Jump to content
PyroForum.nl

Zelf Waterstofperoxide maken


Recommended Posts

Goedendag, en wederom een zelfbedachte synthese :).

Hierbij gaat het om het verkrijgen van zelfgemaakte waterstofperoxide. Je kan de concentratie aan het eind niet weten, maar je kan wel je theoretische opbrengst berekenen natuurlijk.

Ik zat weer eens in mn binas te bladeren, en toen zag ik dit:

O2(g) + 2H+ + 2e- -->H2O2

en een stukje daaronder:

S(s) + 2 e - ---> S 2-
Dat zijn de halfreacties, de hele reactie wordt:

O2(g) + 2H+ + S 2- --> H2O2 + S(s)

Waar vind je H+ ionen? Inderdaad, in een zure oplossing!

Dus, als je zwavel-ionen weet op te krijgen in een HCl oplossing, en je laat daar O2-gas doorheen lopen, ontstaat er vast zwavel, en waterstofperoxide. Het enigste probleem is, dat je in je oplossing nog Cl- ionen zitten, van die HCl oplossing. Heeft iemand suggesties over hoe je die kwijt kan raken, of hoe ik via een andere reactie alleen maar H+ en S2- ionen kan krijgen?

Link to comment

Ik weet niet of het in de praktijk werkt, maar de halfreacties kloppen dus niet. bij de ene meten de electronen links staan, bij de andere rechts. Niet bij allebij links dus. Het ene atoom moet elektronenen loslaten en andere opnemen, resp. reductor en oxidator.
dus eerder zoiets (X staat voor: een geschikt atoom)

O2(g) + 2H+ + 2e- -->H2O2

X --> X 2+ + 2e-
------------------------------------
O2(g) + 2H+ + X --> H2O2 + X 2+

En ook even oppassen met dat H+. Het zijn niet zomaar H+ ionen, het zijn H3O+ ionen.

Link to comment

Ik zou geen H2O2 maken, tenzijn in een zeer waterige oplossing. Boven de 65% wordt het zo agressief dat het dingen in de brand kan zetten. Sommmige raketten lopen alleen maar op H2O2, omdat het zo agressief is dat het genoeg stuwkracht geeft. Dus ik weet neit of het thuis maken van waterstofperoxide wel zo zinvol is.

Link to comment

Quote wiki:

In zuivere vorm werd het gebruikt als zuurstofleverend middel bij de voorstuwing van het Duitse Me 262 raketvliegtuig uit de Tweede Wereldoorlog. De ramp met de Russische kernonderzeeboot Koersk is waarschijnlijk veroorzaakt door het lekken van een waterstofperoxidetank in een torpedo.


Over de V2 wordt veel gediscussieerd over de brandstof, ik heb gelezen dat het H2O2 en N2H4 was. Je kan waterstofperoxide ook maken door electrolyse of een autoredox.

Productie

Het werd voor het eerst geproduceerd in het Verenigd Koninkrijk door bariumzouten te verbranden, waardoor bariumperoxide (BaO2) ontstaat. Dit wordt vervolgens opgelost in water, waardoor waterstofperoxide ontstaat. Een andere manier is via elektrolyse, en via een autoredoxreactie met water. Tegenwoordig wordt er meer dan een half miljard kilo waterstofperoxide per jaar geproduceerd
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...