Jump to content
PyroForum.nl

Vlamkleuring


Moloch

Recommended Posts

Goedendag mensen (tsjee het is al laat :))!

We hebben allemaal heel braaf geleert dat je voor vlamkleuring een cloordonor nodig hebt. Als je dan in de comp. database kijkt, zie je bijvoorbeeld nergens een compo met kopercloride, terwijl dit zeer zeker wel te gebruiken is. Ik wil hierbij dus graag een topic openen over vlamkleuring (voor gebruik in fontijnen, starmines, mortieren, payloads you name it!). Iemand bijvoorbeeld een goede compo voor het maken van een blauwe vlam dmv kopercloride?

Gegroet!

PS, ik ga slapen...

Link to comment

Blauw heb ik 1x gemaakt via een chlorate blue-star, dat is KClO3 + CuO + PVC + Dextrine, verhoudingen weet ik even zo snel niet, kan het wel opzoeken als er interesse naar is.
Filmpje van n vage blauwe ster met deze compo:
http://robinvd.freehosting123.com/blauw.3gp

(voor de filmpje heb je quicktime nodig)

Met groen heb ik ook al n leuke ervaring:
BaNO3 + Mg + Al + PVC geeft een hele mooie groene kleur:
http://robinvd.freehosting123.com/flare.3gp (kleine flare van gemaakt, 10 gram los in n hulsje)

Link to comment

Je zou dit niet zelf kunnen maken, je moet hier een omstandigheid van ongeveer 500 C, en 15-30 bar nodig (hierbij ontleed dicloorethaan in vinylcloride en zoutzuur gas. In het productieproces wordt er nog zuurstof en ethaan aan toegevoegd, en een kopercloride catalysator, om vervolgens het gevormde zoutzuur ook om te zetten naar vinylcloride). Ik heb echter geen idee wat de starter is om de polymerisatie reactie te laten plaatsvinden....

Link to comment

Ik heb nog een halve kg micronfijn PVC poeder welke ik weinig gebruik omdat parlon een stukje beter werkt.

Geinteresseerden kunnen mij contacteren omdat dit niet om een oxiderend of een gevaarlijke chem gaat.
Alleen serieuze mensen aub en ook al ben je geinteresseerd beslis ik nog altijd of ik het aan jou verkoop of niet.

Link to comment
Ik zie dat je PVC (Polyvinylchloride) gebruikt, heb je dit gekocht of zelf gemaakt (PVC-buis) ?
Zo ja, hoe dan?

De PVC heb ik van een vriend overgekocht destijds, zelf vijlen van een buis heeft geen zin door de vele weekmakers die erin zitten. Die verpesten heel je compositie, niet bruikbaar dus. Je hebt puur PVC-poeder nodig.
Link to comment
  • 10 months later...

Om hier maar eens wat te plaatsen. Ik was vandaag bij een niet nader te noemen winkel om een campingaz patroon te kopen. Hier stonden tot mijn verbazing grote emmers met chloorhoudende spullen voor in het zwembad. Op de verpakking stond een groot geel vierkant met daarin het bekende 5.1 oxidizing agent logo. Ik heb meteen de verpakkingen geanalyseerd en thuis opgezocht wat er in twee verschillende verpakkingen zat:

Verpakking 1: natriumdichloorisocyanuraat (32% Cl)
Verpakking 2: trichloorisocyanuurzuur (46% Cl)

Ik ben al een tijdje op zoek naar een goede chloordonor (omdat ik geen beschikking heb over parlon, PVC of gechloreerd rubber). En ik heb niet zoveel geld om het gewoon te kopen en te gaan testen (is best prijzig). Ik heb namelijk een keer NH4Cl geprobeerd, maar zoals bekend resulteerde dit gewoon in veel rookvorming. Weet iemand of deze stoffen als chloordonor te gebruiken zijn, aangezien ze redelijke percentages chloor bevatten, organisch zijn en oxiderend, of moet ik het toch gewoon gaan proberen?

Link to comment

Ik zou dat niet gebruiken als chloordonor als ik jou was. Het zijn beide behoorlijk schadelijke/giftige stoffen met waarschijnlijk maar een matig resultaat.
Met PVC als chloordonor heb ik wel enige ervaring. Ik heb er blauwe sterren mee gemaakt met kopernitraat, PVC en dextrine. De precieze verhoudingen weet ik niet meer, maar dat valt wel uit te rekenen. Een lichte overmaat PVC geeft een iets mooiere kleur blauw in ieder geval. Het PVC was afkomstig van een plaatselijke modelbouwwinkel (Pjee en Infernoman weten vast wel welke), en had een zuiverheid van ongeveer 99,8%.
Verder blijken organische bromiden en jodiden ook een heel mooi gekleurde vlam te geven met een nitraat, maar dat heb ik nog niet geprobeerd.

