Jump to content
PyroForum.nl

LET OP : Eindstoppen maken


@rie

Recommended Posts

hey

ik wil dit ff kwijt.
de laatste paar dagen heb ik hier wat infor verzameld en heb wat mooie ideeën verzameld.
Hulzen rollen met kraftpapier enz

hier ben ik nu dus ook mee begonnen en het werkt echt goed
ook heb ik de eindstoppen gemaakt met lijmpatronen
opvullen op een stukkie karton dus, zoals het hier op het forum ook beschreven word.

nu wil ik jullie dus waarschuwen voor deze manier
ik was vanavond een huls aan het proberen met een andere soort lijm
deze huls had een wanddikte van 1 cm en binnendiameter van 2 cm
deze heb ik gevuld met zo'n 18 gram flash kruit

toen ik het bovendeel vulde met lijm , dus om het lontje heen ( was extra ingetaped )
ging dit goed.
ik stond nog even met een maatje te praten en zag ik mijn ooghoek de lont ineens in de fik gaan.
Wat er daarna gebeurde was drama dus...
het ding ontplofte gewoon in huis
Dat maatje van me probeerde hem nog weg te gooien ofzo en gooide het de kant op waar ik heen rende
en ik heb hier 2 flinke wonden aan mijn pols en been aan over gehouden
denk van een stuk eindstop, het lijkt een beetje een paintbal wond alleen dan echt helemaal open.

Ik hoop dat jullie nog maar eens goed nadenken over hoe je eindstoppen maakt voor een knaller !!

Link to comment

Hallo, sorry hoor je bedoelingen zullen vast wel goed zijn, maar je geeft geeneens specificaties, is het door de lijm afgegaan ofzo, en waarom doe je 1 cm wanddikte als de totale knaller maar een diameter van 3 cm is?, vooral met flash totaal onnodig, als je het nou nog over BP ofzo had dan begreep ik het nog.

Ik wil niet de moraal ridder ofzo uit hangen, maar dit kon zoiezo in 3 verschillende topics ofzo;"Filmpjes", ongelukken, weet ik veel wat nog meer, maarja hoop dat je vriend niet gewond is... :angry:

Maarja ff terug op topic, je geeft geeneens specificaties, van de stof enz.

Als hij(je vriend :) ) een vlamgevoelige primairy maakt snap ik het nog, maar flash zoals je zegt kan ik echt niet begrijpen.

ik heb trouwens ontdekt Als je seconde lijm gebruikt op plakband, is er veel hitte ontwikkeling wat dus zowiezo een chemiesche reactie teweeg brengt, moet je maar eens kijken, seconde lijm+plakband.

Maarja hoor graag de speccificaties, en hoop dat het goed gaat met je vriend.


Lttrz

Link to comment

hey

specs gaat het toch niet om?
ik wou even vertellen wat de kracht ongeveer was van deze knaller
de wanddikte was een experiment.
ik heb gewoon flash uit belgisch vuurwerk gebruikt.
en deze in die huls gestopt
toen ik het kartonnetje aan de bovenkant erin lijmde samen met het lontje ging het goed, dit waren een paar druppels lijm, pas toen ik hem opvulde gebeurde die ongein

het lontje ( visco) ging gewoon aan, niet de flash!
terwijl we nu al zat van die knaller op deze manier gemaakt hadden

Link to comment

Tja iets heets met een lontje gaat niet samen. De hete lijm zal je poeders niet ontsteken. Daarom lijm ik altijd beide eindstoppen, en als de knaller helemaal klaar is, dan boor ik een gaatje door de huls en doe ik daar mijn lonte in. Door de huls dus, niet door 1 v.d. eindstoppen. Is handiger en veiliger.

Wel balen trouwens gast.

Link to comment

Misschien zat er KClO3 flash in dat vuurwerk dat je opengemaak hebt en dat het met het zwavel uit je lont (of ander vuurwerk met Zwavel) reageerde. Als je verschillende soorten vuurwerk hebt opengemaakt is dit dus niet slim om deze reden. Dan heb je kans dat vanzelf ontsteekt. Als dit niet zo was is het nogal vreemd dat het vanzelf ontstak.

Link to comment
specs gaat het toch niet om?

