Jump to content
PyroForum.nl

Chloraat dmv electrolyse


dennisman

Recommended Posts

De cel heb ik er al lang afgehaald, direct na het fotograferen al.

Ik heb net de cel uitgezet en Lo-salt toe gevoegt er ontstonden meteen schilferachtige kristallen, KClO3 dus gaan we maar even vanuit :) , dit heb ik afgefiltreerd, er zat alleen ijzer(III)oxide vervuiling in nu ben ik zo stom geweest meteen Lo-salt toe te voegen en dan pas te filtreren..... grofweg is de yield maar 20g ofzo :) .

Moet ik het elektrolyt nog laten koken en deze in de vriezer zetten om de rest er uit te krijgen?

Ik heb dikkere draden gehaald (4kwadraat dik) hopelijk krijg ik hier een grotere stroom door mijn cel en minder warmte.
Ik denk dat ik hierna een keer met lo-salt begin. Hoeveel kan je de eficienty omhoog krijgen als je af en toe HCl toevoegt?

Edited by pyrobass
Link to comment
  • Replies 669
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Goed te horen dat het alleen voor de foto was.
Het zou lullig zijn als je thuis kwam en blijkt de je transformator is gaan zwemmen :)

Het lijkt me heel sterk dat je veel KClO3 zal hebben binnen zo'n korte tijd.
Met grafiet op jou genoemde stroomsterkte moet ik een week wachten (celinhoud iets van 1.7L) bij 45 graden.

Ik zou zeker eerste keer draaien met KCl of Lo-salt omdat je dan direct neerslag kan zien en je een indicatie krijgt van wat je cel doet.
Na een week heb ik veel neerslag.

Edited by HEman
Link to comment
Het lijkt me heel sterk dat je veel KClO3 zal hebben binnen zo'n korte tijd.
Met grafiet op jou genoemde stroomsterkte moet ik een week wachten (celinhoud iets van 1.7L) bij 45 graden.


Ik heb maar een halve liter, en een MMO anode heeft wel eventjes wat meer opp dan die grafiet anodes.

Ik zit er over te denken om een deel van het elektrolyt her te gebruiken, een hogere effincienty zou wel leuk zijn :) Edited by pyrobass
Link to comment
1000 watt kan nog makkelijk , zo veel is dat niet


1000 watt is wel 1000 J/s erg veel energie dus, ik zou er niet mee durven te spelen....
Je standaart ATX voedinkje levert gemiddeld al 30A bij 5v, dit is al veel energie(P=U*I, 30*5=150w).

En dan te bedenken dat 60mA door je hart genoeg is om je te doden...

Hoe wou je zo veel elektrische energie onder controle houden...? de geproduceerde hitte zal gigantisch zijn, je mag dan wel sterke componenten in huis halen wil je zoiets ombouwen.

Bovendien zie ik dat het hier om een lasaparaat gaat, de mijne levert AC en je moet DC hebben...

Ik heb mijn KClO3 laten drogen op de verwarming, daarna even wat met poedersuiker gemengt, het brandt aardig goed..

17_03_08_1915.3gp

De kwaliteit zuigt zoals gewoonlijk. Edited by pyrobass
Link to comment

1000 W is wel leuk, kan hij ons allemaal van chloraat voorzien.

Met een energieverbruik van 24kW per dag zal je wel gaan opvallen denk ik :)
Als ze een infrarood foto van je huis gaan nemen zien ze je chloraatcel staan.

Ook een leuke manier om je chloraat te testen:
BEETJE chloraat op een bankschroef, beetje zwavel erop en lichtjes mengen.
Hamer erop en zie hier waarom je zwavel en chloraat niet moet mengen.

Ik laat chloraat goed drogen in een electrische oven. Steeds ff oproeren, fijn malen, verder drogen.
Als chloraat niet goed "werkt" heb je waarschijnlijk nog teveel chloride door je chloraat.
btw, chloraat brand beter in combinatie met schelak. Poedersuiker bevat ook vaak vocht.

Edited by HEman
Link to comment
1000 W is wel leuk, kan hij ons allemaal van chloraat voorzien.

Met een energieverbruik van 24kW per dag zal je wel gaan opvallen denk ik :)
Als ze een infrarood foto van je huis gaan nemen zien ze je chloraatcel staan.


