Jump to content
PyroForum.nl

ff voorstellen (ofzo)


H2S

Recommended Posts

Ha

Ik ben een Havo6 ;) scholier, met profiel NT, en een al dan niet ongezonde interesse voor alles wat knalt en/of schiet. Heb dit forum eens overgekeken, ziet er goed uit, ook de adviezen van de mensen die er (wel) wat van weten. Ik ben van plan om volgend jaar chemische technologie (HBO) te gaan studeren. Heb wat gelezen over verschillende intrigerende HE's als AP. Ben alleen nog niet van plan iets te proberen voor ik de kennis van een 1 of meerderjarige HBO'er heb.
Iedereen veel plezier met zijn bezigheden met betrekking tot dit forum, en kijk goed uit!

Link to comment

Welkom

Heb je de regels ook doorgenomen? Wij zijn hier nogal strict, ook wat betreft hoofdletters, leestekens en spelling.

Verder vind ik je voorstel post maar beetje vaag. Je kent nog niet veel van pyro/HE's en je hebt ook nog niks gemaakt? Maar je hebt wel interesse, dan zit je in ieder geval al goed om bij te leren. Veel lezen en met betere dingen bezig gaan houden dan AP. ;)

Vertel gerust ook wat meer over jezelf, je hobby's etc.

Link to comment

@ Prophet

Dat jullie strikt zijn heb ik gezien, maar dat mag ook wel. Regels heb ik inderdaad gelezen.
En over AP, dat is enkel interesse.

@ bastieboy

HAVO heeft inderdaad maar 5 jaar. Ben vorig jaar gezakt. ;)

Link to comment
(...)
Vertel gerust ook wat meer over jezelf, je hobby's etc.


En bijv. in welke provincie je woont, :P

(kan er niet een soort CU2-vragenlijstje worden gemaakt, die alle nieuwe members dan per se moeten invullen? Scheelt een hoop vragen in Topics als deze... ;) )

...maar iig ook welkom namens mij :P
Link to comment

Ik kom uit Alblasserdam, in Zuid-Holland. Ben 18 jaar. Als ik het heb over een door mij gemaakte knal dan was dat met de tegenwoordig bekende crofty-bom. stelt natuurlijk niet veel voor op een forum als dit. Ik heb de methode wat verbeterd, en gezorgt dat de boel veilig kon knallen. Het is volgens mij niet eens een echte bom, de knal wordt veroorzaakt door drukverschil, en er ontbrandt niets. En af en toe wat met sas uit vuurwerk geprobeerd te maken, maar dat is het vernoemen niet waard volgens mij. Ben wat op dit forum rond gaan kijken en lezen naar het betere werk. En dat is er genoeg te vinden.

Link to comment

Gelukkig kijk je toch wat kritisch naar die crofty bom. Hier op het forum wordt dat als zeer k3wl en NOT done beschouwd. Hopelijk geef je dat dan ook op.

@ Morpheus, een vragenlijstje zou het hier een iets te militaire structuur geven imo. Iedereen geeft normaal toch wel de basisinfo in zijn post, er zijn er natuurlijk die dat vergeten. Plus het neemt het charme van dit gedeelte wat weg. ;)

Link to comment

Tja, die crofty-bom is natuurlijk smerig. Helemaal voor voorbijgangers die bij een onoplettende gek wat rondspringende (en vrij hete) natronloog over zich heen krijgen. Voor een knal is het wel aardig, maar op een plek waar geen mensen komen, of waar je ze ziet aankomen. En aangezien ik op dit forum vast wat beters vindt zal ik die dingen niet meer maken ;)

Link to comment
Voor een knal is het wel aardig

Met een gram flash kan ik wel iets beters maken!

Maar iig welkom op het forum. Ik hoop dat je snel wat beters gaat doen dan crofty bommen maken. Echte dingen zijn leuker, mooier, en veel bevredigender als je ze zelf hebt gemaakt. Succes ermee!

Super
Link to comment
HAVO heeft inderdaad maar 5 jaar. Ben vorig jaar gezakt. ;)


zoiets dacht ik al, maar dan kom je toch gewoon in havo 5 :P .

