Jump to content
PyroForum.nl

Kaliumchloraat


pyromania

Recommended Posts

Ik heb vandaag water met wat NaCl geelektrolyseert, en na korte tijd ligt er al allemaal troep op de bodem.
Helemaal onderin ligt een soort zwarte fijne korrels. Daar bovenop iets blauws, en daar weer bovenop ligt iets dat op ijzeroxide lijkt.

ik had als Anode: Koolstof (uit een batterij gehaald)
en als Kathode : RVS

Ik heb er 4.5V op gezet maar de Ampère weet ik niet :P
Weet iemand hoe dit komt?

hier een foto ervan

/edit: ik heb er nu is in geroerd en nu is het gewoon een grote blauwgroene masse op de bodem:

Edited by richkkee
Link to comment
  • Replies 95
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Je katode (rvs) is gedeeltelijk opgelost en je anode gecorrodeerd. De troep die je ziet liggen is grafietpoeder, met daarop een laag chroomzouten. Je elektroliet is geel door het opgeloste ijzer. Als ik jou was zou ik op zoek gaan naar betere elektroden en je moet je cel eens narekenen. Bij te lage stroomsterkten corroderen je elektroden snel, en bij te hoge stroomsterkte ook. Het zou heel nuttig zijn als je de oppervlakte van je elektroden weet, en de stroomsterkte die door je cel loopt. Dan kun je je cel optimaliseren voor maximale levensduur en/of productie en rendement.

Link to comment

Voor de elktrolyse van KClO3 heb je redelijk wat A's nodig heb je ook gemeten hoeveel stroom je proefcelletje trekt?

- het juiste voltage, dit verschilt voor chloraten en perchloraten.
- de juiste pH, o.a. belangrijk om je anode mee te beschermen.
- de juiste temperatuur.
- eventuele toevoegingen van stoffen om de efficïentie van je cel te verhogen.


- De voltage heeft geen invloed op welke stoffen er gevormt worden, de voltage wordt voor de productie perchloraten alleen maar verhoogt om er voor de zorgen dat er minder Ampéres verloren gaan. (chloraat ionen geleiden minder goed stroom dan chloride ionen)

- pH is niet belangrijk om je anode te beschermen, maar is blangrijk om er voor te zorgen dat de laatste reactie plaats vindt (van hypochloriet naar chloraat). De verschillen van de pH zijn veel te klein om je anode aan te vreten je mag wel met geconcentreert loog komen wil je die bij wijze van spreken aantasten. De juiste pH ligt rond de 6.

- De temperatuur is inderdaat belangrijk om de reactie goed te laten plaats vinden, deze moet zo'n 70/80 *C zijn, zorg er bij grafiet anodes wel voor dat de temp niet zó hoog wordt dit versneld het corrosie proces.

- Het toevoegen van bepaalde stoffen is niet per defenitie nodig, maar het kan je efficienty wel een % of 10 omhoog schroeven, meestal worden hiervoor chroomzouten gebruikt zoals kalium of natriumdichromaat.
Met uitzondering op het gebruik van MnO2, looddioxide, of magnetiet anodes, dit zorgt er alleen maar voor dat de eficienty omlaag gaat. (RVS kathodes zorgen dus ook voor dit effect, er kan chroom in de legering zitten.)

Voor meer info lees gewoon mijn tut :P Edited by pyrobass
Link to comment
Ik gebruik een oude treinbaan travo van 4.5V ongeveer. Meer kan die niet meer :S (Hij zou 14V moeten kunnen)


Dat gaat waarschijnlijk niet werken. De stroomsterkte van zulke kastjes gaan vaak niet hoger dan 500mA, door de dunne bedrading. Voor een beetje serieuze stroomsterkte heb je toch echt wel 6cm^2 draad nodig dat direct op de printplaat gesoldeert is. Computervoedingen zijn daar uitermate geschikt voor.

- De temperatuur is inderdaat belangrijk om de reactie goed te laten plaats vinden, deze moet zo'n 70/80 *C zijn, zorg er bij grafiet anodes wel voor dat de temp niet zó hoog wordt dit versneld het corrosie proces.


Dit hangt er maar helemaal van af of je wel of niet je zuurtegraad op peil houd. Voor het geval van jou cel klopt die bewering niet. Bij Ph controle gebeurt er voornamelijk het volgende;

1. De anode produceert Cl2. De kathode produceert OH-.

2OH- + Cl2 --> 2HClO

Vervolgens;

2. HClO ---> ClO- + H+

3. 2HClO + ClO- ---> ClO3- + 2Cl- + 2H+

Dit is de meest efficienste reactie, waarbij je chloraat chemisch word gevormt in je electrolyt, ver weg van de electroden. Vandaar dat industriele cellen altijd twee vaten hebben, eentje voor de electrolyse, en eentje voor de zogenaamde bulkreacties, met tussen de vaten een leuk pompje. :P

Waneer je je Ph niet op peil houd bevat de oplossing geen HClO! Dus chloraat kan niet gevormt volgens het principe van vergelijking #2. Waarom word hier dan wel chloraat gevormt? Gewoon domweg door ClO- dvm stroom gedwongen te oxideren. De reactie word hierbij voornamelijk door electrolyse gevormt aan de anode volgens;


6ClO- + 3H2O -anode-> 2ClO3- + 3H+ + 2Cl- + 1.5O2 + 3e-

Je hebt hiervoor al 3 meer electronen nodig dan voor de bovenste reactie. Daarom is de max. efficienty voor een cel zonder Ph controle theoretisch nooit meer dan 66%, en in de praktijk <50%.

