Jump to content
PyroForum.nl

Chemische opstellingen,destillatie,extractie,...


SPIDER

Recommended Posts

Ik was aan het denken over enkele opstellingen, ik dacht hierbij direct aan het forum. Aangezien bij opstellingen meestal wel een deel improvisatie komt kijken en hier niet altijd evenveel info over te vinden is vond ik het misschien toch wel belangerijk een topic rond chemische opstellingen te starten.

Wanneer iedereen zyn improvisaties bij ekaar zet komen we misschien tot enkele goede technieken. Ik denk dat dit toch wel zal gewardeerdt worden, zeker en vast door de members die vooral actief zijn in de chemie. (pyro valt hier niet echt onder) (Ik ben zeker en vast al bereid om een totural te maken ivm het maken van een liebigkoeler => zie foto hier onder)



Hoe denken jullie hierover?

Link to comment

Wow, zelfgemaakte koeler? Ziet er netjes uit. Het is inderdaad geen slecht idee, ik zal wel wat proberen te helpen maar veel nut zal ik niet zijn. :lol: Ik heb zelf allemaal labo glaswerk, dus ik moet (bijna) nooit improviseren om een opstelling te maken, en als het toch nodig is, gaat het om een opstelling of techniek die volgens mij zeer weinig members (misschien zelfs geen) hier zullen nodig hebben.

Link to comment

Ik zelf heb ook zo goed als al het benodigde glaswerk dat ik maar kan dromen.
Dit is nog niet zo heel lang, maar de verschillende mogelijkheden voor de opstelling zelf met het benodigde
labo glaswerk is soms improvisatie nodig en je kan wel een boek schrijven rond verschillende opstellingen.
Ik heb sinds vandaag ook een echte vacuum pomp ter mijn beschikking, en al de benodigde apparatuur voor vacuum destillatie te doen.
Nu vraag ik me enkel af of men glaswerk wel sterk genoeg is voor deze vacuum pomp.

De zelf gemaakte koeler heeft een koelingslengte van 40cm, het center buisje is van glas, ik pomp water rond uit een emmer via een aquarium pompje, ik koel ongeveer met water van 0°C omdat ik in men water enkele grote ijsklonters leg.

Groeten,

dank je, ik speelde al lang met het idee zelf een liebigkoeler te maken en het is mooi gelukt.

Link to comment

Je weet niet of je glaswerk wel sterk genoeg is voor vacuumdestillatie? Als je de juiste stukken gebruikt en je glaswerk is van borosilicaat (zoals bijna al het laboglaswerk) dan hoef je je over niks zorgen te maken. Vergeet wel geen vaseline o.i.d. te gebruiken voor het ineenschuiven van de stukken, zo sluiten ze perfect af en heb je geen last om ze later terug uiteen te doen.

Link to comment

Inderdaad een goed topic. Ik zit zelf inderdaad ook nog wel eens te hannesen met geimproviseerde opstellingen. Maar nog niet zulke impro's als jij met die liebigkoeler. Ik zal wel eens even wat improvisaties posten. Ik zit nu te kloten met een geimproviseerde kweekfles voor botuline toxine.

Ps. Ja, alles wordt zo steriel mogelijk gedaan. De fles staat ver weg, en als er aangezeten wordt wordt dat gedaan met een mondkapje en handschoenen.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Vacuumdestillatie is perfect mogelijk zolang je geen platbodemkolven gebruikt of ook maar iets anders met hoekige vormen waarbij niet specifiek staat aangeduid dat het er niet tegen bestemd is.(glaswerk met hoekige vormen die bestand is tegen druk van een vacuumpomp zal stukken dikker zijn dan ander glaswerk)

Laat ik jullie er ook op wijzen dat zelfgemaakte opstellingen leuk zijn als je een litertjes gedestilleerd water nodig hebt maar helaas volledig uit den boze zijn als je ook maar denkt om sterke zuren of vluchtige solventen te destilleren.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...