Jump to content
PyroForum.nl

Profiel werkstuk over vuurwerk, Help gevraagd!


wouter

Recommended Posts

Beste pyro fanaten,

Voor de komende 6e klas atheneum ben ik samen met nog iemand van plan onze PWS over vuurwerk te houden. Ik doe natuur & gezondheid, dus alle natuurkunde en scheikunde 1 vakken. De PWS moet vakoverstijgend zijn. Het probleem is dat je dan al vrij snel niet serieus genomen wordt, door ongeveer alle leraren. Zelfs mijn scheikunde leraar was van mening dat we dan wel een héél goed onderbouwd onderzoek moesten uitvoeren. Nou is mijn obsessie voor vuurwerk en pyrotechniek de reden waarom ik dit onderwerp heb gekozen, en niet alleen maar om de harde knallen en het vuurwerk die ik tijdens het maken van de PWS zou kunnen maken. Deze kan ik wel zonder PWS maken.

Nou moet ik dus een goede wetenschappelijke hypothese maken voor mijn PWS, ideeën bedenken, en als het kan ook al volgende week een onderzoek bedenken. Nou heb ik wel zitten denken aan onderwerpen zoals reactiesnelheden van stoffen en de invloed van stoffen op de energie van de reactie en nog talloze andere dingen. Het probleem hiervan is dat het allemaal veel te vaag is.

Zou iemand een duidelijk idee kunnen bedenken waarop ik kan voortbouwen?

Alvast hardstikke bedankt,

Wouter

Link to comment

Wat dacht je van het onderwerp vuurpijl?

Scheikunde --> De chemische achtergronden en evt maken van de compositie (Brandstof)
Natuurkunde --> vluchtpatroon / aerodinamica
Bio --> Ecologische effecten van verschillende brandstoffen (Theoretisch)

Is maar een voorbeeldje. Zo is er nog veel meer te verzinnen.
Gr33tZ

Link to comment

Mmm, ik weet niet of het mogelijk is, maar er is een vraag waarbij je direct alle vakken in een keer pakt, en de vraag is volgens mij erg vakoverstijgend.

Kleurcomposities.

Het chemische ontstaan van licht door middel van metaalionen en metalen, hoe is het mogelijk dat je vanuit een zout, zoals een droogstof calciumchloride een geel-oranje vlam kan maken. Zo kun je ook naar het natuurkundig aspect kijken(licht is een magnetische golf, hoe kan dat natuurkundig gezien vrijkomen uit ionen die volledig het zelfde blijven?), en ook het biologische effect.

Zijn nog veel meer dingen zoals Tyneman al aangaf, dit lijkt me wel een redelijke. Je kan hier net als een raket ook aardig mee exprimenteren.
Zo kun je je ook afvragen hoe er zoveel kracht in een hoopje moleculen zit, en vrij kan komen door enkel een schok(AP of NG bijvoorbeeld).

Link to comment

oh, hier kan ik zeker al wat mee, maar....keep it coming guys! kleur composities lijkt me wel wat. Dit is bijna zeker te combineren met een onderwerp als vuurpijlen. (hou ik de leukigheid ook wat meer in de PWS)

Link to comment

Mocht je de stoffen in huis hebben dan zou je ook
een aantal tests op media kunnen bijleveren. Ik weet niet
hoe het eraan toe gaat met werkstukken (in de 6e) maar
in 2 VWO zou je voor zoiets dikke bonus punten krijgen!

Link to comment

Maar heren, is dit nou allemaal wel zo vakoverstijgend? Het is 6 VWO, daar wordt wel wat anders gedaan dan houtskool verbranden. Ik neem aan dat je een redelijk onbekend onderwerp moet aanpakken om er duidelijkheid over te scheppen en een goed cijfer te halen. Net als een proefschrift, iets onbekends onderzoeken. Iedereen weet dat bijvoorbeeld houtskoolbriketten het langst branden en balsa het snelst. En zo niet lijkt het me ook niet een onderwerp om een heel werkstuk over te maken.