Juist wel, daaraan kan je wellicht zien wat er anders was als vorige keren, of wat een 'bekende' risicofactor zou zijn.
Heb je trouwens wel eens een goede druppel hotglue op je vingers gehad? Dan weet je hoe warm dit is en dat, als je maar genoeg op je lontje smeert, het niet echt raar is dat je lont kan ontbranden.

Ook snap ik niet waarom je hier een nieuw topic voor moet openen. Er bestaat al een topic over eindstoppen, één over ongelukken en één over knallers.
Verder is gewond zijn geen reden om geen Hoofdletters en punten te gebruiken.
Volgende keer warning!!
Gr33tZ
Link to comment
Tja iets heets met een lontje gaat niet samen. De hete lijm zal je poeders niet ontsteken. Daarom lijm ik altijd beide eindstoppen, en als de knaller helemaal klaar is, dan boor ik een gaatje door de huls en doe ik daar mijn lontje in. Door de huls dus, niet door 1 v.d. eindstoppen. Is handiger en veiliger.

Wel balen trouwens gast.

Dit is alles behalve veilig!!!
Wat denk je van de wrijving die er ontstaat door het boren?
Link to comment

ik had zelf uiteraard ook al bedacht dat iets heet niet goed samen zou gaan met een lontje
maar omdat deze methode hier op het forum stond vertrouwde ik het wel eigenlijk`

maar van te voren heb ik nog een lontje helemaal onder gespoten om te testen of het niet zou ontbranden
dat gebeurde toen ook niet en met de knallers daarna ook niet.

tot die van gisteren dus...
en ik had hem zelfs nog goed ingetaped dus er was geen direct contact met het lontje

ik ben me wel helemaal kapotgeschrokken, en dat terwijl ik dacht dat ik echt veilig bezig was..

U bent net gewaarschuwd punten en hoofdletters te gebruiken. Het negeren van de regels levert u dus nu een warning op!

Link to comment

In belgisch vuurwerk zit 9 van de 10 keer KClO3/S/Al flash. Dit kán spontaan aangaan als je het niet in zijn oorspronkelijke hulsje laat zitten.

Verder kan normale flash niet ontsteken door hitte van smeltlijm, en lontjes ook niet. Dus die lijm is altijd veilig.

Ik HEB dit getest! Een drupje lijm op een lont, op whistle, op flash (zwavelloos), en op buskruit. Geen van alle ging aan. Met mijn soldeerbout ook geen van alle. (400 graden)

Dus er moet wel een chemiche reactie opgetreden zijn. Als je alle details geeft (zoals waar de flash uit kwam en hoe je je lont monteerde) kunnen wij wel beredeneren wat het probleem was.

Link to comment

de lont was hetgene wat aanging, ik zag die branden, 2 sec daarna ontplofte die pas
ik had een stuk karton van een bierfiltje geknipt
deze sloot de huls precies af, hierin had ik een gaatje gemaakt
daardoor had ik het lontje gestoken.

om de lont zat normaal doorzichtig huishoudtape
die heb ik vervolgens met een klein dotje lijm vastgezet
daarnaa in de huls gestoken, ong 1.5 cm diep
met weer een klein dotje lijm vastgezet en daarna helemaal opgevuld
5 sec later vatte de lont vlam!
de lijm is niet in contact gekomen met de flash, dat kan ook niet anders was die meteen afgegaan en had ik die lont ook niet zien branden voor 2 sec.

het kruit kwam uit een nitraatmat trouwens

Link to comment
In belgisch vuurwerk zit 9 van de 10 keer KClO3/S/Al flash. Dit kán spontaan aangaan als je het niet in zijn oorspronkelijke hulsje laat zitten.

Verder kan normale flash niet ontsteken door hitte van smeltlijm, en lontjes ook niet. Dus die lijm is altijd veilig.

Ik HEB dit getest! Een drupje lijm op een lont, op whistle, op flash (zwavelloos), en op buskruit. Geen van alle ging aan. Met mijn soldeerbout ook geen van alle. (400 graden)

Dus er moet wel een chemische reactie opgetreden zijn. Als je alle details geeft (zoals waar de flash uit kwam en hoe je je lont monteerde) kunnen wij wel beredeneren wat het probleem was.

Dit is niet gehaald waar, het is 9 van de 10 keer KClO4/S/Al flash.
Je ziet nog maar zelden in commercieel vuurwerk wat flash bevat deze KClO3 mix.