Met 24kw per dag red je het nog niet eens je moet de verliezen van de transformator ect. er ook nog eff bij rekenen.
Maar een keer de cel laten draaien en je bent voorlopig ook ruim voorzien van Per/Chloraat.
Link to comment

Als mijn cel 1 kilowatt aan electrisch vermogen uit het net opneemt, dan kun je na één uur zeggen dat je één KW per uur hebt verbruikt, 1 kw/h dus . Na 24 uur 24 kw/h

Veel is dat niet. Vergelijk het met een straal kachel ,die als snel 2000 a 3000 watt aan vermogen opnemen . Ik heb zo'n ding vaak aan gehad ,en echt geen infrarood scans gehad .

Nog wat stroomvreters in huis : - zonnebank
- warmte element wasmachine ( 3000 watt !)
- electrische kookplaten

kortom 1000 watt verbruiken levert geen enkel risico, ook niet als dat 2 weken achter elkaar door is.

Link to comment

door m'n huidige cel loopt 30 tot 35 ampère , door 2 liter electrolyt . Zonder koeling zou dat te veel zijn ,dan gaat het koken. Ik heb om die reden dan ook aluminium koelprofielen op m'n cel zitten.

rendabeler zou zijn om meer electrolyt te pakken.

De omzetting van chloraat naar perchloraat is overigens een minder vervelend proces omdat er daarbij maar weinig corrosieve gassen vrijkomen .

Als er iemand nog natriumchloraat in de vorm van onkruidverdelger heeft liggen laat het ff weten

Link to comment
Als mijn cel 1 kilowatt aan electrisch vermogen uit het net opneemt, dan kun je na één uur zeggen dat je één KW per uur hebt verbruikt, 1 kw/h dus . Na 24 uur 24 kw/h


Reken je dan zeg maar 5V maal 200amp=1000 watt plus het verlies van je voeding een tiental% word het toch wel wat meer dan 1kw/h per uur.
Link to comment
Reken je dan zeg maar 5V maal 200amp=1000 watt plus het verlies van je voeding een tiental% word het toch wel wat meer dan 1kw/h per uur.


Daarom ook spreek ik over het uit het net opgenomen vermogen, daar zitten de verliezen al in .

Er zal dus ook geen 200 ampère lopen door de cel Edited by Atmosphere1
Link to comment

Mijne heren.

Ik heb een week na de 1e keer draaien niks meer aan mijn cel gedaan, omdat ik vanmorgen eens een keertje niet hoefde te werken heb ik nog even flink aan mijn cel geknutselt.



Ik heb tussen de rotzooi van mijn moeder een andere vaas gevonden zoéén als denisman, de dikkere draden heb ik weer vervangen door iets dunnere, hij trok namelijk te veel Ampères van de voeding waardoor de kortsluitbeveiliging de voeding uitschakelde.



Ook heb ik het zaakje beter dicht gesealt er is nu absoluut geen chloor te ruiken, de elektrodenhouder past naadloos op de vaas, een dun laagje water vormt een gasdichte verbinding (als water in een microscooppreparaat), de elektrondenhouder word ook nog geklemt met elastiekjes. Een beetje een provosorische oplossing maar het werkt perfect. Het gas leidt ik door een kolf met geconcentreerde NaOH oplossing.



de cel staat nu boven een magneetroerder waardoor het chloorgas beter oplost daardoor hoop ik een hogere efficienty te bereiken. De temperatuur is nu 45 graden.

Overgens ben ik gegonnen met een nieuw elektrolyt.
Opmerkingen, brand maar los :)

Edited by pyrobass
Link to comment
  • 4 weeks later...

omdat ik ongeveer een uur na mijn vorige post alweer problemen met mijn oude voeding kreeg heb ik hem uitgezet, toen ik de voeding weer aan de praat dacht gekregen te hebben, stopte ik de stekker in het stopcontact en boem, daar sprong een elco....

nu ben ik weer opnieuw begonnen, ik heb een andere voeding. er loopt nu zo'n 5A door de cel, niet echt heel veel :)

Edited by pyrobass
Link to comment

Dat was ik ook net van plan :) Ik wil ook gaan experimenteren met pH controle alleen heb ik ondervonden dat universeel-indicator direct wegbleekt, zal FFT werken? of verbleekt dit ook meteen? Verder heb ik de cel geïsoleert, de temperatuur van de cel is nu 80 *C :) hopelijk schroeft dat de efficienty wat omhoog.

