Jump to content
PyroForum.nl

Inspiratie nodig voor project


duupie

Recommended Posts

Hallo iedereen
Ik heb deze week een opdracht gekregen van mijn leerkracht om de komende maand een soort project te doen in kleine groepjes. Omdat mijn hobby toch pyrotechniek is, en ik mijn eindwerk hierover zal maken dacht ik meteen van de nood een deugd te maken en met begeleiding van een leerkracht en met een echt labo en de meest voor de hand liggende chemicaliën binnen mijn bereik een device of een bepaalde stof te maken die echt de moeite waard is en waaraan ik lang genoeg kan werken om een aanzienlijke quotering te behalen.

Er is echter 1 probleem:

Wat kan ik in godsnaam maken dat echt de moeite waard is en waarbij ik de mogelijkheden van en echt labo ten volle kan benutten en waarbij ik toch wel een poos bezig ben? Liefst zou ik iets doen dat niet te gevaarlijk is, je weet maar nooit.

Ik hoef helemaal geen recepten ofzo, enkel inspiratie en ideeen. Voor de rest is er nog steeds google ;) .

duupie

Link to comment

HE's zijn volgens mij verboden op scholen zonder licentie daarvoor. En ik neem aan dat die school er niet een heeft. Je zou NC kunnen maken of je TOA en docent heel lief aankijken en ze een uitgebrereid handelingsverslag geven voor een nitratie van een alcohol of een aromaat. Verder weet ik niet echt iets waar je redelijk lang mee bezig bent.

Link to comment

Ik denk dat je het over pyrotechniek wil houden, maar als je dat niet wil...
En je heb toch alle chems tot je beschiking.

Waarom geen HMX, daar ben je wel een tijdje zoet mee, maar ik weet niet of je leraar het nou wel zo goed zou vinden om HE's te maken.


Lttrz

Link to comment

HE's zijn STRENG verboden. En zal dus nooit mogen. Al mag het wel speelt je leraar met (minimaal) zn baan.

Een meerdere kleuren star maken Lijkt me een uitgebreid projectje. Verschillende compo's maken, sterren rollen en afschieten in een shell. Verder is het maken van een vuurpijl ook genoeg, maar dan moet je vooral alle Natuur- en scheikundige theorie erop loslaten. Gas uitstoot, druk, vluchtbaan, verschillende proppellants. Is heel wat uurtjes werk bij elkaar, en betrekkelijk veilig te doen.

Gr33tZ

Link to comment

Ik vind GK's en T's advies het beste, gewoon iets simpel (of iets moeilijker maar niet overdreven) maken i.p.v. iets groots en spectaculair is goed genoeg als je er echt de hele wirwar van scheikunde en natuurkunde erbij pakt. Zo herinner ik nog het topic op chemixtry van die jongen die de kracht van flash en BP wou vergelijken ofzoiets. Hij had er werk van gemaakt en het resultaat was er hoor. ;)

Link to comment
  • 5 weeks later...

Ik heb nu een tijdje stilgelegen, dat projectje dat de leerkracht ons opgegeven had werd uiteindelijk afgelast wegens ziekte etc... maar nu heb ik meteen ook inspiratie om mijn eindwerk te maken :)

Een combinatie van gamekeeper's voorstel en dat van tyneman lijkt me de beste oplossing. Ik zal eerst nog alles moeten voorstellen aan de leerkracht inzake veiligheid, verzekering en haalbaarheid maar dit is ongeveer wat ik in gedachten had:

Een vuurpijl maken waarop ik alle natuur en scheikundige theorie loslaat (gas uitstoot, druk, vluchtbaan, verschillende propellants en kwaliteit van de mengsels dmv kogelmolen die er aan komt)

Dit alles kunnen we ook nog bestuderen met HD camera's en zelfs met warmtecamera's.

Binnenkort meer hierover. :angry:

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...