En lont gaat niet aan door hete lijm van een lijmpistool.
Net zoals stijn heb ik deze dingen ook getest, en heb exact dezelfde resultaten.

Dus, het moet iets anders geweest zijn.
Link to comment
Naja, lont heeft wel meal erin zitten, ook zwavel. Dat is de reden dat ik sinds mijn (H3 Ongelukje) ook altijd een lont eerst in een NC-Laq badje doe, zodat hij dicht is, voor hij met KCL03 in aanraking komt.


Nu heb ik net de hele dag zitten denken over die post van je en je hebt gelijk, maar in comercieel vuurwerk zit bij flash vaak OOK een gewone visco lont die niet echt is behandeld verder volgens mij. En het lijkt me dat de makers van het vuurwerk wel enig verstand hebben van chemicalien dus zullen ze niet zomaar zwavel en chloraten bij elkaar doen :angry:
Link to comment
Het lijkt mij iedergeval zeer onwaarschijnlijk dat een lont ontbrand door hotglue. Die reactie tussen zwavel en een chloraat lijkt mij de meest voordehandliggende in dit geval.


Nee juist niet , want waar bevond zich de flash ? in de huls .
Waar brandde de lont ? precies , buiten de huls .
Lijkt mij dan toch heel logisch dat als het een reactie van een chloraat op zwavel was
dat het gewoon direct was geexplodeerd ? aangezien de lont en flash binnen in de
huls contact maakten . :angry:
Link to comment
Dit is niet gehaald waar, het is 9 van de 10 keer KClO4/S/Al flash.
Je ziet nog maar zelden in commercieel vuurwerk wat flash bevat deze KClO3 mix.


Heb je hier trouwens bronnen voor of het je het zelf welleens getest ?
Want ik laat al mn flash devices even aan de kant liggen als ik niet zkr weet of die flash gaat reageren met de zwavel uit de lont.
Link to comment
Heb je hier trouwens bronnen voor of het je het zelf welleens getest ?
Want ik laat al mn flash devices even aan de kant liggen als ik niet zkr weet of die flash gaat reageren met de zwavel uit de lont.

Als je KClO4 (dus: KaliumPERchloraat) gebruikt dan maakt het niet uit of er zwavel in de lont of in de compositie zit!

KClO3 + S is gevaarlijk (KClO3 + H2SO4 => HClO3 + KHSO4 en de HClO3 is zeer instabiel bij concentraties boven 30%) maar KClO4 daarintegen is zeer stabiel.

Dus zolang je geen KClO3 Flash (met zwavel) gebruikt, dan kan je opgelucht adem halen... (Dit geldt ook voor andere Compositie's)

Jurrrrr
Link to comment
Dus zolang je geen KClO3 Flash (met zwavel) gebruikt, dan kan je opgelucht adem halen... (Dit geldt ook voor andere Compositie's)

Jurrrrr


Ja ok dat begrijp ik, alleen helaas weet ik dus niet wat voor soort Flash het is :angry:
Ik kan het zelf niet maken en haal het daarom uit comercieel vuurwerk. Eigenlijk haal ik daar al mijn stoffen uit maar van sommige ben ik dus benieuwd wat er in zit.

Ik weet niet of dit in dit topic mag maar mischien weet er iemand in welk vuurwerk er KClO3 flash zit en in welke de KClO4 variant ?

Ik weet dat je whistlemix niet met buskruit mag mengen maar hoe zit dat met kruit uit wondertollen en morning glories enz. zitten daar chloraten in of juist zwavel? Ik heb wel gezocht wat er eigenlijk allemaal in zit maar nog nix gevonden.
Wie weet het ?
Link to comment

Als je je flash uit commercieel vuurwerk haalt is de kans heel erg klein dat er KClO3 in zit. Meestal wordt daar namelijk KClO4 in gebruikt omdat KClO3 veel instabieler is zoals al in de posts voor mij is vermeld. Je kan natuurlijk altijd een test doen met een kwart gram met een beetje zwavel erbij, als je er dan op slaat met een hamer en het ontbrand weet je dat je met de KClO3 variant te maken hebt. Testen flash met heel kleine hoeveelheden doen anders ben je de lul, want het is erg krachtig spul! Dus pas op!

ps. Oh, misschien past dit beter in het flash topic zie ik nu...

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...