Nitroglycerin Posted November 27, 2006 Share Posted November 27, 2006 Op dezelfde manier als Sobrero. Over een weerstand. Link to comment
jurrrrr Posted November 27, 2006 Share Posted November 27, 2006 Hier snap ik niet veel van... Kan iemand het me goed (lees: uitgebreid) uitleggen? Jurrrrr Link to comment
knakworst Posted November 27, 2006 Share Posted November 27, 2006 Ik heb een schemaatje gemaakt. Alleen weet ik nog niet welke condensator moet gebruiken en wat voor een weerstand. Link to comment
miech Posted December 3, 2006 Share Posted December 3, 2006 Een bij voorkeur elektrolytische condensator met een maximaal voltage van minimaal de spanning die je erop gaat zetten. De capaciteit hangt een beetje af van de weerstand in je ontstekingsdraad (lengte en dikte etc.), maar met 500 uF zit je meestal wel goed. Wat betreft de weerstand, je moet er een nemen die bestand is tegen het vermogen wat er door zal gaan. Dat kun je uitrekenen aan de hand van het te gebruiken voltage, en de weerstandswaarde van de weerstand. Bij bijvoorbeeld 350 Volt en 1000 Ohm moet je weerstand een stroom van 3,5 Ampère doorstaan, en dus 1225 Watt aankunnen. Ik zou bij 350V een weerstand van minimaal een MOhm nemen, maar dat moet je zelf weten. Nog even ter aanvulling: Wet van Ohm R(Ohm) = U(Volt) / I(Ampère) Vermogen P(Watt) = U(Volt) * I(Ampère)Condensator op Wikipedia Edit: Met opladen over een weerstand bedoelt men een weerstand parallel neem ik aan? In serie moet je het een beetje anders doen. Link to comment
Nitroglycerin Posted December 3, 2006 Share Posted December 3, 2006 Een Megaohm? Lijkt met niet nodig. Ik gebruik nu een kiloohm, en alles gaat perfect. Link to comment
freakyman Posted December 4, 2006 Share Posted December 4, 2006 Als je een gewoone en een hele snelle ontsteking wilt, moet je buskruit maken. Maar nadat je buskruit klaar is moet je het even nat(vochtig) maken. Nadat het gedroogs is brand het buskruit gelijk. En dat gaat heel snel. Daarmee bedoel ik dat je een soort ''lont''(weggetje van buskruit tot aan bijv. je eigen bom) kunt maken met buskruit. Zie volgende post. Link to comment
Treelover Posted December 4, 2006 Share Posted December 4, 2006 Nou moet je jezelf even 2 vragen stellen: 1. Heeft het door jou beschreven principe ook maar íets met electriciteit te maken (waar het in dit topic over gaat)? 2. Wat heb je aan een snelle onsteking? Beter ga je gewoon voor blackmatch (is ook een stuk stabieler qua brandsnelheid). Link to comment
freakyman Posted December 4, 2006 Share Posted December 4, 2006 Sorry, ik moest er nog bij zetten dat je het ook in een dunne rubberen kabel kunt vullen met als in het midden een koperen draad en dan verbinden met elektriciteit. En de snelle ontsteking is ervoor bedoelt als je niet lang wilt wachten. Twee maal onzinnig en offtopic posten. Warned. T. Link to comment
Toyd Posted December 10, 2006 Share Posted December 10, 2006 hou eens bij hoelang het duurt voordat een sigaret bij een bepaald punt komt. Steek nu een sigaret aan en leg de lont op een bepaalde plek op de sigaret. heel makkelijk. :wink: maar als je nou aan het eind een beetje van de sigaret wat lucifers aan steekt komt er een STEEKVLAM en die zorgt ervoor dat ie aan gaat dat duurt ongeveer... 10 min en dan ben je wel ver weg En dit slaat op? IK zie dit als postwhoren en misbruik van smileys. Het voegt niets toe aan dit topic, behalve het bewijs dat sommige k3wls van steekvlammen houden. Warned. T. Link to comment