Verder over de croftybommen, helaas maar zo ben ik ook begonnen, dit neemt niet weg dat je toch een gezonde interesse voor chemie zult (kunnen) hebben. Ten tweede wil ik je waarschuwen voor AP, er zijn veel mooiere primary's die veel harder knallen en tóch veiliger zijn, het duurt mss wat langer om te bereiken, maar dat zijn je vingers je hopelijk wel waard(AP= fingerkiller).

Je hebt, net als ik toen ik dit forum joinde, nog een lange weg te gaan, waarin je vast nog vreemde dingen zult doen, pas op, en behoud je vingers want zonder die zul je weinig kunnen doen :P .

En verder natuurlijk een hartelijk welkom :P .

grtz
Link to comment

nog effe iets...

Het is volgens mij niet eens een echte bom, de knal wordt veroorzaakt door drukverschil, en er ontbrandt niets.

Voor een "echte" bom hoeft er niet perse iets te ontbranden (kijk maar naar een atoombom (kernverval, geen verbranding)), maar er moet gewoon iets gebeuren waardoor er moet gewoon een supersnelle reactie plaatsvinden, of veel gas opgesloten zijn in een kleine ruimte. Als je definitie voor een "bom" is, dat er iets moet verbranden is het inderdaad geen bom. Echter als je een bom definieert als iets wat een schokgolf veroorzaakt, en gemaakt is om iets te vernietigen, dan is een croftybom wel degelijk een "bom".

Nu vraag je je natuurlijk af waarom ik het woordje bom steeds tussen aanhalingstekens schrijf. Nou, veel mensen op het forum houden zich bezig met explosieven, maar niet met "bommen". Dwz, ze worden niet gemaakt met als doel vernietiging (aan mensen, natuur, en andere voorwerpen), maar met als doel de kracht ervan te voelen, en de kick te ervaren als een zelfgemaakt explosief daadwerkelijk werkt. Vandaar dat het woordje "bom" niet zo gewaardeerd wordt...

Zo dat was weer een mooie les ofzo... Anywayzz veel plezier nogmaals. Houd jezelf in ieder geval nog even weg bij de praktijk van explosieven, want hiervoor heb je toch al echt wat kennis over syntheses, en vooral veiligheid nodig. Succes met je hobby!
Link to comment

OK, bedankt. Zal het in vervolg anders noemen. Heb je misschien een tip, een eenvoudig te maken HE, of als je dat niet handig lijkt iets anders? Ik heb pas een AN/suiker rookbom gemaakt. Ik houd er wel van om dat soort dingen te doen, het geknutsel met al dan niet chemicaliën.

Hoofdletters en leestekens! In je eerste post zeg je dat je nog niks van plan bent om te maken, waarom vraag je dan naar een eenvoudig te maken HE? Zou je niet eerst eens beginnen lezen voor je met deze gevaarlijke dingen begint. - Prophet

Link to comment

Waarom wil elke n00b nu direct beginnen met HE´s?
Begin eens met Meal of BP maken. Maar daar eens een knallertje of fontein mee. Zo doe je wat ervaring en kennis op over het werken met chems, zonder gevaarlijk te worden.
NC zelf mag dan niet zo gevaarlijk zijn, de stoffen waarmee je werkt zijn dat WEL!
Als je geen ervaring hebt moet je gewoon nog afblijven van Geconcentreerde zuren e.d.
Met BP of een simpele flash maak je veel mooiere en diversere dingen, daarbij is het ook nog eens minder gevaarlijk.

Ik ben bang dat het hier ook weer het geijkte rijtje word.
* Ik wil makkelijke knallen.
* Ik wil HE's
* Ik word gewaarschuwd
* Ik vind BP te veel werk
* Ik maak toch NC
* Dat ging goed dus nu kan ik alles
* Ik kan ook makkelijk AP maken
* Ik weet nu hoe een foutje met HE's afloopt ;) Had ik Toch maar gewoon BP gemaakt.

Denk na! Begin met Veilige dingen, ga daarna pas Denken aan HE's.
Ik heb mn best weer gedaan.

