimenten doet laat mij het weten want ik ben druk op zoek naar leuke experimenten die niet (te veel) met HE of pyro te maken hebben.

Link to comment

Hehe, de foto's zullen volgen na de inrichting. Ik heb alles, maar het moet nog even worden gezet en dat kon niet vanwege belangrijkere bezigheden deze tijd van het jaar. Ik denk dat alles na de eerste twee weken van de zomervakantie volledig klaar is, mits er geen oponthoud is. Als het dan ook definitief klaar is zal ik pas foto's laten zien, to make y'all more curious :) . Ik moet wel mededelen dat het niet een laboratorium van 10x20 meter is en er overal zuurkasten en de meest hypermoderne spullen staan hoor, het is nog altijd gewoon mijn hobby en DIY project.

Laten wel zo zeggen: Hier lijkt het in de verste wegen niet op: Plaatje

Maar je moet dit ook niet verwachten: Plaatje

Ik kan al wel beschrijven hoe het eruit gaat zien, moet ik eerst alles eventjes opmeten. :P

Beter je hebt geen Meth-lab. :P Lol. T.

Link to comment
×
×
  • Create New...