Jump to content
PyroForum.nl

Mijn Mooie Raket


Recommended Posts

Beste mensen,

Ik ben de laatste dagen bezig geweest met het bouwen van een raket. Er zit 650g aan mix in.
Dit zijn de eigenschappen v.d. raket:

-------------------------------------------------------------------------

Casing:
Lengte huls = 27 cm
ID huls = 5 cm
Wand dikte = 2mm
Tape laag = 2mm

Eindstoppen:
Dikte = 12mm
Materiaal = Hout
Vastgemaakt met: Hete lijm en Huls eroverheen gevouwen + Lijm.

Core:
Lengte core = 9cm
ID core = 8mm
Vorm core = Cilinder

Het mengsel
KNO3…… 6
Suiker……. 4
Fe2O3…….5%
S…………..1%
Alles Ge ball-milled, en daarna gesmolten.
Totaal 650g aan mix in de raket.

Ontsteking:
Visco fuse, met een rietje met Bp en beetje Mg (1.5gtot) voor ontsteking achterin de core.

-------------------------------------------

Foto's :









Foto van achterkant.
















Filmpjes komt vanavond.
Groetjes, Yellowcard B)

Link to comment

Wow, het ziet er prachtig uit Yellowcard!
650 gram ;)
Waarvan is de huls gemaakt??
Zit er ook nog een houtenstok aan , want dit zou anders wel erg gevaarlijk worden...

Hopelijk wordt het geen CATO :P
En ik wacht al op het filmpje B)

Jurrrrr

PS: Wel goed filmen , hè LOL

EDIT: Stijntje was me voor.

Link to comment

Kijk nu nog maar eens. Ik zet hem op een skateboard, om een beetje de kracht enzo te kunnen testen. Ik ga niet gelijk, mijn 1e raket, de lucht in schieten. Eerst een soort ''test'' op de grond, maar dan wel leuk op een skate board ;)

Ik heb niet de meetapparatuur om de kracht van zo'n raket te meten, dus dan maar zo.

Over hoe ik mijn 2e raket de lucht in ga krijgen moet ik inderdaad nog even over nadenken. Een hele lange stok B) !

Link to comment
Guest C2CuF6O6S2
En dat 5cm core genoeg is?
Daarna brandt de motor langzaam op, ik weet niet of dat nog genoeg kracht geeft...


Ik weet het niet zeker hoor maar mijn teorie is:
Dat 5cm lange core blijft ontstaan omdat het bovenste punt (einde van de core) en de onderte punt (begin van de core) even snel branden. ;)

Klopt dit?? B)
Link to comment

Nou ik moet zeggen, wel behoorlijk lang hoor ! Totaal ongeveer denk ik 4 uur.
Het meeste werk waren de houten pucks maken, en het smelten was ook er veel werk. Dit had ik in 3 batches gedaan.
Ook veel denkwerk, en oplossingen voor problemen vinden, maarja dit doe je op school tijdens de les B) .



@ mr. Stijntje, 5cm core ? Hij is 9cm lang. Staat toch ook in de eigenschappenlijst ?

Link to comment
Niet als ie over een regelmatigheid heen rijdt B)
Onregelmatigheid bedoel je zeker.. ;)

Maar dit is inderdaad wel tricky Yellowcard!
Een skateboard rijdt nooit recht.
Ik zou sowiso de motor aan de voorkant monteren, zodat daar het aanvangspunt van de kracht ligt, want anders gaat hij echt zeker spinnen.
(Dus zodat de motor het board van voren trekt ipv van achter duwt, dan gaat hij waarschijnlijk soepeler over kiezels ed heen, en heb je ook een kleinere kans op een afwijking.)
Zo schroeit hij je skateboard wel misschien, maar als je hem toch al lanceert zal dat geen probleem zijn he.. :P
Link to comment

In principe rijdt het skateboard rechtuit. Met zo'n heftige raket en waarschijnlijk een behoorlijke snelheid zal het wel wat minder zijn denk ik. Maar er zit ook nog een ''vin'' op.

En hij is afgestoken.
Maar hij ging fout B) . Ik heb nog niet gekeken, ik ga morgen als het licht is even kijken naar de restanten. Maar ik heb een vermoeden van wat er is gebeurt: Volgens mij is de raket in het midden doorgebrand, waardoor er 2 stukken waren die elk een kant opvlogen.
Erg jammer. Ik weet als wat ik beter moet doen bij de volgende raket.
1) Dikkere casing
2) Kortere core.

Of, het mengsel niet smelten waardoor hij wat minder heftig brand. Is trouwens ook makkelijker en sneller.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...