Gr33tZ

Link to comment

Ik moet ook zeggen, dat ik een stuk meer plezier beleef aan een sierlijke vuurpijl of een mooie shell, dan dat ik een krater van een halve meter in de grond sla en mijn haren door de schokgolf opwaaien ( geen ervaring mee) , en syntheses uitvoer waarbij je jezelf moet inpakken en waarbij je met gevaarlijke stoffen werkt.
(tuurlijk zijn er ook leuke dingen aan)

Ik begrijp dat het je aantrekt, maar voor iemand die crofty-'bommen' maakt, zou ik toch eerst de pyrotechnische kant op kijken, en dan de HE kant.

Link to comment

Wat vinden jullie toch zo erg aan de crofty-bom? Ergens kan ik het me wel voorstellen, omdat het niet iets is wat op dit forum thuishoort. Maar het is een best veilige manier om een aardige knal te maken, zonder dat je het risico loopt om vingers dan wel handen of armen te verliezen. Helemaal als je een beetje nadenkt en niet het eerste het beste recept van internet haalt. Dan is er niets gevaarlijks aan, als je tenminste rekening houdt met mogelijke voorbijgangers in een straat ofzo.
Groet,

H2S

Link to comment

@H2S: Een crofty-bom is levensgevaarlijk, je weet nooit precies wanneer het afgaat aangezien niet alle drinkflesjes even dik en sterk zijn. En wat dacht je van de natuur, niet dat ik een greenpeace-gastje ben maar het is niet echt goed als je een zeer basische stof ergens dumpt.
Dit was mijn gezeik, ik laat de rest over aan de mods. ;)

Greets

Link to comment

@ Flamekeeper;

Wat je over het milieu zegt is idd waar, maar ik heb nu 3 jaar scheikunde gehad. Ik weet dus alles over hoe ik een reactie aan moet passen om hem naar wens te laten verlopen (snelheid en heftigheid enzo). Ik gebruik dan ook een kleine hoeveelheid NaOH (ivm het milieu). En over het snel afgaan; als je de fles inknijpt voordat je de NaOH erbij gooit, kun je voelen en zien wanneer het water gaat koken door de reactie tussen de producten in de fles (die ik hier niet zal noemen). Als de fles weer bol komt te staan zet je 'm neer, en loop je weg. Mocht er onverwacht iets plaatsvinden waardoor het onveilig wordt de fles te laten knallen, draai je de dop eraf, en is de druk eraf. Maar dan moet je wel uitkijken met de waterdamp, die dan ondertussen stoom is, en die sterk naar ammonia ruikt.

Link to comment

Het gaat ook niet om de knal, maar om het loog wat eruit komt. Het kan overal naartoe geslingerd worden. Als je daarna gaat kijken en je krijgt het aan je kleren of handen dan zijn brandwonden niet ver weg. Voor mensen die niet weten dat dat ding daar ligt is het al helemaal onveilig omdat die niet weten dat daar iets gaat ontploffen of dat het al ontploft is en overal loog ligt.

Link to comment

@ Julicher

Ik ben het met je eens dat de rondvliegende loog gevaarlijk is, maar meestal heb ik maar iets van 5 cm water in de fles. Verder is het natuurlijk zo dat je zoiets afsteekt op een plek waar verder geen mensen komen, of waar je ze op tijd ziet aankomen. Het water wat in de fles veranderd tijdens de reactie voor het grootste gedeelte in stoom, zodra de fles knalt is er dus niet veel meer aanwezig, en wat er aanwezig is bljft in de fles, die daarna in een prullenbak gedeponeert wordt.

Link to comment

Je kan croftybommen zoveel verdedigen als je wilt, maar het blijft k3wl en gevaarlijk in mijn en veel mensen hun ogen!

Misschien is het niet helemaal gevaarlijk in jou handen maar wel in duizenden andere handen. Waarom zouden we dan croftybommen toch proberen veilig te maken en omschrijven als de grote hoop (degene die gewoon willen kn4lluh) het toch allemaal negeert. Deze grote hoop zijn meestal 12-15 jarige zonder ook maar enige kennis van chemie o.i.d. Zij zijn de gevaarlijke! Zij zullen zich ook niet wagen aan de moeilijke syntheses van HE's die serieuze voorbereidingen nodig hebben, daarom kunnen we wel openlijker omgaan met die informatie. Het enige minpunt blijven de stoffen zoals AP.

Maar desondanks wordt dit topic geen discussie topic over croftybommen! Ik wil er ook nergens anders één zien.

- Topic closed.

Link to comment
Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...