Link to comment

Toen ik net beneden ging kijken lag er al een mooi laagje van een centimeter of 3 aan kaliumchloraat kristallen, ik denk dat ik hem nog een halve week aan laat staan de voeding trekt het gemakkelijk.

Ik heb de isolatie weggehaald hij blijft nu mooi hangen op 60*C niet te hoge temp? Of nog steeds?

Edited by pyrobass
Link to comment

Volgens de dingen die ik erover gelezen heb schijnt het een mooie temperatuur te zijn.
Waarbij de efficientie iniedergeval zo'n beetje optimaal is ,heeft ondere andere te maken met oplosbaarheid en geleiding.

Edited by User1
Link to comment

Nadat de cel iets meer dan 28 uur gelopen heeft, heb ik een yield van ruim 100g ruwe kaliumchloraat, het gaat dus een stuk beter met hogere temperatuur. Helaas zit er wat vervuiling van de RVS kathode in het elektrolyt vandaar dat de kaliumchloraat een bruin/grijs kleurtje heeft, misschien dat ik binnenkort eens opzoek ga naar een Ti kathode.



Misschien dat ik de ruwe KClO3 een keer laat herkristaliseren.

Ja inderdaat, als bij mij de cel koud is loopt er 5,8A en als de cel op temperatuur is zo'n 6,5A, en volgens mij verloopt de reactie met de hypochloriet-ionen tot chloraat ionen ook een stuk sneller als de temp hoger is...

Edited by pyrobass
Link to comment

In de theorie zal het zo zijn dat des te hoger de temperatuur ligt des te sneller en effiecienter de reactie zal verlopen. Bij een hogere temp is het water ook geleidender.
Daarbij ga je het balans verschuiven.

Echter in de praktijk zul je niet hoger moeten gaan dan 65 a 70 graden.
Ook omdat het water natuurlijk als een gek gaat verdampen.
Misschien is het een tof idee om een reflux opstelling bovenop je cel te zetten met een pomp en een bak water.
Dan heb je nauwelijks/geen volume contractie meer en kun je de cel zonder toezicht laten draaien, daarbij koelt de cel zichzelf doordat de condens terug in het reactievat loopt.

Waarom zou je niet voor looddioxide gaan? die dingen kun je vinden in een "volledig opgeladen" zwavelzuur accu.

Trouwens gebruik je KCL ?
Het is namelijk verreweg beter om NaCl te gebruiken wat dan natriumchloraat vormt. Vervolgens laat je dat neerslaan met KCl, Het zal resulteren in een verreweg zuiverder product en zoals we allemaal weten laat natriumchloraat zich veel makkelijker vormen dan kaliumchloraat.
Btw dit is allemaal op internet te vinden.



grtz

Edited by User1
Link to comment

Ik heb de theorie op internet tot in den treure doorgenomen.

En ja ik weet dat het gebruik van NaCl beter is.
Ik gebruik Lo-salt zo blijft er een deel natriumchloraat in het elektrolyt zitten, tijdens mijn volgende run laat ik alles omzetten in chloraat, op een gegeven moment zitten er geen K+ ionen meer in de oplossing dus zal de rest van de chloraat-ionen in oplossing blijven. Als alles is omgezet laat ik het neerslaan met pure KCl.

De temp blijft nu netjes rond de 60 *C zonder te koelen, dus daar ben ik best tevreden over. Bij mij condenceert het verdampte water weer, ik heb een streepje gezet bij het waterpijl, het was na 24 uur nog geen 3mm gezakt.

Edited by pyrobass
Link to comment
  • 2 months later...

Een tijd geleden hebben we het een keer gehad over een Mangaandioxide anode. Nou heb ik laatst een prototype(Mangaandioxide gecoat op een Ti staaf) gemaakt en die werkte prima, dus vorigeweek een grotere plaat gecoat van 6 bij 30cm.De hele week laten draaien en een grote hoeveelheid KClO3 gemaakt zonder ook maar enige vorm van aantasting van de anode.

Dit is voor de mensen die niet aan KClO3 kunnen komen een uitkomst zeer makelijk te maken en doet totaal niet onder voor een (echte)MMO anode.
Als er mensen meer van willen weten hoe je ze maakt wil ik het wel netjes met foto's enz posten.

Hij gaat morgen proberen Perchloraat te maken KClO3 ging fantastisch Laten we het hopen dat het lukt.

Edited by dennisman
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...