Jump to content
PyroForum.nl

Tijdsontsteking


kevintiebosch

Recommended Posts

  • Root Admin

Zoek eerst ff op google, genoeg info te vinden over dit onderwerp. Zie ook de regels ('Er wordt verwacht dat je al enige moeite hebt gedaan voordat je een vraag stelt.'). Het is niet de bedoeling dat je zelf achterover gaat zitten en anderen het werk laat doen.

Mss zet ik wel een pagina op m'n site over dit onderwerp.

Link to comment

voor de ontsteking opzig kun je dit toepassen, maar de tijd word dan iets lastiger, miss is een grote afstand genoeg?



Het principe van e-match berust op het feit van kortsluiting. De elektronen(elektriciteit) kunnen een te korte weg afleggen, waardoor verhitting op treedt. Deze kortsluiting kan op verschillende manieren opgewekt worden. Als je een 22 ohms weerstand neemt en deze direct op een 2 ampere voeding aansluiting, zal de weerstand binnen enkele seconden bloedheet worden. Breng je op de weerstand een soort buskruit mengsel aan dan zal deze ontbranden, en de lont of het stuk vuurwerk ontsteken.
Als je het met weerstandsdraad doet, dan werkt dit precies op de zelfde manier als bij de weerstand. Alleen bestaat de weerstand hier uit een stuk nikkel-chroom draad(met een hoge weerstand), en niet een appart porselijnen geheel.
Als je twee polen maar zo dicht mogelijk bij elkaar brengt, dan zal er een klein vonkboogje ontstaan. Als er dus tussen deze polen wat buskruit zit zal dit ontbranden.
Het enige nadeel voor e-matching is dat er een aansluiting op het lichtnet in de buurt zal moeten zijn, of een (zware) accu. auto of scooter voldoet wel denk ik...



je kunt een tiental 22 ohms weerstanden kopen. Maak een buskruit papje door buskruit aan te mengen met 25% cellulosenitraat oplossing. Er moet een mooi glad, maar niet al te dun papje ontstaan. Buig alle pootjes van de weerstanden om, en doop het keramische gedeelte in het papje. Laat het enkele minuten drogen, en klaar is de ontsteker. Je kan nu de twee pootjes van de weerstand met twee lange draden verbinden(zolang als je er van af wilt staan), en er een (uitstaande) min. 2A 12V DC voeding op aansluiten. Verbindt de ontsteker met de lont(door de pootjes er een beetje om heen te draaien), en ga naar de voeding toe. Als je daar de voeding aanzet, zal de ontsteker binnen enkele seconden ontbranden.

E-matching: weerstandsdraad

Dit proces verloopt precies hetzelfde als bovenstaand proces. Alleen het aanbrengen van de buskruit pap gaat iets anders. Neem een stukje weerstandsdraad van 5 cm. Buig het door de helft. Je heb dus nu de helft van de lengte, de draden tegen elkaar aan. Buig de pootjes op de helft van elkaar af. Dus je hebt nu een bovenstuk waar de draden tegen elkaar aanliggen en een onderstuk waar de draden van elkaar afgebogen staan. Doop nu het bij elkaar gebogen stuk van de draad in het papje. Laat drogen, en doe het nog een keer. Laat weer drogen. Nu heb je de ontsteker gemaakt, de rest is hetzelfde als boven.

E-matching: vonkboog

Als je een hoogspanningsbron hebt, en je laat de polen hiervan dicht bij elkaar staan, en je schakelt de voeding in, dan zal er een vonkboog ontstaan. Deze vonkenboog dient door bijvoorbeeld buskruit te gaan en zodoende het te ontsteken. Het probleem hierbij is alleen dat je een flinke spanning nodig hebt. wat dus lastig is als je je bom niet binnen wilt afsteken:P maar een van de bovenste kun je miss wel wat mee?

Link to comment

dan zul je het toch echt met electriciteit moeten doen..., als het vlak bij je eigen huis kan kun je zo'n tijdklok voor n lamp nemen en zorgen dat je daar de twee polen vlak bij elkaar hebt, waardoor het heet word en ontsteekt...dan kun je gewoon tijd instellen... als je meer vertraging wilt, (voor het foute idee om n rookbom in de binnenstad achter te laten in een tas en laten ontbranden als je zelf op veilighe afstand bent:P) dan moet je t anders doen, maar voor afstand kun je volgens mij met zo'n tijdklok ook wel terecht...

