Jump to content
PyroForum.nl

KaliumJodide


Moloch

Recommended Posts

Beste Mensen,

Stel dat ik KI oplos in water (een klein beetje) dan ontstaan er natuurlijk K+ en I- ionen. Als ik deze oplossing in een bekerglas zou doen en daar bovenop een horlogeglas met ijs erin zou doen, en ik zou het bekerglas verwarmen, zou het jood dan sublimeren (direct van gas naar vaste vorm gaan).

[edit] had er een tekenign bij gedaan, maar die was echt te onduidelijk :D[/edit]

Link to comment

hmm...fair point...

Het verwarmen van de vaste stof KI dan? De jood zal op een bepaalde temperatuur wel scheiden van het kalium en dan verdampt het jood...maar of dit werkt, ik weet het niet. Het zou kunnen dat kalium eerder verdampt dan jood. Maar is kalium niet gigantisch onstabiel al een losse K atoom?

Link to comment
Het verwarmen van de vaste stof KI dan? De jood zal op een bepaalde temperatuur wel scheiden van het kalium en dan verdampt het jood...maar of dit werkt, ik weet het niet. Het zou kunnen dat kalium eerder verdampt dan jood


Dat neem ik van niet. Waarom zou KI ontleden, het kookt bij ongeveer 1300 graden C. Ionen gaan ook niet zomaar weg uit water, het wordt opgesloten door solventmoleculen en kan zo niet weg tenzij de hele stof aan de kook gaat of het solvent zijn oplosmogelijkheden verliest. Maar dan wordt gewoon weer de oude stof gevormd. Waarom wil je het eigenlijk hebben? Jood kun je ook wel op een veel simpelere manier uit KI halen...

Maar is kalium niet gigantisch onstabiel al een losse K atoom?


Nee, je kan het toch gewoon onder olie bewaren, en dan later gebruiken voor een prakticum o.i.d?
Link to comment

Sorry voor mn domme uitspraken, was niet helemaal wakker ofzo :D Maar ik wil eigenlijk proberen om met mijn expiriment met dat sublimeren mooie jood-kristallen te maken. Gewoon, voor de gein :P. En toen was ik op zoek naar iets met jood erin, en toen vond ik het op een site (de 3 H., als je begrijpt wat ik bedoel :D) kaliumjodide en toen wou ik een manier vinden om die 2 te schijden :D Ik wil er geen NI3 van maken ofzo hoor :(

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...