maxy Posted January 1, 2007 Share Posted January 1, 2007 Een tijdje geleden hebben we met een vriend een keurig bakje met 3 schakelaartjes en wat rode en groene led's gemaakt. De aansluitingen zijn RCA audio pluggen, ik heb geen idee of die daar goed voor zijn maar ik had die toevallig nog liggen. Aan die pluggen hang ik een coax kabel van ongeveer 10 meter. met aan het uiteinde 2 krokodillenklemmen daartussen sluit ik een heel fijn koperdraadje rond een groen lontje van een bommetje gewonden. Dat londje onsteekt dan wat mengsel die dan uiteindelijk de device ontsteekt. Het lukt ook om flash aan te steeken met dit systeem. (daar heb ik mijn broer eens goed mee laten schrikken ) Alles wordt gevoed door een boormachine batterij van 18 volt Ik gebruik die omdat ze redelijk veel ampéres kan leveren en de Cu-draad heel snel smelt. Je kunt ook niet echt van kortsluiting spreken omdat het koperdraadje zéér dun is, en de coax kabel zelf een zekere weerstand heeft. Weet iemand dit systeem te verbeteren? Enig (positief) commentaar is ook welkom Max Link to comment
miech Posted January 2, 2007 Share Posted January 2, 2007 Dat klinkt een beetje als het systeem wat ik ook heb ontworpen (zie mijn post ergens daarboven). Ik zou de aansluiting van de kabel vervangen door twee klemmetjes, zodat je niet altijd een RCA (cinch) aansluiting op de ontstekingsdraad nodig hebt. Verder zou ik ook geen coax kabel gebruiken, maar goedkoop luidspreker of elektriciteitsdraad. Verder is het een goed idee om geïsoleerde krokodillenbekjes te gebruiken (met zachte plastic huls erom, in diverse kleuren te verkrijgen), en het aarden van je apparaat is aan te bevelen. (Bij mijn meest recente ontwerp is de - pool van de accu op een aarddraad aangesloten, zodat alleen interne kortsluiting voor storing kan zorgen. Dat is handig als je met HE's werkt, omdat je dan een behoorlijke betrouwbaarheid moet hebben.) Tot slot zou ik een constantaan of NiCr draadje gebruiken voor de ontsteking, maar dat heeft vooral te maken met persoonlijke voorkeur. Link to comment
maxy Posted January 5, 2007 Share Posted January 5, 2007 Ik ben helemaal nog niet bezig met HE's. Dat wordt voor later. Ik test het nuj voorlopig op rotjes e.d. Cr-Ni vindt ik maar niet, mijn leerkracht fysica van mijn vorige school had er een hele hoop liggen voor proeven in het labo. Ik ben gaan kijken maar hij geeft er voorlopig geen les meer . En het toestel is niet geaard. Dit word denk ik moeilijk omdat het toestel vooral buiten word gebruikt, als ik het binnen gebruik wordt de batterij vervangen door een omgebouwde pc-voeding. De coax kabel is nog een restje van mijn pa (hij had een tijdje geleden kabel tot boven gelegt) Alles was heel goedkoop, zoveel mogelijk spullen gebruiken die ik al liggen had. Het enige dat ik betaald had was het bakje zelf en de schakelaartjes Greets, Max Link to comment
Nicklorion Posted January 24, 2007 Share Posted January 24, 2007 Okeej ik zie dat jullie flink aan het brainstormen zijn geweest om een remote detonator te maken. aantal goede dingen zitten er tussen draadloze Deurbel is de beste combinatie wat ook goed mogelijk is: echter niet draadloos maar heel functioneel: dit is waar ik als klein jongetje mee ben begonnen 1x Glas Diodes, van of onder de 3.3V 2x 9V blokbatt maak een parallel schakeling tussen de batt's | 0 < Diode | (-) --------------------------/(+) ---------------------------\ Omdat deze diode laag spanning is en jij 9V met dubbele Amperage door de blokbattery parallel te schakelen, zal deze binnen gelijk verbranden omdat deze van glas zijn komt er een behoorlijke hitte vanaf waarmee je zwavel of zelfs buskruit mee kunt ontsteken. ik zal een mooie schema opstellen over hoe een draadloze ontsteking te maken. Link to comment