Link to comment

Ik zou zoizo niet mijn profielwerkstuk over vuurwerk houden, als ik in VWO 6 zat, omdat vuurwerk zelf gezien word door ouderen als kinderachtig, niet volwassen en waardeloos.
Ik denk zelf dat je hier ook niet mee zal scoren bij je leraren. Ook omdat vrijwel het merendeel van oudere mensen vuurwerk ondingen vinden, het maakt herrie en je kan er niet van slapen.

Kortom van een profielwerkstuk hangt veel af, vergooi het nu niet door je werkstuk over vuurwerk te houden. Er zijn meer onderwerpen te vinden,
waar veel meer info over te vinden is!!!!

Romeró

[edit] Zou hij serieus worden genomen dan? Als ik mijn Schoolproject over vuurwerk zou houden zouden mijn leraren er nog geen eens accoord meegaan, omdat het toch niets zou worden, omdat ik er niets van zou leren. En dat is de bedoeling van zo'n werkstuk dat je er van leert en dat je er later nog wat aan hebt. (nuttigheid) [edit]

Link to comment

Romero.
Dat is pure onzin!!

Ieder kind dat enthousiast is over een onderwerp en er goede vragen over kan bedenken kan dat onderwerp gebruiken als PW.
Motivatie is het grootste deel van een voldoende. Een leraar hoort dat te weten en zal daar rekening mee houden.

Ik kan uit ervaring zeggen dat een leraar veel meer respect heeft voor een zelfbedacht onderzoek over vuurwerk dan voor de zoveelste "Waterzuivering".

Als een leraar je onderwerp niet goed genoeg vind hoor je dat echt voordat je begint met schrijven.

Goede (deel) vragen zijn het belangrijkst. Maar het onderwerp maakt niet uit voor je PW.

Gr33tZ

Link to comment
Ik zou zoizo niet mijn profielwerkstuk over vuurwerk houden, als ik in VWO 6 zat, omdat vuurwerk zelf gezien word door ouderen als kinderachtig, niet volwassen en waardeloos.
Ik denk zelf dat je hier ook niet mee zal scoren bij je leraren. Ook omdat vrijwel het merendeel van oudere mensen vuurwerk ondingen vinden, het maakt herrie en je kan er niet van slapen.

Kortom van een profielwerkstuk hangt veel af, vergooi het nu niet door je werkstuk over vuurwerk te houden. Er zijn meer onderwerpen te vinden,
waar veel meer info over te vinden is!!!!

Romeró

[edit] Zou hij serieus worden genomen dan? Als ik mijn Schoolproject over vuurwerk zou houden zouden mijn leraren er nog geen eens accoord meegaan, omdat het toch niets zou worden, omdat ik er niets van zou leren. En dat is de bedoeling van zo'n werkstuk dat je er van leert en dat je er later nog wat aan hebt. (nuttigheid) [edit]

Hij gaat toch ook niks schrijven over het vuurwerk zelf maar over de effecten die in vuurwerk gebruikt worden, zoals al genoemd: Brandstof, aerodynamica, het ontstaan van de straling bij kleurcomposities.
Dan nemen leraren het vast serieus.
En ik vind dat je een raar beeld van "volwassenen" hebt, een beetje een ouderwets ofzo, maar ik weet niet waar jij woont.
Iig zijn de meesten van mijn leraren behoorlijk jong, ik weet zo uit mijn hoofd maar 1 die ouder dan 40 is.
De helft (iets meer denk ik) is in de 20.
Maargoed dat wordt in de bovenbouw natuurlijk wel wat ouder.
Maar ik denk toch dat behoorlijk veel volwassenen ook graag vuurwerk zien/afsteken, en het echt geen ondingen vinden.
Link to comment

haha, jullie hoeven geen medelijden met mij te hebben hoor, ik hoef alleen af en toe in te checken deze week op school. Ik moet nog 1 keer een ochtendtje naar school. Voor de rest heb ik meer in het zwembad gelegen. :wink:

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...