Welnu, de efficienty van de bulkreacties (1 en 2) worden sterk bepaald door de temperatuur. Deze komen niet voor in een proces zonder Ph controle. Daarom is het veel belangrijker om bij een cel @ 6.8 Ph je temperatuur goed hoog te houden. Bij een cel met een Ph van 9-10 is 40-50oC ook prima, omdat hier de temperatuur primair als doel heeft de weerstand te verlagen, en niet om een chemische reactie te kataliseren.

Edit: Volgens mij moet ik maar eens subscripts gaan gebruiken... :P Edited by Leander
Link to comment

Hoe meer celweerstand, hoe meer warmte. Je hebt dus een compromis tussen het aantal amperes dat je cel trekt, en de temperatuur, die vrij nauwkeurig af te stellen is door het wijzigen van je electrodenafstand. De temperatuur komt dus inderdaad 'vanzelf' bij voldoende stroomsterkte.

Link to comment
  • 3 weeks later...
  • 2 months later...

KCIO3 word niet gebruikt in de pyrotechniek, omdat het geen sterke oxidator is. KClO3 daarintegen wel. Verder gaat het overgrote deel van dit topic, en andere topics te vinden op dit forum, over het produceren van KClO3/4 uit keukenzout. Ik denk niet dat members hier behoefte hebben aan iemand die in welgeteld drie oninteressante weinig toevoegende posts gaat uitleggen hoe dit moet aan de hand van het 'o zo betrouwbare' wikipedia.

Jij mag twee weekjes verplicht lezen, waarbij we je ietswat helpen, door je de mogelijkheid tot posten te ontnemen. Wellicht weet je in de periode ook nog wat tijd vrij te maken de regels te lezen.

Link to comment
  • 5 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 6 months later...

Sorry voor de bump,
Toch een klein vraagje over KClO3, Ik heb nu een compo met Kalium en Bariumchloraat.
Nu wil ik deze gaan Primen met een hete compo. Maar kunnen KNO3 en KClO3 nu wel samen in 1 compo?

Dit staat namelijk op Pyroguide;

- With Stars containing Chlorates and Aluminium, the use f Potassium nitrate in priming them may lead to ignition and is not to be recommended.

Terwijl bij het kopje star Primes staat dat je Chlorate based stars moet primen met;

Hardt #4
KNO3-----35
C---------25
KClO4----35
Dex--------5

Cheers,

Link to comment

Het gaat hierbij niet om het feit dat KClO3 en KNO3 met elkaar zouden reageren, maar het feit dat je aluminium bevattende sterren beter niet kan primen met een kaliumnitraat prime.

Organische sterren met KClO3 zijn wel veilig te primen met KNO3 primes. Met een snufje boorzuur is een KClO3/Alu compositie ook prima met KNO3 prime te bewerken. Dit is zo'n zwak zuur dat het geen gevaar voor je KClO3 oplevert.

Link to comment

Ppff, wat is serieus nemen he? :P

Ik heb nog nooit gehoord van sterren die vanzelf afgingen door warmteontwikkeling. Toch heb ik wel een keer D1 8mm rolled stars gemaakt (zonder boorzuur) die toch wel een graadje of 50 werden. Verder heb ik met het primen, wat jij beschrijft, nooit problemen gehad.

Primen is denk ik minder problematisch omdat de reactie, als die er al is, alleen op het oppervlakte plaatsvindt, waar de warmte toch wel weg kan. Netjes uitspreiden op een krant ofzo, en je zult er weinig problemen tegenkomen. Als jij al meerdere malen zoiets hebt gedaan zonder problemen, zo ik me geen zorgen maken. Als er 'echt' een reactie plaatsvindt, merk je die gauw genoeg door de rotte lucht en warmte die er af komt. De belangrijkste factor in of 'er wel of niet iets gebeurd' blijft je aluminiumpoeder, dus wel steeds blijven opletten als je nieuwe soorten gebruikt.

Link to comment

Die compositie die je daar post is een changing relay van Shimizu, oftewel totaal ongeschikt als prime. Aluminiumhoudende sterren kun je prima primen met een nitraathoudende prime, zolang je maar een verzadigde oplossing van boorzuur gebruikt om mee te bevochtigen. Een oplossing van grofweg 3% is verzadigd genoeg, oplossen in kokend water.

Link to comment
  • 2 years later...

Ik heb gezocht naar NaClO3 in onkruid verdelger in mijn omgeving en in belgie maar heb helaas niks gevonden. :( Ik hoorde dat je bleekmiddel kan uitkoken en je dan NaClO3 overhield. Is dit waar? Zo ja, welk bleekmiddel zou ik moeten hebben?

Gr.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...