Jump to content
PyroForum.nl

soda + NH4NO3?


Recommended Posts

Toen ik laatst met een paar vrienden ANNG maakte, en wij het soda(om de zuurheid van de AN tegen te gaan) met de AN mixte, begon het mengsel erg te stinken naar ammoniak en werd het koud en vochtig... Weet iemand wat voor reactie hier is opgetreden, het verbaasde mij namelijk behoorlijk dat twee vaste stofeen op kamertemperatuur buiten een oplossing reageerden(of iig iets met elkaar deden...)

grtz, Bastiaan

Link to comment

Natriumcarbonaat (Na2CO3) reageert met ammoniumnitraat (zuur-base). Dit gebeurt volgens mij alleen in water, maar het kan zijn dat jouw AN nog een beetje vochtig was. Er ontsnapt dan ammoniakgas en koolstofdioxide en natriumnitraat en water vormen zich in de oplossing. Deze reactie is waarschijnlijk bij jou gebeurd.

Greetz
IM

Link to comment

NH4NO3 en Na2Co3 gaan een zuur base reactie aan.

Voeg altijd een ruime overmaat aan Natriumbicarbonaat toe. Dit is minder basish. Basische Ng is net zo gevaarlijk als zure, en kun je er in dat geval beter niets door heen gooien. Daarnaast in een paar gram ureum ook geen luxe. Hiermee word de mogelijk gevormde NO2, die door de ontleding van zure NG ontstaat weggereageert. Ook 5% NC is aan te raden om het zweten van je Ng tegen te gaan, en het aantrekken van vocht te verminderen.

Het verschijnsel dat 2 vaste stoffen met elkaar reageren, is misschien ongebruikelijk, maar zeker niet onmogelijk. Het reactieoppervlak is natuurlijk miniem vergeleken met 2 vloeistoffen of oplossingen.

Edit

Het is inderdaad een zuur base reactie tussen ammoniumnitraat en natriumcarbonaat.

Link to comment

Dit is niet meer dan normaal. Je had gewoon een grote concentratie:

Een NH4+ Ion is eigenlijk niets anders dan een ammoniak (NH3) die een H+ ion heeft opgenomen. Wat gebeurt er nou als je het mengt met Na2CO3 (het basische soda), dan pikt het carbonaation het waterstofion af, waarbij er ammoniak en natrumwaterstofcarbonaat ontstaat.

NH4+ + CO32- <-> HCO3- + NH3

Dit is een evenwichts reactie, vandaar de dubbele pijl. Ik vermoed niet dat er ook ammoniakgas zal onstaan, omdat dit erg goed oplost in water. Dus alleen wanner je een heel hoge concentratie hebt ontstaat er gas.

En ja, dit is een zuur base reactie.

Edit: Ik lees net dat het dus niet in water was. Dat is op zich wel maf, maar ik kan me voorstellen dat de reactie ook verloopt als het warm is. En zowel soda als ammoniumnitraat trekken heel erg water uit de lucht aan. Waarschijnlijk was het een combinatie van beiden.

Link to comment

De reactie zal niet optreden als er absoluut geen water aanwezig is.
Maar vanaf dat je stoffen ook maar een heel klein beetje water bevatten, zal er ammoniak (en CO2) door ontleding van het gevormde ammoniumcarbonaat gevormd worden; ammoniak kun je bovendien al ruiken in ppm hoeveelheden.

Ik denk niet dat het een goed idee is om natrium(bi)carbonaat toe te voegen aan ammoniumnitraatexplosieven. Een % of 2 calciumcarbonaat daarentegen is veel beter. Dat lost namelijk helemaal niet op in water en dus zal er geen dergelijke reactie plaatsvinden, maar het zal eveneens eventuele zuurresten neutraliseren

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...