yellowcard Posted January 24, 2007 Author Share Posted January 24, 2007 Ik heb nog een electrische draadloze deurbel liggen ! Het is me nooit gelukt om er een goede ontsteker van te maken, vanwege het te lage voltage en ampere van de slechts 2 batterijen die er in zitten. Dus als iemand nog tips heeft, hoor ik het graag Probleem is alleen dat je er niet zomaar wat dikke batterijen tussen kunt koppelen, want dan gaat er veel te veel stroom door het hele systeem heen dan dan doet 'ie helemaal niet meer, en daar heb ik nog niks op kunnen verzinnen :( Link to comment
Nicklorion Posted January 24, 2007 Share Posted January 24, 2007 klopt, idd maar wat doet een draadloze deurbel hij schakelt een cirquit, en in het geschakelde cirquit kun je makkelijk een extra power module plaatsen nogmaals ik zal een doorsnee draadloze deurbel opzoeken en daar een tutorial over maken =) tis vrij eenvoudig greets Link to comment
miech Posted January 24, 2007 Share Posted January 24, 2007 Deze post is nu nutteloos omdat Nicklorion sneller andwoordde dan ik, en mag derhalve als niet geplaatst beschouwd worden. (of natuurlijk gewoon verwijderd worden) Link to comment
Nicklorion Posted January 24, 2007 Share Posted January 24, 2007 Dat is precies wat ik bedoel idd, echter combi Diode en 9V blok is echt voldoende als ontsteker voor bv zwavel en buskruid, en met een beetje wax is het zelfs waterproof. Link to comment
mr.stijntje Posted January 24, 2007 Share Posted January 24, 2007 Probleem is alleen dat je er niet zomaar wat dikke batterijen tussen kunt koppelen, want dan gaat er veel te veel stroom door het hele systeem heen dan dan doet 'ie helemaal niet meer Kan ik hieruit opmaken dat je er maar een flink voltage doorgepompt hebt? Dan is nu namelijk je hele systeempje hoogst waarschijnlijk kapot. Als hij geen zekering heeft. Link to comment
yellowcard Posted January 24, 2007 Author Share Posted January 24, 2007 Nou hier komt 'ie, ik heb er dus 2 . 2 identieke expemplaren. Nu heb ik dus de 1e, tja, gesloopt, en nu wil ik dus even zekerheid met wat ik ga doen voor ik aan de 2e begin. Ik wacht die 'tutorial' anders wel af. Maar die 1e deurbel van me doet het dus niet meer. Die 2e is nog niets mee gedaan, maar ik wil eerst een goed plan hebben voordat ik daar mee aan de slag ga. Link to comment
bastieboy Posted January 24, 2007 Share Posted January 24, 2007 Ik ben van plan om dit vooral voor HE te gebruiken agz ik vuurwerk meestal wel met de hand aan durf te steken. Agz ik zeer waarschijnlijk altijd met de auto naar mijn detonatieplek zal moeten leek het mij wel een idee om een elektrishe ontsteking te maken van een sigarettenaansteker (voor in het "mobiel oplaad ding" in de auto zeg maar) of eventueel een oplader voor een mobiele telefoon. Heeft iemand hier ideeën voor? Het lijk mij nml dat als je gewoon een goedkope lader koopt en stript je er een lange draad aan vast kan maken en het einde een stukje constantaandraad en dan maar de auto starten... En nog een domme vraag over stroom opzich: maakt het wat uit hoe lang je je draad maakt? Dus dat je tussen je constantaan en de auto een meter of 20 hebt? Alvast bedankt. Link to comment
