Jump to content
PyroForum.nl

HHO


Recommended Posts

dat HHO was dus eigenlijk 2H2 + O2 hè. :)
En je kan er heel makkelijk achter komen wat het is. Aluminium reageert veel minder heftig met zoutzuur dan Magnesium.
(geprobeert filmpje van te maken om te vergelijken, maar mijn camera kan pas buiten 50 cm afstand scherp filmen, en dan is het te klein om wat te zien.)
@Yellow, in dit geval heeft Magnesium dus wel wat te maken met HHO, met Magnesium maak je makkelijk Waterstof.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Thanks!

Maar hebben mensen wel eens de opstelling van Kipp gebruikt?
Zelf doe ik het met de stelling van Hoffman.
Dit vind ik makkelijker omdat je allen maar de opstelling, water en stroom nodig hebt. En bij die van Kipp twee chemicalien die met elkaar reageren tot H2 (waaronder 1 vloeistof BV HCl en een vastestof BV Mg).

groeten Tommy

Edit door Tyneman

Link to comment

En nu allemaal weer tegelijk on-topic! Kipp en Hoffman toestellen kunnen we denk ik wel een apart topic voor openen, als iemand dat nodig acht.

Even over dat HHO gas, heeft iemand hier een verklaring voor? Mijn scheikunde boek leert mij netjes dat een H (net als alle halogenen) maar 1 vrije elektron hebben. Ze kunnen dus maar 1 binding aangaan.

Maaaaar, ik heb ook geleerd dat een N atoom maar 3 bindingen aankan, maar kijk maar eens naar ammonia, daar zitten NH4 deeltjes in. Hier kan de N schijnbaar 4 bindingen aangaan. Heeft iemand misschien eenzelfde verklaring/redenatie voor HHO gas als bij NH4?

Link to comment

Ah, een onderdeel waar ik ontzettend veel over heb gelezen(en nog steeds niet alles snap) Ten eerste leer je bij scheikunde inderdaad dat N 3 bindingen aan kan, maar er bestaat nog zoiets als een oxidatietoestand. N kan ontzettend veel toestanden hebben (statussen waarin het bindingen kan aangaan) Wikipedia kan je daarbij goed helpen.

Stikstof heeft veel oxidatietoestanden, ±3, 5, 4, 2

Op http://members.aol.com/logan20/ox_st.html kun je ze leren berekenen.

Over atoombindingen valt ontzettend veel te vertellen. Meestal speelt je scheikunde docent met de waarheid, waar je later vanzelf achter komt. Kijk maar eens naar zwavelzuur, daar heeft zwavel zeker meer dan 2 bindingen, namelijk 6.

http://en.wikipedia.org/wiki/Chemical_bond Hier valt kilo's aan info te vinden, je moet het goed doorlezen als je de tijd hebt. En dan maar hopen dat je alles op het laatst nog snapt. Ook dingen zoals glyceryltrinitraat is niet glyceryltrinitraat, hoewel het ook weer we zo is. Want is het wel een nitraat als een NO2+ ion wordt vervangen voor een H+ ion dat aan een zuurstofdeeltje vast zit/zat? Eigenlijk is het dus een nitro oxa binding.

Verder moet je gewoon er vanuit gaan dat wat je scheikunde leraar zegt (ookal betrap je hem op fouten en hij dan met z'n mond vol tanden een reden staat te bedenken), stel dat hij direct alle dingen over je heen zou gooien, redox, zouten, covalente bindingen, je zou op het laatst niet eens meer weten wat zuurstof zou zijn.


HHO gas is inderdaad onmogelijk, waterstof heeft 2 oxidatietoestanden, 1- en 1+, geen 2+/-. Maar omdat ook de "domme" mensen het moeten begrijpen spelen ze (net als je scheikunde leraar) met de waarheid.

Ammonium is een N (oxidatietoestand 5) en 3 H atomen + een H+ ion. Waarschijnlijk begijp je het beter als je dit plaatje ziet. De zwarte ppuntjes zijn de afgestane electronen van N, de witte zijn van H. Wil je dit beter begrijpen, danmoet je de electron dot structuren eens opzoeken op wikipedia.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...