Jump to content
PyroForum.nl

Europees overleg over monitoren internet in strijd tegen terrorisme


RSDZ

Recommended Posts

Europees overleg over monitoren internet in strijd tegen terrorisme

De Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding laat de Tweede Kamer weten dat het EU-project 'Check the web' een belangrijk onderdeel vormt van de aanpak van het internetgebruik door terroristen.


In het voortgangsrapport van de Nationaal Coördinator Terrorisme- bestrijding blijkt welke stappen er ondernomen zijn op het gebied van antiterrorismebeleid. De aanpak van het internetgebruik voor radicale en terroristische doeleinden neemt daarbij een prominente plek in. De Nctb noemt de samenwerking met andere landen binnen Europa 'een belangrijke stap' en wijst op het samenwerkingsinitiatief 'Check the web' dat zich richt op 'het monitoren van open bronnen op het internet en het delen van informatie.' Via het in mei gelanceerde platform moet informatie van de verschillende lidstaten verzameld worden bij de Europese politieorganisatie Europol.

Alle lidstaten krijgen toegang tot de portal en een beperkt aantal landen verleent actief medewerking aan het project, waaronder het Verenigd Koninkrijk, Spanje, Duitsland, Italië en Nederland. Het informatieplatform bevat gegevens van contactpersonen zoals taalkundigen en technische experts, een lijst met links naar sites die in de gaten gehouden worden, aankondigingen van terroristische organisaties en juridische mogelijkheden om actie te ondernemen tegen de sites, blijkt uit een conclusie van de Europese Raad. Op initiatief van de Europese Commissie hebben landen onderling besproken welke wettelijke mogelijkheden er zijn voor de bestrijding van misbruik van internet.

Nederland werkt wat dat betreft aan een procedure die het mogelijk maakt radicale of terroristische sites te blokkeren. In het Coalitieakkoord stond al het streven vermeld de doorgifte van bepaalde boodschappen en informatie via internet te verbieden. Daarnaast blijkt de Nederlandse overheid te zoeken naar wegen om 'bepaalde content minder prominent aanwezig te laten zijn'. Het rapport noemt als voorbeeld een initiatief gericht op de moslimgemeenschap om op internet het debat aan te gaan over de positie van de islam in Nederland waardoor een 'pluriform aanbod' van informatie zou ontstaan.

Bron: http://tweakers.net/nieuws/47862/Europees-...terrorisme.html
Link to comment

Jippie, wordt dit forum binnenkort ook in de gaten gehouden door Europol! Dat stelt tenminste iets voor, als je het vergelijkt met de AIVD... ;)

Maar wat willen ze nou gaan doen: sites opzoeken waarop staat hoe je een bom kan bouwen, of sites waarop staat hoe je een bom kan bouwen en die zeggen dat je het tegen de Westerse Wereld moet gaan gebruiken?
Dan komen ze erachter dat die toch wel heel zeldzaam zijn op servers in de EU, en moeten ze toch íéts met het project: 3x raden waar ze zich dan op gaan richten... :)

Link to comment

Dit forum en forums zoals deze worden altijd al goed in het oog gehouden, so who cares wat ze nu gaan doen. :)

Nederland werkt wat dat betreft aan een procedure die het mogelijk maakt radicale of terroristische sites te blokkeren

Dat gaat niet echt over dit type sites, meer over politiek gekleurde sites e.d. Natuurlijk zijn deze sites altijd wat nefast in de ogen van de overheid omdat ze veel mogelijkheden bieden aan terroristen en het terrorisme in het algemeen.
Link to comment
  • Root Admin
meer over politiek gekleurde sites e.d.
Politiek gekleurde site's? Worden bepaalde politieke overtuigingen (meningen) dan tegenwoordig ook verboden? Indien dat zo is kunnen we gelijk artikel 7 van de grondwet ook maar direct schrappen. Geeft wat minder gezeik met rechters etc.

