Jump to content
PyroForum.nl

Rookpatronen maken


nijsinkgj

Recommended Posts

hallo allemaal
ik ben hagel nieuw op dit forum en zal me daarom eerst ff voorstellen
ik ben gertjan en ik kom uit rijssen (bouwjaar 1975 )
maar ik ben fanatiek modelbouwer en vlieger en nu ben ik vanplan omwat rookpotjes te maken voor airshows ed.
nu heb ik op het net wat info over gezocht ,en het bleek dat je met kalkamonsaltpeter(stikstofkunstmest)en suiker een goed mengsel kunt maken dat flink rookt zonder alteveel valmmem te veroorzaken.
dat heb ik uitgeprobeerd in diverse verhoudingen en met diverse methodes maar het spul brand niet eens
ik heb het volgende gedaan: ik heb 2 delen suiker en 2 delen stikstofkunstmest in een pan gedaan en dit heel langzaam laten smelten en ondertussen goed roeren,dit in een vormpje gegoten en laten stollen .
toen het hard was wou ik het goedje testen maar er gebeurd niks (het brand nog nieteens)
doe ik iets fout ? of heb ik het verkeerde middel
ik heb het bij een tuincentrum gekocht en er staat kalkamonsalpeter op
groeten gertjan

Link to comment

dus als ik het goed begrijp heb ik aan Ammoniumnitraat eigenlijk niks?
ik kan er wel rookpatronen mee maken maar dan ben ik dus genoodzaakt om met doeken en zo te werken?
voor mij is dat geen optie omdat het dan al snel te groot en te zwaar word want het geheel moet natuurlijk wel mee onder mn modelvliegtuig.
is er geen andere methode om hier iets mee te doen?
het liefst zou ik een homogene massa gieten in een potje van een fotorolletje of zo ,omdat het dan een compacte eenheid word
dus als ik het goed begrijp dienen die doeken als bandstof, en zorgt het Ammoniumnitraat /suiker voor de rook?
ik moet dus aan kaliumnitraat zien te komen.ik heb al gezien dat ik dit hier op het forum kan bestellen maar dan moet ik het ophalen uit amsterdam .
amsterdam--->rijssen is toch al snel 2 uur rijden voor mij dus dan word het een duur grapje ,ik heb al dieverse tuincentra afgelopen maar daar hebben ze het niet (ik kan het tenminste niet vinden).

Link to comment
  • 4 weeks later...

weetje wat ook goed werkt om rook te produceren.
je koopt een vles vloeibare ruitensproeiervloeistof en een pompje en dan spuit je (heel langzaam) de ruitensproeiervloeistof in je uitlaat van je vliegtuigje. zo produceer je ook veel rook.
:wink:

Link to comment
  • 2 weeks later...

ik heb alleen gelezen van ruitensproeiervloeistof maar laatst kwam ik er achter (of het verstandig is betwijfel ik) om diesel in je uitlaat te spuiten. ik zelf denk dat je ineens een turbo uitlaat heb omdat er denk ik een steekvlam uit komt

Link to comment

Er komt zeer zeker geen vlam uit de uitlaat, ten eerste omdat er geen zuurstof meer in de uitlaat aanwezig is, en ten tweede is de temperatuur bij de achterdemper veel te laag om het het laten doen ontbranden.
( diesel werkt wel goed om rook te produceren)

Link to comment

Probeer eens met die KAS natriumnitraat te maken, aangezien dat dezelfde eigenschappen (schijnt te hebben) als kaliumnitraat, maar tis wel licht hygroskopisch, net als ammonium nitraat, dus denk ik niet echt geschikt om te bewaren tot een vliegshow.

Jmmr dat er meestal wel hite bij rookbommen vrijkomt, kan mn Wingo niet zo goed tegen :)

Edit/verzorg je posts even in het vervolg

Link to comment
  • 5 months later...

ik heb ook een vliegtuigje gehat op elektro (zoon vlut ding dat je gratis bij de kijk krijgt) maar k heb em een paar keer laten cresjen :? dus dee die het niet meer zoo goed toen heb ik em in de vik gestoken en er mee gaan vliegen, rookt ook pervekt :P alleen jammer dat die het niet zoo lang bleef vliegen

Link to comment

@ nijsinkgj

Ik heb voor mijn modelraketten ook rookpatronen ( tracers)
Afmeting 32mm xØ14mm branden 40sec

deze produceren 2,5cm3 rook misschien dat dit een idee is ?

Of als je het natuurlijk helemaal zelf wil maken ook prima ( des te leuker)
maar dan zou ik voor KNO3 en suiker gaan zonder doeken etc.

Groet Sickman

ps zou graag een pic plaatsen maar picserv wertk ff niet :P

Link to comment

200 gram op een modelvliegtuig niet veel??
dat is enorm! dat kan hij dus niet tillen...

maar KNO3/suiker geeft idd de beste rookontwikkeling bij een kleine hoeveelheid, als je het goed hard aanstampt in een dun buisje dan brandt het lekker lang met een gelijkmatige rookpluim.

en het is veel makkelijker te ontsteken dan KAS/suiker..

maar nijsinkgj heeft 9 oktober zijn laatste bericht hier geplaatst, dus ik denk niet dat hij nog actief is.

Link to comment

Hehe, ik probeerde er gister ook een te maken, alleen werd het een beetje een cato...gesmolten suiker/KNO<usb>3 mengt niet met parrafine...kwam ik dus achter, ik had in mn koker gewoon 2 lagen zitten. Maarja, 2 seconde rook, daarna een steekvlam :P.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...