Jump to content
PyroForum.nl

geperste pulverone


jan-jan

Recommended Posts

Jan, allereerst is er wat fout gegaan met je postings, want dit topic staat twee keer vermeld.
Mogelijk dat een van de mods dit kan oplossen.

Als het is wat ik denk dat je bedoeld, dan is geperst pulverone niet meer dan geperst bk.
De methode die ik ken is getrommeld bk meal/poeder met toegevoegd 5% dextrine en 10% bevochtigd met 50/50 water/alcohol.
Deze licht vochtige substantie stop je in een RVS pershuls waarop je vervolgens de perscilinder zet. Dit druk je samen in een pers.
Door deze bewerking krijg je een blok harde bk, waarbij als bijkomend voordeel de losse zouten en swavel extra in de kristalstructuur van het houtskool zijn gedrukt/geperst.
Dit blok geperste bk wikkel je losjes in een doek en sla je beleidsvol fijn met een hamer, tot je hoofdzakelijk korrels in de gewenste grootte overhoud. Dit zeef je uit op grootte waarbij je te grote stukjes eventueel nog een keertje verpulverd tot kleinere stukjes, die je ook weer zeeft. Deze korrels zijn naar mijn inzicht je geperste pulverone.

Deze manier kan een hoge kwaliteit pulverone geven, echter kost het wel redelijk wat bk. Zeker als je hiermee grotere shells wilt afvullen. Een economisch misschien betere en tevens simpele manier, is om dezelfe bk/dextrine mix door ingeweekte en uitgelekte + uitgeknepen rice hulls te mengen zodat deze mix er aankleeft tot een koeklaagje. Dit laten drogen en je hebt meer pulverone in volume met minder bk.

Edited by Pyro-T
Link to comment

In principe hoef je er geen dextrine aan toe te voegen, verder is een dichtheid van 1,7 gram per cc aan te raden, ook voor de cosistentie.
Ik meende dat minder dan 5% water toevoegen al voldoende is.
Hetgene wat je verkruimeld kun je op groote zeven, voor een nog cosistenter resultaat,
Wat je hiermee produceerd heet overigens geen pulverone meer maar gewoon buskruit, MCRH hebben imo weinig met lift te maken.
Je zal zien dat buskruit iig aanzienlijk minder ruimte in beslag neemt in bijv je liftcup, maar pulverone is verder een goed alternatief.
Ikzelf pers het in een soort van HDPE buis met slangenklemmen eromheen, en een ijzeren "rammer" die er toevallig inpast.

Edited by High Density
Link to comment

Zo ken ik inderdaad ook het prinicpe bk maken, bk meal met 5% water persen tot een blok of puck, een dagje laten drogen en vervolgens verbrokkelen en uitzeven tot gekorreld bk van harde consistentie.
Sommige gebruikers hiervan gaan voor het hogere doel dat je hiermee dus de kalium en swavel bestanddelen nog beter in de kristalstructuur van het koolstof drukt, het geen een nog betere verbranding geeft.
Eigenlijk lijkt het een beetje op de professionele bk molens met twee zware metalen wielen die met de hoge persdruk door een goot van bk meal rollen.

Als het ik goed heb worden dit soort hard geperste bk korrels in vrij hoge grofte ook wel in een kogelmolen met grafietpoeder additief gepolijst tot een millitaire gradatie bk. Hierdoor krijg je korrels met een donker metalic glans. De reden hiervan is mij niet duidelijk, maar mogelijk dat andere forumleden dit kunnen aanvullen/verbeteren.

Link to comment

Nobel produceerde vroeger dit type grafiet gepolijste bk.

Ik denk dat je dit mogelijk simpel kunt bereiken door de bk korrels in een kogelmolen zonder media te stoppen en hier al draaiende grafietpoeder aan toe te voegen. Voor de eigenschappen van bk maakt het volgens mij ook niet uit, wel is dit type grafiet gepolijst bk minder stoffig bij verladen of verwerken.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...