Jump to content
PyroForum.nl

wat ?


onno123

Recommended Posts

ik hoop datik dit mag posten

ik ben nog al noob met dit soort dingen en ik heb zelf wel een paar stoffen maar wat kan ik er mee
ik heb:
koper poeder (nietveel)
ijzer poeder (nietveel)
kno3
houtkool
zwavel
magenesium (weet niet hoe je het schrijft) (ook niet veel)

wat voor leuke dingen kan ik hier van maken
het liefst wil ik fontijnen maken dat vind ik leuk

Link to comment

fonteinen maken hiermee kan heel goed, gewoon buskruit verhoudingen mengen van KNO3/zwavel/houtskool, dan 15% van dat gewicht ijzerpoeder en 15% extra KNO3 toevoegen, dat moet wel goed gaan branden

voorbeeld:
75 gram KNO3
10 gram zwavel
15 gram houtskool
(bij elkaar 100 gram)
+15 gram ijzerpoeder
+15 gram KNO3
totaal = 130 gram fontein SAS

daarmee maak je wel een mooi fikkie, denk aan de nozzle en zo dan kom je wel hoog

(ik heb dit ook gemaakt op iets kleinere schaal, met commercieel buskruit en het miezerige beetje KNO3 (±5 gram) dat ik van scheikunde gejat had, het was een best mooi effect)
(ik had dus ±30 gram bp + 5 gram ijzerpoeder + 5 gram KNO3)

zorg dat je het goed fijn maakt

Link to comment

Dat valt onder de uitleg van mr.Stijntje niet meer onder poeder maar onder kleine korreltjes toch? Het enige is dat je dan een iets heter brandende compositie moet hebben om het aan te krijgen toch? chloraat based misschien? of is dat te gevoelig voor fonteinen? ik maak ze zelf eigenlijk altijd met KNO3 gewoon, en dat gaat prima, maar als je grotere ijzerpartikels neemt is een heter brandende niet beter dan?

Link to comment
  • Root Admin

Wat een gepruts. Bijna iedere post is trouwens ook in overtreding van de regels. Ik citeer:

Verzorg je spelling, grammatica en zorg ervoor dat je post overzichtelijk is voor iemand anders. Het gebruik van hoofdletters, leestekens en paragrafen is verplicht. Slechte spelling en onverzorgde posts komen slecht over en zijn storend. Het gebruik van sub -en superscript voor chemische formules is gewenst, hoewel het voor korte formules vaak niet gedaan wordt.
Link to comment
  • Root Admin

Oké daar heb ik begrip voor. Maar het gebruik hoofdletters, punten etc. is toch geen probleem als je dyslexie hebt?

Ik wil gewoon dat iedereen hier z'n best doet om ABN te schrijven. Niet MSN-taal etc.

Ik krijgen vragen via de mail van mensen die bijv. nergens maizena kunnen vinden omdat iemand hier het als mazena (???) schrijft.... en daar heb ik geen zin in.

Begrijp je?

Link to comment
Oké daar heb ik begrip voor. Maar het gebruik hoofdletters, punten etc. is toch geen probleem als je dyslexie hebt?  

Ik wil gewoon dat iedereen hier z'n best doet om ABN te schrijven. Niet MSN-taal etc.  

Ik krijgen vragen via de mail van mensen die bijv. nergens maizena kunnen vinden omdat iemand hier het als mazena (???) schrijft.... en daar heb ik geen zin in.  

Begrijp je?


Ja oke dat snap ik wel (punt)
Ik zal me proberen aan de regels te houde (punt)
Link to comment

zwavelloos BP ja, maar met zwavelloos green powder lukt dat niet hoor, dat kan prima lijkt me. Als je niet zeker weet of je huls die laag aankan doe ik 'm altijd onderop, dan is de rest van je fontein in iedergeval niet ver...*piep*... Maar war wil je bereiken met de onderste laag? volgens mij komt er in het beste geval een klein vlammetje van een cm of twee uit je fontein, niet bijzonder spectaculair lijkt me :)

Voor hele makkelijke, goedkope, en veilige fonteinen moet je maar even mijn compositie bekijken die in het engelstalige deel staat onder 'fountains'. Het stelt niet zoveel voor, maar probeer het maar eens om te oefenen met nozzle's enzo. Als je die 4 meter hoog krijgt is het toch best wel een leuk effect. Mar wc-papier en aluminiumfolie propjes met KNO3 lijkt nergens op lijkt me.

Link to comment

als het een eindstop is kun je de KNO3 en alu weglaten lijkt me :)

en laagjes papier ertussen is niet nodig, als je het goed aanstampt zal het echt niet mengen!

en met buskruit + koper heb ik weinig goede ervaring
het brandt voor geen meter als je gewoon puur koper erdoorheen mengt

aluminium zal wel lukken, mooie witte vlam met veel kracht, wel zorgen dat je alu poeder fijn is

let er ook op dat een vulkaan meer inhoud heeft dan je zou denken, je hebt vaak meer kruit nodig om het te vullen dan je denkt

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...