(...)
Ik heb echter geen idee wat de starter is om de polymerisatie reactie te laten plaatsvinden....
Volgens mijn scheikundeboek is het gewoon water. Onder invloed van sterk UV-licht treedt trouwens ook polymerisatie op in vinylchloride (trans-1,2-dichlooretheen toch?). Dit is ook de manier waarop de hele kunststof ontdekt is (en waarom het meestal in een bruine fles zit).

Edit: Die eerste bevat natrium, en geeft dus een oranje vervuiling van je vlamkleur. Lijkt me dus niet zo geschikt.
Link to comment
  • 1 month later...
Dan moet ik toch maar beter gaan zoeken naar PVC.

En ik heb het nu gevonden, dus meteen getest met de volgende compositie:

bariumnitraat 65
alu poeder 10
PVC 20
Zwavel 4
boorzuur 2

Ik heb eerst het Ba(NO3)2 een uur geballmilled, daarna PVC en zwavel mee gemilled, en vervolgens in een vijzel en mortier het Alu poeder en boorzuur toegevoegd. vervolgens 2% dextrine en een paar druppels water, en tot star geperst. Uitwerking: Geen. Het ontsteekt voor geen meter... Moet ik PVC oplossen ergens in, en dan de rest er bij mengen? Of zou het gewoon moeten werken zoals ik het heb? Oplossen wordt lastig, want ik heb geen THF ofzo... Zou het kunnen dat Ba(NO3)2 niet snel genoeg ontleedt, en dat ik er wat KClO3 aan toe moet voegen?

Graag ervaringen over het gebruik van PVC.
Link to comment

Ik gebruik die compo ook, maar dan met parlon. Hij is wat lastig te ontsteken, maar met een standaard meal priming gaat t toch prima. De kleur groen is perfect. Ik had nog niet eens iets geballmilled.

Hoe dit met PVC zit zou ik echt niet weten, het is puur PVC poeder dat je hebt? Waarmee heb je geprobeert het te ontsteken?
KClO3 niet doen. Er zit zwavel in.

Link to comment

En nog iets: Weet je zeker dat je Ba(NO3)2 wel goed is ? Ik heb ook eens deze star compo gemaakt, en bij mijn eerste keer brandde hij ook voor geen meter. Dit kwam omdat m'n Ba(NO3)2 crap was, was namelijk de eerste keer dat ik het had gemaakt en ik had wat fout gedaan.
Het kan dus ook aan de kwaliteit van je Ba(NO3)2 liggen.

Link to comment
Waarmee heb je geprobeert het te ontsteken?

Ik heb het geprobeerd met een stukje visco :). Is dus niet echt heet ofzo. Ik zal het nog eens proberen maar dan met een primer erbij, misschien dat dat werkt.

Weet je zeker dat je Ba(NO3)2 wel goed is ? Ik heb ook eens deze star compo gemaakt, en bij mijn eerste keer brandde hij ook voor geen meter. Dit kwam omdat m'n Ba(NO3)2 crap was, was namelijk de eerste keer dat ik het had gemaakt en ik had wat fout gedaan.

Het is wel mijn eerste gemaakte batch bariumnitraat, maar deze is zeer goed... Ik heb het namelijk na het toevoegen van het BaCO3 aan het salpeterzuur verdund, verhit, gefilterd en langzaam af laten koelen. Weer gefilterd, en deze kristallen opnieuw opgelost in zo min mogelijk kokend water en weer uit laten kristalliseren. Het waren hele mooie grote kristallen, dus moet wel zuiver geweest zijn...
Link to comment

Grote kristallen geven inderdaad een goede garantie voor een aardige zuiverheid. Het mooise is nog als je de grote kristallen volledig laat uitkristaliseren (zeer langzaam naar 0oc dus), en deze er met een pincetje uitpikt. De 'rest' kun je daarna weer opniew zuiveren om 'alles' uit je batch te halen.

Link to comment

Ik kreeg zojuist een ingeving. Als ik me niet vergis lost PVC erg goed op in nitromethaan, dus als je nitromethaan aan je compo toevoegt heb je een perfecte verdeling van je PVC en doet het ook meteen dienst als binder.

Ik denk dat er wel iets als zwavel bij zal moeten, maar in geen geval chloraat. Chloraat heeft zo nu en dan de neiging erg goed te reageren met nitromethaan.

Als ik nog kleurzouten had liggen zou ik het vanmiddag nog geprobeerd hebben. (Of ik moet de TOA even lief aankijken, die is ook erg geïnteresseerd in jeweetwel (nee het is niet Tyneman))

Edit: Ik heb de oplosbaarheid van PVC nagekeken, en MEK of aceton zal beter werken. Het kan enige moeite kosten om het op te lossen, maar het werkt tenminste wel.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...