Jump to content
PyroForum.nl

PO: Uiteenvaltijd van Tabletten


night hawk

Recommended Posts

HELP!! ;)

Ik moet een Po maken waarin we een opstelling moeten bedenken waarmee je de uiteenvaltijd van tabletten kunt bepalen. Deze moet sowieso deze 2 dingen kunnen doen:
Ga na op welke manier de temperatuur invloed heeft op de uiteenvaltijd.
Varieer ook met verschillende samenstellingen van de vloeistof waarin de tablet uiteenvalt.

Verdere eisen zijn de volgende:
Programma van eisen

Ga na aan welke eisen een proefopstelling voor het testen van de uiteenvaltijd moet voldoen. Met je proefopstelling moet je de uiteenvaltijd van bruistabletten kunnen bepalen, maar ook van gewone tabletten die niet bruisen. Bedenk ook de methode waarop je uiteenvaltijd kunt meten.
Maak het ontwerp zodanig dat de uiteenvaltijd bepaald kan worden bij verschillende temperaturen en verschillende samenstelling van het oplosmiddel. De materialen voor het apparaat of de opstelling moeten op je school aanwezig zijn. Houd er rekening mee dat de stagiaire van Saskia ook makkelijk met het apparaat moet kunnen werken.

De opstelling moet worden gemaakt met spullen op school.

Dus laat jullie creatieve hersens hier eens op los !

BVD ~ Night Hawk ~

P.S Ik heb de opdracht ff in een attachment gezet dus als je meer info wil kijk ff! :D

Opdracht.doc

Link to comment

Is dat nou zo moeilijk?

Men neme een aantal kleine bekerglaasjes of reageerbuizen en doe in allemaal een tablet. Neem een bruistablet een een niet bruisende tablet. Giet bij elke tablet een solvent. Een leuk lijstje zal zijn:

Water, Ethanol, Aceton, Ether, olie, hexaan.

Als je toestemming krijgt/onder supervisie: Azijnzuur anhydride, azijnzuur, zwavelzuur.

Neem per reageerbuis de tijd op en klaar.

Dat is wat ik begrijp van de opdracht.

[edit] Lol, temperatuur invloed vergeten... Nouja, je heb je antwoord al. Verder kon ik neit bepaald weten dat het drinkbaar moest zijn ;) Dan mindert je spectrum gewelding. [/edit]

Link to comment

Zie het commentaar van NG.
En doe dit met 5 verschillende oplosmiddelen, bij 5 verschillende temperaturen met 3-5 verschillende tabletten.
Mooi tabelletje van maken en gaan met dat verslag.
Zorg voor altijd dezelfde hoeveelheid oplosmiddel. (Ja er is een verschil tussen grammen, mililiters en mollen!) Verhit (of koel af) het oplosmiddel tot de juiste temp voordat je je tablet toevoegd. Denk er ook aan of je wil roeren of niet. Als je dat doet moet je namelijk bij elke bepaling even hard roeren. Nee, dat kan niet met de hand.
Gr33tZ

[edit] Damn, scholen van tegenwoordig. Opdracht van 5 regels, en nog fouten. ;)

paraceetamol

[/edit]
Link to comment

Hey Nitro,

De stoffen waarin de tabletten oplossen moeten drinkbaar kunnen zijn ( aangezien het vooral om aspirientjes e.d. gaat ;) ).

Toch Bedankt

Hey, T
Daar heb ik wat aan dankjewel man!

Geen probleem, graag gedaan. Wel zou ik graag je verslag zien als je klaar bent. Bij mij op school word deze proef ook nog wel eens gedaan. Leuk om eens te vergelijken. Gr33tZ

Ik zal het onthouden en het verslag posten/mailen!

Link to comment
  • 2 weeks later...

Nette en duidelijke tekeningen.
Wel veel spelfouten, vooral in het eerste stuk.
VEEL te uitgebreide werkwijze, Uitspoelen van het bekerglas vind ik ietwat overdreven. Maar is iig wel compleet.
Je eisentabel vind ik ook een beetje minimaal. Drie oplossingen per vraagstuk zou een hoop meer punten opleveren.

Maar verder wel een voldoende zou ik denken. Ziet er netjes uit, ik doe hem in mn archief. :angry:
Gr33tZ

Link to comment

Hey,

Ik heb de meeste spelfouten en vage zinnen er nog uitgehaald voordat ik hem inleverde dus dat zal wel goed komen :) .

Ook houd onze scheikunde lerares van uitgebreide werkwijzen en ze kickt op tekeningen :angry: dit heb ik vorig jaar ontdekt :D .

Maar bedankt voor de reacties!

Mzzl Night Hawk


>>>>> Het resultaat is inmiddels binnen het is een 9,1 geworden :P:D! <<<<<

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...