Jump to content
PyroForum.nl

Glaswerk


Treelover

Recommended Posts

Iedere pyro/chemicus heeft het nodig, glaswerk. Maar niet altijd is het even makkelijk en goedkoop te krijgen.
Post in dit topic je tips en trics wat betreft geïmproviseerd glaswerk. Ik trap af:

*Bekerglazen: Deze zijn vaak te vervangen door jampotjes/augurkenpotten, het belangrijkste waar je op moet letten is dat je ze zeer goed wast en absoluut niet aan grote temperatuur-shocks bloot stelt, bij mij is er ooit een jampot geknapt bij een (opzettelijke :mellow: ) NC-runaway. Zowiezo is het zeer onverstandig om jampotjes te gebruiken bij een synthese waar veel hitte bij betrokken is. Als er iets verwarmd moet worden is het beter om een glazen theepot te gebruiken, deze zijn veelal van pyrex glas en vrij goed bestend tegen hitte. Maar ook hier geldt, geen grote temperatuur-shocks!

*Maatcilinders: Shotglaasjes of reageerbuizen zijn met een kleine aanpassing te gebruiken als maatcilinder. Tap een bekende hoeveelheid water af (in een injectiespuit bijvoorbeeld) en spuit/giet dit in het glas, markeer met een streepje het waterpeil, herhaal dit zodat je meerdere waarden hebt en je hebt een redelijk nauwkeurige maatcilinder.

*Roerstaafjes: Voor veel reacties (vooral het werken met zouten) zijn plastic lepeltjes prima geschikt als roerstaafjes. Ga je echter met hoge temperaturen of oplosmiddelen aan de gang, dan kun je beter even langs de blokker om wat glazen (!!) roerstaafjes voor de thee te halen, deze gaan echt een leven mee.

Link to comment

Toen ik nog geen glaswerk had gebruikte ik een metalen halfronde lampenkap om dingen in te dampen.. :rolleyes: Over die roerstaafjes: thermometers zijn je vrienden. :mellow:

Verder heb ik aan mijn destillatieset een ingenieus systeem hangen met slangetjes en een opengeknipt aquarius flesje, en daarbij een grote bak water.

Ik giet de koeler vol water, laat het even destilleren, en als hij op begint te warmen giet ik wat extra water in het flesje, wat hoger staat dan de koeler zelf, waardoor het water doorstroomt, en aan de andere kant in een afwasteiltje belandt.

En dit alles omdat we geen buitenkraan hebben. ;)

Link to comment

Ik had het geluk al vrij snel gratis glaswerk ter beschikking te hebben. Dat heb ik helaas allemaal verkocht (idioot), maar nu heb ik weer een aardige verzameling. Verder gebruik ik (bij voorkeur) jampotten om spullen in te bewaren, en weckpotten.

Mijn glazen destillatie set gebruik ik alleen voor het destilleren van salpeterzuur. Verder heb ik nog een aluminium ketel met koperen kolom (gevuld met RVS schuursponsjes) om alcohol mee te destilleren. Deze is sinds zaterdag helemaal opnieuw gebouwd, en doet het vele malen beter, maar is dus niet te gebruiken voor salpeterzuur, want dan lost de kolom in ieder geval op...

Link to comment

Hmm, als je een beetje zoekt vind je direct verschillende bronnen waar je degelijk glaswerk aan een zeer goede prijs kan kopen. Dus ik vindt dat geimproviseerd glaswerk gedoe maar niks. Het wordt er imo alleen maar gevaarlijker op bij sommige syntheses. Maar als je echt op je geld zit, of je doet helemaal niet veel syntheses of dingen waarbij je degelijk glaswerk nodig hebt is het misschien wel te doen.

PS: Stijntje, pas maar op als je je thermometer als roerstaaf gebruikt. Ik heb er onlangs zo eentje kapot gekregen. :mellow:

Link to comment

Ik gebruik ook altijd jampotten, pyrex glazen ed. Pyrex is prima spul, en onbreekbaar. Jampotglazen zijn ook nog best mee te werken hoor. Als je een glas eventjs onder de warme kraan houd, en het daarna in kokend water zet knapt hij niet. Een ander voordeel is dat is rare aankoekingen zoals bij nitroguandine enzo niet hoef schoon te maken, en gewoon een nieuwe pot pak :mellow:

verder zijn 'gewone' glazen trouwenes ook in heel veel verschillende vormen te krijgen. Ik gebruik bepaalde pastasaus-potten altijd als erlenmeyers, aangezien ze een versmalde hals hebben. Zo zijn er nog heel veel andere variaties die erg goed werken. Verder zijn koffiepotten ook gemaakt van erg goed glas. Bij de kringloop betaalde in nog geen 4 euro voor 3 van deze glazen. Roerstaafjes heb ik inderdaad ook bij blokker weg, werkt perfect.

Maar pro glaswerk is en blijft veel makkelijker, eengezien je deze glazen rechtsreekt op een brander kan zettten. Voor jampoten moet ik altijd een warm water of oliebad maken, wat zo 15 min kost om op te warmen.

Link to comment
  • 3 weeks later...
Guest meatyke

Hoi,


Ik gebruik Jampotten, chocopotten (de kleine nutella potten). Ik heb ook een paar Pyrex glazen.
Voor roerstaafjes of eender wat gebruik ik satéstokjes (mss wat k3wl)


MVG...

Meatyke

Link to comment

Ik heb zat glaswerk en ik kan aan bijna alles komen voor een redelijke prijs, als iemand ooit eens heel desperate iets nodig heeft kan die mij wel eens een pm sturen... Ik kan kijken wat ik kan doen..

Bij mij is meestal het probleem met reageerbuisjes dat ze er snel doorheen gaan omdat deze (mijn nek bloed ineens als een rund :S) snel verstopt zitten met aanslag etc. Reageerbuizen zijn zo op... Daarom heb ik deze ook meestal niet ;). Verder wil er van het simpelere glaswerk zoals erlenmyers wel eens wat stukvallen omdat ik daar niet heel zuinig op ben.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...