Link to comment
  • Root Admin

Waarom gebruik je niet gewoon de simpelste tijdonsteking die er is.... LONT. Het is goedkoop, betrouwbaar en veilig.

En als je niet aan een very basic iets als lont kan komen (maken of kopen) lijkt het me hoogst onverstandig als jij dit wilt gaan doen: "bomb kan afsteken op een relatief grote afstand".

Link to comment
  • Root Admin

Met een lang (geen 40 meter, uitrekenen op basis van brandsnelheid) en goed lont heb je genoeg tijd om op je gemak 40 meter de lopen.

Het ging om een tijdonsteking hé, niet ontsteking op afstand. Met grote dingen kan je beter onsteking op afstand (bijv. elektrisch) doen, lijkt me in ieder geval veiliger.

Link to comment
  • 1 month later...
  • 4 weeks later...

ik las het berichje van die tijdondsteker,laat ik er nu zo een gemaakt te hebben :P het gaat als volgt:

-haal het wekkertje uit elkaar en haal de draden van het zoemertje af
-zet daar een transistoortje achter,die naar een relai gaat(die aleen sluit en niet weer open gaat)
-laat door het relai een spanning gan van cirtica 3volt(twee panlite's)
-en maak met een draadje,er een lampje aan van 3volt
-haal het glas van het lampje of maak een klein gaatje waar je kruit in doet(van een rotje ofzow dat gaat snelaan)
-doe je ondsteker in je bom ofzow
-zet het klokje optijd(doe dit eerst want als hij pijpt gaat de ondsteker ook af :wink: )

klaar is kees

Link to comment

Jan-jaap, hoelang ben je van plan nog meer knakenposts te plaatsen :x
Echt, geloof me als ik zeg dat je "full of shit bent" je lult echt dom :!:

B.v.

Een stroom van 3 volt

Zijn dit nieuwe eenheden ofzo, in de echte wereld wordt stroom nog steeds uitgedrukt in ampere :idea:

Ik heb bij elke reply van jou, een reply van mij gezet omdat ik vind dat jouw'n posts nergens op slaan en zijn dan ook nog een keer, zeer slecht in het Nederland's schrift.

Buiten het feit dat ik jou een waarschuwing gestuurd heb, vat je hem nog steeds niet :x
Link to comment

Ook een makkelijke manier is het kopen van een kookwekker, hier maar je dan op het draainde en stilstaade deel 2 metalen plaatjes op bij de 0.

Op de plaatjes sluit je een batterij en een stuk draad met daartussen een dun draadje aan. Als de kookwekker nu afloopt zal het draadje doorgloeien.

Dit is een hele simpele goedkope manier

Link to comment
  • 1 month later...
  • 3 months later...

ik ben ook bezig met zo'n kookwekker-timer...
gaat wel lukken denk
alleen wij hebben een geel met rode kookwekker in de vorm van een Boedha beeldje :roll: hahaha
nah komt wel goed

ik maak 1 meter draad tussen mijn Boedha en het punt waar ik de grafiet-weerstanden aan elkaar maak. zo word het stukje snoer dat aan de grafiet zit weggeblazen, maar mijn Boedha snoer blijft behouden...
post als ie klaar is wel een foto.

alleen mij soldeertang moet altijd 15 minuten opwarmen voordat ie warm word... :?

Cold As Ice

Link to comment

Wat voor spanningsbron gebruik je? Het lukt mij namenlijk nogsteeds niet om een grafietweerstand te laten gloeien.

Ik heb trouwens nog wat leuks, voor degenen die niet aan een auto accu kunnnen komen of geen elektriciteitsnet in de buurt hebben. Er zijn bepaalde weerstanden (hoeveelheid ohm weet ik niet, ik snap die kleurtjestabel niet. Heb er wel een maar die is raar) die gaan roken als je ongeveer vier 9V blokken in serie schakelt met die weerstand.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...