Terrorisme is in Nederland helemaal geen probleem. Ze moeten wat mij betreft hun aandacht richten op de kleine criminaliteit/junkies/etc. daar heeft de burger meer last van.
Link to comment

Ik hoop dat ze in dit geval vooral de potentiele teroristische mensen en sites bedoelen. Als deze site of een andere serieuze site over chemie en energetica op zo'n lijst zou komen zou ik het wel vreemd vinden. Sommige van ons doen dan misschien wel dingen die officieel niet mogen, maar die zorgen er dan wel voor dat er geen mensen last van hebben. We hebben hier geen slechte intensies. Een site als deze zou ik persoonlijk wel opmerken als potentiele info voor mensen die slechte intensies hebben, maar de mensen die hier serieus meewerken op het forum hebben hier niks mee te maken. Het zou dus vreemd zijn als ze bij mensen van dit forum die serieus meedoen komen aankloppen. En een site kun je ook niet zomaar van het net halen, dus daarop zouden ze ook niet sterk staan. Ik kan me wel indenken dat ze ons op zo'n lijst zetten omdat we er dichter bij staan dan de gemiddelde burger, maar voor zover ik weet is het niet verboden om die kennis te hebben. Zolang we niet van plan zijn om die kennis te gebruiken tegen de staat zou er niks aan de hand moeten zijn. En als er op een andere manier wel iets aan de hand is zou ik daar persoonlijk graag op een fatsoendelijke manier van af wilen weten. Niet dat alle chemieforums waar energetica op staat van de één op de andere dag weg of verboden zijn.

Wat ik dus uiteindelijk denk is dat het met ons wel zal meevallen. Als dat niet zo is zijn er door mensen foute beslissingen gemaakt en weten we dat het weer volledig mis zal lopen. Dan weten we dat terroristmebestrijding hoger staat dan privacy van de burgers. Daar ben ik dus zeker tegen. Als zoiets besloten zou worden, zou die regel ook volledig worden uitgebuit. Het doet me bijna denken aan onderdrukking.

Link to comment

@GK: Ik bedoelde niet de gewone politieke sites e.d. Die zijn natuurlijk gewoon toegestaan. Ik had het meer over de sites met een extreme gedachtengang, extremistische sites dus. Met politieke overtuigingen die niet door de beugel kunnen etc. :)

Link to comment
  • Root Admin
ik bedoelde niet de gewone politieke sites e.d.
Wat is gewoon, site's zoals die van de CDA, VVD, PvdA?

Ik had het meer over de sites met een extreme gedachtengang, extremistische sites dus. Met politieke overtuigingen die niet door de beugel kunnen etc.
Site's zoals http://www.pnvd.nl/? Dan kom je weer in een gebied van wat kan dan niet door de beugel? Wie bepaald dat? 'iets wat niet door de beugel kan' kan je eindeloos oprekken naar uiteindelijk dingen waarvoor je het in eerste instantie niet hebt bedoeld.
Link to comment

Gewone sites bedoelde ik inderdaad de sites van verschillende partijen mee en eventuele 'fansites' en aanverwante sites. De site die jij daar laat zien hoort daar ook nog bij aangezien die niet echt gevaarlijke overtuigingen blijken te hebben. Ik doelde meer op sites waarin ethische waarden worden verworpen en waar een gedachtengang heerst die een soort terrorisme zou steunen of waartoe het kan leiden (discriminatie, racisme, extremisme, ...). Sites die overduidelijk niet helpen aan een multiculturele maatschappij. :) Natuurlijk zijn er altijd randgevallen, deze moet je dan maar zo goed mogelijk in het oog houden en indien er tekenen zijn dat ze de verkeerke kant uitgaan kan je optreden.

Bij zulke dingen zijn er nooit harde lijnen en komen veel beslissingen voort uit een soms subjectieve waarneming. Daar kan je nu eenmaal niet omheen. Het enige wat je kan doen is proberen om de beslissingen door een zo neutraal en objectief mogelijke groep mensen te laten nemen.

Link to comment

Laat ze hun project idd maar richten op de PNVD!
Of nog beter: die lui zonder proces ophangen aan een lage boom, zodat ze, op het topje van hun tenen, eerst nog zo lang mogelijk blijven leven...


"extremisme = het gaan, het voeren tot het uiterste op politiek gebied"
Die vent wil seks met kinderen... Als dat geen extremist is... :);)

Maar ja: al dat gedoe met/tegen terrorisme. Allemaal voor die Bush, dis z'n bier nieteens normaal kan drinken...

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...