mr.stijntje Posted January 25, 2007 Share Posted January 25, 2007 Dat laatste maakt niet bar veel uit, mits je stroom maar groot genoeg is, en je kabel geen hoge weerstand heeft. Gebruik dus geen kabel voor netspanning, maar liever speakerkabel of zo. Over dat eerste, je sigarettenaansteker gaat toch al aan als je het contact aanzet? Of denk ik nu verkeerd? :( Link to comment
naftakraker Posted January 25, 2007 Share Posted January 25, 2007 De weerstand neemt toe als je hem langer maakt idd, maar als jij je motor start en daar op de een of andere manier een stuk draad aan hebt weten te koppelen zou dit met 20m niet heel veel moeten uit maken. Er is genoeg stroom om je HE mee aan te krijgen. En 20m lijkt me niet te veel voorals er iets mis gaat en je je auto wil blijven gebruiken :( Link to comment
bastieboy Posted January 26, 2007 Share Posted January 26, 2007 Ok bedankt. Ik heb echt nog méters daad liggen dus dat komt wel goded, gisteren heb ik een lader omgebouwd en vandaag gaan we kijken of er een weerstandje mee door te branden is. Als dat niet lukt misschien een kabel direct vanaf de accu van de auto . grtz @ mr. Stijntje: dat verschilt per auto, bij ons moet je de auto starten . Link to comment
Nicklorion Posted January 30, 2007 Share Posted January 30, 2007 Let op er zat een fout in de schema! Schema is aangepast dit is de correcte! Nicklorion Hoi allemaal, Ik had beloofd een remote ontsteking te posten, helaas heb ik hier nog niet de tijd voor gehad. Wel heb ik een oud schema gevonden die ik altijd heb gebruikt om mijn pyro creaties te ontsteken. Bij deze: P1 is een regelbaar weerstand waarmee de tijd is in te stellen, van 2 sec tot 2 min. Mocht je dit maken, zorg ervoor dat je het eerst test met een lampje of ledje. Dat je zeker weet dat de tijd klopt alvorens dit aan je explosief te koppelen, stel je voor hij staat op 2sec?! Let op er zat een fout in de schema! Schema is aangepast dit is de correcte! Nicklorion Benodigheden: R1, R2 = 10 kΩ R3 = 100 Ω P1 = 500 kΩ C1 = 220 µF/16 V Re1 = relais T1, T2 = BC 547B S1 = druktoets, maakcontact Begroting: ongeveer 2 € Om het cirquit compleet je maken gebruik je een Diode gecoat met BP gemend door NC-lak. Foto's spreken voor zich denk ik. Om het werkend te zien zie: https://pyroforum.nl/index.php?showtopic=1879 Veel succes Link to comment
LupUS Posted February 6, 2007 Share Posted February 6, 2007 Ah leuk! Was die schakeling al een keer tegengekomen op cirquitsonline, maar toen met een led erin. Heb hem net even nagebouwd ( zie foto's ) . timer.avi Het enige verschil met de jouwe is dat ik mijne van 1 tot 25 seconden kan instellen ipv 2 sec tot 2 minuten. Als je even de laadtijd van de condensator uitrekent met T=R*C kom je wel uit op die theoretische tijd, maar door de kleine weerstand van r3 zal je transistortje al schakelen bij ongeveer de helft van die tijd. Hoe zit dit bij jou?? Ben geen held met electrotechniek maar zal straks proberen om de berekeningen aan deze post toe te voegen. Ik zou zelf zeggen : Vergroot R3 met een EXTRA weerstand naar 5k , verklein R2 van 10 K naar de helft. ps. in het filmpje stond de tijd ingesteld op 5 seconden, en dat klopt ook wel aardig. Dit lijkt me een heel handige schakeling om kleine ladingen te detoneren ( als je de werking van je schakeling kan waarborgen ). Link to comment
Recommended Posts